Mockningen av hagarna har lönat sig.

Lilla blodmasken har ett stadie inkapslad i tarmslemhinnan, där kan den ligga i många många år, hela hästens liv, utan att störa eller vakna till om inte något händer som triggar den. Det är de vuxna som lägger ägg konstant men för att bli vuxna måste de först vakna ur det inkapslade stadiet.

Det är pga det stadiet, som inte går att avmaska bort, som just lilla blodmasken är den som snabbast utvecklar resistens mot de olika medlen. Vi dödar inte maskarna men de känner av medlet för varje avmaskning.
Jag fattar det, men jag kan
tycka att i min hästs fall med flera stressituationer som magsår, livskamratens död, ny elak kompis, svår förlossning borde det utlösa mask-awake;););)
Tar inte Cydectin de i slemhinnan?

Cydectin vet. är effektiv mot L4 stadier av små strongylider under utveckling i slemhinnan. Åtta veckor efter behandling är tidiga (hypobiotiska) inkapslade L3 stadier av små strongylider eliminerade.
 
Jag fattar det, men jag kan
tycka att i min hästs fall med flera stressituationer som magsår, livskamratens död, ny elak kompis, svår förlossning borde det utlösa mask-awake;););)
Tar inte Cydectin de i slemhinnan?
Cydectin tar 25% av de i slemhinnan, används det ofta ännu mindre. Det står i FASS att ivermektiner tar spolmask också fast det är bevisat sedan minst 2007 att så inte är fallet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp