Bukefalos 28 år!

Moderatorers arbete

Mabuse

Trådstartare
Undrar lite hur det är tänkt med moderatorerna egentligen? Att de ska radera sånt som bryter mot forumreglerna är en sak, det är lätt att förstå, men annat? Till exempel att en tråd låses/raderas/rensas för att inläggen t ex

*Handlar om ett ämne moderatorn tycker är ointressant
*Moderatorn tycker att diskussionen går på tomgång
*En lång tråd börjar på sidan 10 eller så delvis handla om något annat än vad den gjorde från början
*Moderatorn tycker inte att det finns mer att säga i frågan, även om de som diskuterar i frågan uppenbarligen gör det (eftersom de fortsätter skriva inlägg).

Vad är det som gäller där egentligen?

Är moderatorn kejsare i sitt eget rike, eller finns det regler för forumen som moderatorerna känner till men inte vi vanliga användare (exempelvis att alla diskussioner måste vara intressanta och nyskapande)?
 
Sv: Moderatorers arbete

Väldigt ofta låser jag trådar för att majoriteten av inläggen har börjat bryta mot regeln "Var vänlig och korrekt gentemot andra...", men det är inte alltid jag hänvisar till just den regeln i låsinlägget utan skriver något mer allmänt. Många trådar brakar också iväg och bryter mot reglerna om reklam och marknadsföring på buke, och de kastar t ex jag, men jag har sett att andra moderatorer ibland väljer att låsa de trådarna istället.

Den andra och den sista punkten som du listar upp orsakar ofta låsningar. När man som moderator inser att argumenten man läste på sida två är exakt samma argument som dyker upp på sida 22, och att ingendera sidan verkar ta till sig de andras argument, då väljer vi ofta att låsa tråden. 20 sidor upprepningar tillför inte buke något, mer än möjligen ett rykte som tjafsforum.

Och ja, moderatorerna bestämmer på sina forum. MEN - Gunnar är den som styr över oss så tycker du att någon moderator agerat fel eller obegripligt någonstans så kan du kontakta Gunnar och be honom kolla upp tråden, samt förklara varför du tycker det var felaktigt agerat av moderatorn. Du kan även kontakta moderatorn först och be om ett klargörande.
 
Sv: Moderatorers arbete

Fast det är ju hit till detta forum man hänvisas av moderator? Tänkte jag skulle vara lite duktig och lyda order där!;)
 
Sv: Moderatorers arbete

Generella frågor ska vara här, och du fick även ett generellt svar. Men frågor runt speciella händelser, trådar och moderatorer hör hemma på pm.

Tycker alltid det är bra att påpeka det när det frågas om sånt här (alltså att det alltid går att kontakta Gunnar om man är oense med nån moderator).
 
Sv: Moderatorers arbete

Men nu förstår jag ingenting, moderator hänvisar ju specifika frågor hit? Och undanber sig PM, alla frågor ska tas här i detta forum?

Dessutom var det ju det generella jag ville ha svar på!
 
Sv: Moderatorers arbete

Man förstår ju bara det man vill förstå :angel:

Läs Ullos inlägg igen och läs även forumreglerna förutsättningslöst så förstår du kanske.
 
Sv: Moderatorers arbete

Tja, då vet jag inte. Jag vet bara att jag tycker att specifika trådar som t ex "Varför togs den tråden bort" eller "Varför låstes den tråden" är rätt tråkiga. Svaret ska finnas i reglerna, och finns det inte i reglerna så är det ett fall för Gunnar. Men om man absolut vill starta såna trådar så är det på Bukefalos-hjälp de ska vara.

Fast jag har heller inget problem med att användare frågar mig över pm varför jag låst eller gjort nåt. Det brukar å andra sidan sällan inträffa, kanske eftersom jag pm-ar TrådSkaparen så fort jag gör något som jag misstänker kan vara svårt för TS att förstå utifrån reglerna, eller om TS är helt ny på buke.

Jag har å andra sidan inte lika stor arbetsbörda som vissa av moderatorerna på hästforumen har. Det kommer i perioder in rätt mycket regelbrottstrådar där jämfört med snackforumen, som håller en mer jämn nivå på brotten.
 
Sv: Moderatorers arbete

Fortsätt gärna diskutera i denna tråd.
Alla ni som undrar varför en moderator verkar bete sig så konstigt, vad det nu kan vara, får mycket gärna höra av sig till mig via PM. Precis som det redan skrivits här.
Och snälla tala i så fall om vilken moderator det gäller och vad som hänt, annars är det svårt för mig att kolla upp och eventuellt tillrättavisa en moderator.
 
Sv: Moderatorers arbete

Jag har lite allmäna undringar om det här att bli hänvisad till redan befintlig tråd, om liknande ämne (kanske inte ens samma)
Jag har nog aldrig fått svar på "min" fråga när man ställer en fråga i en mastodont tråd (som kanske inte ens är "aktiv"), dom flesta läser ts inlägg och svarar på det.
Är det inte bättre att trådar på alla forum försvinner efter ett tags inaktivitet.
Så att man kan skapa en fräsch tråd.

Skrev senast svar i dag i en tråd om "vit" torv, som helt plötsligt var borta, vet inte om nåt opassandes skrevs eller om det redan fanns trådar om samma sak. :confused:
Men när jag skulle in och titta eftersom det kommit svar så fanns den ej kvar. snopet...och man vet inte varför.
 
Sv: Moderatorers arbete

Jag har lite allmäna undringar om det här att bli hänvisad till redan befintlig tråd, om liknande ämne (kanske inte ens samma)
Jag har nog aldrig fått svar på "min" fråga när man ställer en fråga i en mastodont tråd (som kanske inte ens är "aktiv"), dom flesta läser ts inlägg och svarar på det.
En anledning till att den regeln finns är att samma frågor ofta återkommer gång på gång, och det blir jobbigt med många trådar i samma ämne. Jag kan hålla med om att ibland kanske diskussionen skulle må bra av att startas om i en ny tråd, men det bör i så fall göras i samråd med moderatorn.

Vil du diskutera något som inte passar i en befintlig tråd så får du gärna starta en ny tråd. Det är naturligtvis en bedömningsfråga vad som är samma ämne och vad som inte är det, så var tydlig så att det framgår att det inte är samma fråga.

Skrev senast svar i dag i en tråd om "vit" torv, som helt plötsligt var borta, vet inte om nåt opassandes skrevs eller om det redan fanns trådar om samma sak. :confused:
Att just den tråden togs bort beror troligtvis på att ursprungsinlägget var formulerat som en efterlysning "Var kan man köpa...". Sådana efterlysningar är inte tillåtna eftersom de dels inte inbjuder till diskussion och dels ofta används till smygreklam.
 
Sv: Moderatorers arbete

I den aktuella tråden som togs bort har jag svårt att se "efterlysningen" i det hela. (om ni förstår mitt tänk)

ts frågade var man hittade "vit" torv
(ok , formulerat som en efterlysning, kan jag hålla med om)
då h*n trodde (felaktigt) att det fanns en till färgen vit torv att köpa, jag upplyste då om att viss torv är baserad på vitmossa (och att det är oftast det som säljs ((ingen smygreklam))) och att det troligtvis var där missförståndet kommit till. Vet inte en om ts hann läsa det innan tråden togs bort.

vad det gäller många trådar i samma ämne har jag full förståelse att man inte kan ha alla igång. men vad jag menade var när det är trådar som ligger "vilande" man hänvisas till, är det inte bättre att trådarna tas bort efter en tids inaktivitet.

Hur menar starta tråd du i samråd med moderatorn? skulle inte ni bli ner pm:ade om man ska fråga om det är ok att starta ny tråd.
Eller missförstår jag dej fullständigt nu?

Om man nu som moderator väljer att ta bort en tråd (oavsett orsak)
frågan är nog mest till Gunnar, går det inte att det automatiskt skickas ett meddelande till ts & dom som skrivit i den? inte att ni personligen skickar, utan att det ligger inbyggt?
Dumma frågor, jag vet, men det kostar inget att fråga

Det är ju nästan värre för dom som svarat i tråden som tagits bort...jag var själv jätteförvirrad (mer än vanligt) när jag försökte hitta "torvtråden", innan jag insåg att den nog var borta.
 
Sv: Moderatorers arbete

Det kan kanske vara så att en del trådar som anses likna andra tas bort fastän de kanske borde ligga kvar. Någon moderator kanske inte har samma nivå när det gäller detta. Om så är fallet får ni gärna göra mig uppmärksam på det.
Helst ser jag att trådarna om de har samma innehåll som andra, låses och sedan hänvisas till en annan. Men detta får helt klart inte gå till överdrift.

Jag tror att det fungerar rätt bra idag, men jag ser inte allt som händer så informera mig gärna om ni inte är nöjda. Ange vilken moderator och vilket forum och gärna exempel på trådar.

Vad gäller "din tråd" har jag förstått det att den tagits bort av helt andra skäl.

När det gäller att PM:a trådskaparen och alla som svarat i tråden är det inget jag kommer kräva av moderatorerna, vissa hör av sig till trådskaparen, själv gör jag det i princip aldrig.
Jag vill inte ha en automatisk funktion som skickar PM. Ett av skälen är att i vissa fall vill vi inte informera, exempelvis om trådskaparen medvetet bryter mot reglerna och säkert skulle göra det igen direkt efter att han fått reda på att tråden blivit borttagen.
 
Sv: Moderatorers arbete

Jag vill inte ha en automatisk funktion som skickar PM. Ett av skälen är att i vissa fall vill vi inte informera, exempelvis om trådskaparen medvetet bryter mot reglerna och säkert skulle göra det igen direkt efter att han fått reda på att tråden blivit borttagen.

Ok, då fick jag svar på det,

ps,
OT
jag har fortfarande problem med att vissa trådinlägg inte kommer till mitt mail (bara så du vet, spelar ingen större roll, jag överlever ju ändå ;)....)
 
Sv: Moderatorers arbete

Fortsätt gärna diskutera i denna tråd.
Alla ni som undrar varför en moderator verkar bete sig så konstigt, vad det nu kan vara, får mycket gärna höra av sig till mig via PM. Precis som det redan skrivits här.
Och snälla tala i så fall om vilken moderator det gäller och vad som hänt, annars är det svårt för mig att kolla upp och eventuellt tillrättavisa en moderator.

jag har lite svårt att förstå moderatorns roll när han går in och har privata åsikter och vänder sig på ena eller andra sidan när en diskution pågår. För mig skall en moderator hålla ordning , se till att regler följs och att om inlägg görs så skall de göras på ett sådant sätt så debatten kommer igång på ett konstuktivt sätt. I andra sammanhang där moderator används så är den personen jätteviktig för att hålla igång en diskution med intressanta frågor. En moderator skall vara fullständigt neutral i sina åsikter enligt mig.
 
Sv: Moderatorers arbete

Moderatorer på detta forum har inte samma ansvar som en moderator på ett seminarium eller liknande. De är inte diskussionsledare och skall inte vara det, anser jag. De är vanliga användare med befogenhet att plocka bort sådant som bryter mot reglerna, numera även med möjlighet att genom röda kort stänga av en användare på kortare tid.

De skall vara så opartiska som möjligt i sitt modererande. I sitt diskuterande (som vanliga användare) är det bra om de inte har för extrema uppfattningar, men det är helt klart tillåtet för dem att ha åsikter i olika frågor och att välja sida, så länge de sköter sitt modererande på ett opartiskt sätt. Ingen är dock 100% opartisk.

Jag vill dock gärna ha namn av dig, vilka du syftar på så att jag kan kolla upp, gärna med exempel på vad det gäller. Jag litar på att mina moderatorer gör ett bra arbete, men det finns ingen möjlighet eller vilja från min sida att hålla full koll.
Alltså är det jättebra om ni hör av er om ni ser något som ni tycker går över gränsen. Om det visar sig att någon moderator vid ett flertal tillfällen sköter sig illa kan jag vidtaga lämpliga åtgärder.
Det finns exempel på moderatorer jag plockat bort för att de inte sköter sig. Men det är sällsynt, det kanske finns fler som jag skulle behöva ta ett snack med, men klagomålen är få och ganska väl spridda.

Jag vill verkligen tacka alla nuvarande och även alla tidigare moderatorer för all tid de lägger här för att hjälpa till helt utan någon ersättning, sidorna skulle var betydligt otrevligare utan dem och jag har full förståelse för de som över åren valt att lägga av som moderatorer då de efter en oftast mycket lång period tyckt att de får mer skit än det är värt.
 
Sv: Moderatorers arbete

Det finns ju möjlighet att ha en moderator-grupp, istället för personliga moderatorer? Då skulle modereringen vara uppdelad som den är idag, men utåt kanske mer 'objektiv'? Och med det, kanske lättare att få moderatorer att stanna, och även att rekrytera?
(ja, jag har exempel på annat forum som är också är svenskt, är lite större än buke i medlemsantal, som har just det systemet)
 
Senast ändrad:
Sv: Moderatorers arbete

jag har lite svårt att förstå moderatorns roll när han går in och har privata åsikter och vänder sig på ena eller andra sidan när en diskution pågår.
------
moderator skall vara fullständigt neutral i sina åsikter enligt mig.

Du har redan fått ett bra svar av Gunnar, jag ska bara fylla på lite:

Jag har varit moderator här och jag kan säga att om jag inte fått diskutera som vanlig användare också - då hade jag inte tagit på mig uppdraget. Ingen vill göra ett oavlönat jobb på ett ställe där man inte ens får vara med och diskutera. Dessutom: om moderatorerna inte fick diskutera skulle de uppfattas ännu mer som poliser än de redan gör - det skulle bara leda till dålig stämning.

Olika forum formar moderatorernas uppdrag på olika sätt: på vissa forum har de också uppdraget att dra igång diskussioner, på vissa forum finns "moderatorgruppen" som honung beskriver, på vissa forum har moderatorerna särskilda nick när de modererar.

Här på buke gäller inget av detta. I stället skriver moderatorerna under sina modereringsinlägg med t ex "pyttan - moderator" för att markera att det är moderering det handlar om.
 
Sv: Moderatorers arbete

Det finns inget krav att moderatorerna måste skriva "pyttan - moderator" när de skriver i egenskap som moderator.
Dock gör nog många det just för att visa på detta.

Honung eller någon annan får gärna förklara lite mer detaljerat vad man i detta fall menar med "moderatorgrupp"
 
Sv: Moderatorers arbete

Det finns inget krav att moderatorerna måste skriva "pyttan - moderator" när de skriver i egenskap som moderator.
Dock gör nog många det just för att visa på detta.

Nejdå, det har jag inte sagt heller. Men de flesta gör det för att vara tydliga.

Moderatorgruppen brukar, så vitt jag vet, vara en gemensam inloggning för flera moderator. Det märks alltså inte vilken enskild person som gjort modereringen. Vissa tycker att det känns bättre så, själv tycker jag att det skapar mer mystik och hysch-hysch än nödvändigt kring modereringen. En moderator ska ju kunna stå för sina åtgärder.
 
Sv: Moderatorers arbete

Det går ju att skapa individuella moderatorkonton också. Men som fortfarande är 'objektiva' utåt.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 610
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 400
Bukefalos Jag postade ett nästan identiskt inlägg i en tråd tidigare men tänkte att det nog förtjänade en egen tråd. Det kan finnas fler sätt som...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 808
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp