Bukefalos 28 år!

Moderatorers arbete

Sv: Moderatorers arbete

Att det finns trådar som inte följer reglerna är inte så konstigt eftersom ingen av oss moderatorer har tid och ork att sitta och lusläsa varje nytt inlägg i alla forum. Därför är den lilla triangeln kanonbra att använda, klicka, beskriv vad du upplever är fel, skicka. Då uppmärksammans den ansvariga moderatorn och kan kolla upp det!

För det första vill jag instämma i helhet med vad Wrangler skriver i sina inlägg ovan...
Och till de trådar hon syftar på har moderatorn deltagit med liv och lust och då även således lusläst alla inlägg i dessa trådar..
Dessa trådar har varit av vikt för en minoritet i hästvärlden och man kan tycka att moderatorns bedömningar och privata åsikter inte borde varit så framträdande under diskussionerna...
 
Sv: Moderatorers arbete

Att det finns trådar som inte följer reglerna är inte så konstigt eftersom ingen av oss moderatorer har tid och ork att sitta och lusläsa varje nytt inlägg i alla forum. Därför är den lilla triangeln kanonbra att använda, klicka, beskriv vad du upplever är fel, skicka. Då uppmärksammans den ansvariga moderatorn och kan kolla upp det!

Ja fast nu handlade det ju mer om att moderatorn tar bort inlägg som inte jag och fler med mig bryter mot några regler utan det har mer framgått ganska tydligt på "vilken sida" moderatorn själv står i diskussionen. Jag använder triangeln när jag ser inlägg jag tycker bryter mot reglerna.
 
Sv: Moderatorers arbete

*kl*

Det är ju ganska så olika vad som släpps igenom på olika forum. Så man måste lära sig olika regler för de olika.

Men jag har varit med om lite trist ibland. T ex har jag frågat om någon har tips över vad jag bör tänka på då jag letar transportör, frågade alltså inte ens om en rekommendation av en dylik, utan ville bara ha lite råd i största allmänhet om vad man ska ha i bakhuvudet. Den tråden togs bort för att jag skulle lägga den under "annonser" i stället. I samma forum fanns det trådar om en specifik och namngiven vara som fick vara kvar, trots att den var tydlig reklam. Lite märkligt tyckte jag då och frågade bara moderator samt Gunnar varför. Fick tyvärr inget svar så där hängde man lite i det blå.

Samtidigt så är ju forumet häftigt och lite misstag och underligheter får man väl stå ut med, tänkte jag (fast var en smula förbaskad innerst inne).

Kan tänka mig att det är svårt att vara moderator ibland.

OA
 
Sv: Moderatorers arbete

Jag håller med dig och en moderator kan absolut inte hålla reda på allt,utan behöver hjälp av användarna som kan använda triangeln osv.

Det jag vänder mig emot är när moderatorn modererar efter sina egna "önskemål" så att säga och samtidigt är väldigt delaktig i en diskussion och försvarar en sida i en tråd som de samtidigt ska moderera!
 
Sv: Moderatorers arbete

Detta är inte helt enkelt ibland finns det saker som ni användare inte känner till som gör att en tråd tas bort eller inlägg raderas.

En ok fråga om vad man bör tänka på vid transporter av djur kanske snabbt hamnar i en massa tips om och länkar till transportfirmor, dessa kanske raderas och så fyller det på med nya, det är inte säkert att man som trådskapare ser detta och till slut tycker moderatorn att det får vara nog och antingen låser eller raderar hela tråden efter att inlägg som bryter mot reglerna raderats.

Det vanligaste en arg användare säger när den fått något raderat är nog varför och sedan kommer, men det finns ju en massa andra trådar som minsann bryter mot samma eller annan regel.

Vi kan inte låta bli att ta bort sådant som bryter mot reglerna pga att det med största sannolikhet finns annat som vi inte hunnit se eller få tips om.

Sedan är det självklart så att man tolkar gränsfall lite olika, moderatorerna försöker ta upp kniviga gränsfall för att tillsammans komma fram till vad som är lämpligt och för att försöka göra mer lika.

Sedan är det självklart så att alla ser vi saker och ting lite olika. De kunskaper och åsikter man har färgar självklart både moderator och den som får något borttaget.
Här skall moderatorn försöka vara opartisk samtidigt som jag känner att det är bra om moderatorn delar med sig av sina kunskaper i ett ämne som hon eller han kanske är duktig på.

Självklart skall moderatorn inte använda sin makt att radera inlägg för att vinna en diskussion.
Däremot kan jag tänka mig att man i vissa fall om en diskussion börjar hamna i en massa personangrepp eller andra regelbrott väljer att kapa bort hela slutet av en diskussion för att det inte finns tid att kolla igenom och hitta de få vettiga inläggen bland alla regebrott.

Men som jag skrivit tidigare, hör av er till mig, även om tråden kanske raderats så jag får reda på vad som hänt. Jag läser allt även om jag sällan hinner svara. Ibland handlar det om att samla ihop och fundera igenom och dubbelkolla innan man tar till drastiska åtgärder som exempelvis bortplockande av en moderator.

Vi är alla människor och ibland får man leva med att vissa av oss har en eller annan egenhet ;) bland moderatorerna får de dock inte bli för många :)
Jag och ni användare kan ha nästan hur många som helst utan att någon kan göra mycket åt det.
 
Sv: Moderatorers arbete

Det där är säkert helt rätt och sant! Och så är vi ju alla människor och vad den ena tolkar som en sak, tolkar en annan som annat.

Men ibland blir det lite snurrigt, fast jag tycker personligen att man får ha fördrag och i stället glädja sig åt lyxen med ett sådant här forum.

OA
 
Sv: Moderatorers arbete

För det första vill jag instämma i helhet med vad Wrangler skriver i sina inlägg ovan...
Och till de trådar hon syftar på har moderatorn deltagit med liv och lust och då även således lusläst alla inlägg i dessa trådar..
Dessa trådar har varit av vikt för en minoritet i hästvärlden och man kan tycka att moderatorns bedömningar och privata åsikter inte borde varit så framträdande under diskussionerna...

Ja fast nu handlade det ju mer om att moderatorn tar bort inlägg som inte jag och fler med mig bryter mot några regler utan det har mer framgått ganska tydligt på "vilken sida" moderatorn själv står i diskussionen. Jag använder triangeln när jag ser inlägg jag tycker bryter mot reglerna.

Jag håller med dig och en moderator kan absolut inte hålla reda på allt,utan behöver hjälp av användarna som kan använda triangeln osv.

Det jag vänder mig emot är när moderatorn modererar efter sina egna "önskemål" så att säga och samtidigt är väldigt delaktig i en diskussion och försvarar en sida i en tråd som de samtidigt ska moderera!
De trådar som dessa inlägg syftar på är två numera låsta trådar på avel. Jag har skummat igenom bägge just nu för att se vad jag skulle ha raderat bort för att jag är av annan åsikt än ni.
F.Y.I så ligger nämligen alla raderade inlägg kvar så att man (moderator och Gunnar) kan se dem efteråt, det är bara för övriga besökare de är borta. Tråd 1 - Tråd 2
Jag har faktiskt inte hittat ett enda borttaget inlägg... :idea:
Däremot har trådarna försetts med hänglås, den första sedan diskussionen mynnade i tips om hur man ska kringgå lagen och den andra för att pajkastningen fortsatte trots att jag varnade om låsning just om detta skedde...
Den tredje tråd där detta diskuterats har inte ens behövt låsas.

Jag vill också gärna påpeka att jag inte har blivit moderator för att jag vet och kan allt om allt, utan för att jag för ett antal år sedan ansågs vara lämplig som "städare" på forumet. Detta innebär varken att jag ska låta bli att diskutera ämnen som intresserar mig eller att jag är tvungen att svara på varenda liten yttepyttefrågeställning i en tråd - vilket jag blivit påhoppad om i den enda av trådarna.
Moderatorskapet har INGET med mina kunskaper i ämnet att göra - jag kunde lika gärna varit moderator på ett forum om morotsodling eller skidvallning om det funnits sådana.
 
Sv: Moderatorers arbete

jag kunde lika gärna varit moderator på ett forum om morotsodling eller skidvallning om det funnits sådana.

Morotsodling kan jag vara hjälpmoderator på... men skidvallning, får du ta hand om själv... Jag är inte så intresserad av skidvallning, jag har alltid haft bakhalt oavsett underhåll... :crazy:
 
Sv: Moderatorers arbete

De trådar som dessa inlägg syftar på är två numera låsta trådar på avel. Jag har skummat igenom bägge just nu för att se vad jag skulle ha raderat bort för att jag är av annan åsikt än ni.
F.Y.I så ligger nämligen alla raderade inlägg kvar så att man (moderator och Gunnar) kan se dem efteråt, det är bara för övriga besökare de är borta. Tråd 1 - Tråd 2
Jag har faktiskt inte hittat ett enda borttaget inlägg... :idea:
Däremot har trådarna försetts med hänglås, den första sedan diskussionen mynnade i tips om hur man ska kringgå lagen och den andra för att pajkastningen fortsatte trots att jag varnade om låsning just om detta skedde...
Den tredje tråd där detta diskuterats har inte ens behövt låsas.

Jag vill också gärna påpeka att jag inte har blivit moderator för att jag vet och kan allt om allt, utan för att jag för ett antal år sedan ansågs vara lämplig som "städare" på forumet. Detta innebär varken att jag ska låta bli att diskutera ämnen som intresserar mig eller att jag är tvungen att svara på varenda liten yttepyttefrågeställning i en tråd - vilket jag blivit påhoppad om i den enda av trådarna.
Moderatorskapet har INGET med mina kunskaper i ämnet att göra - jag kunde lika gärna varit moderator på ett forum om morotsodling eller skidvallning om det funnits sådana.

Fast man kan ju tro att just DU är otroligt insatt i ämnet som diskuterades:smirk:...dessutom i den sista olåsta tråden var den en otroligt seriös och givande till dess att du kom med ett för många av oss otroligt korkat och onödigt inläggg...som du dessutom sedermera skrev om att det inte var ens en input i diskussionen...:crazy:
Jag valde att kliva ur den tråden om jag inte minns fel...endast pga ditt onödiga inlägg....men det var ju mitt eget val....
Och för övrigt om man som du påstår inte är insatt i ämnet kanske man inte skall uttrycka diverse åsikter och klargöranden på det vis du gjort i nämnda trådar...det skulle jag inte göra iaf....

:cool:
 
Sv: Moderatorers arbete

jag vet inte vad du vill säja med detta - att jag inte får diskutera alls?

Vad JAG har försökt klargöra är att min status som moderator inte på något sätt har med mina kunskaper att göra. Moderatorskap och kunskaper har inget samband.
Därmed inte sagt att jag HAR vissa kunskaper i vissa ämnen och mindre med kunskaper i andra.
Jag hade lika gärna kunnat moderera ett forum som jag totalt saknar ämneskunskaper om, men nu har jag avelsdelen här och där har jag ändå vissa kunskaper och ett stort intresse. MEN det är inte därför jag är moderator!

OM du läser vidare i tråden där jag lade ett i ditt tycke onödigt inlägg så ser du att det faktiskt FINNS en poäng med just det inlägget, som även uppfattats av dem som var kvar och diskuterade...
 
Sv: Moderatorers arbete

Nehej....jag säger inget sådant alls vart såg du det?:smirk:

Och jag kan inte se någon som helst poäng med det inlägget jag talar om...och många med mig är av den åsikten...
Och att gå "på utsidan" och be folk med kunskapsfyllda åsikter och inlägg att backa av...oseriöst!

Och vi tycker ju alla precis som vi vill eller hur...?? Jag tycker att dom allra flesta moderatorerna gör ett ypperligt super bra jobb på detta forum, jag tycker dock att du är en riktigt dålig moderator! :cool:

....man tycker vad man vill om vem man vill

:)
 
Sv: Moderatorers arbete

Och att gå "på utsidan" och be folk med kunskapsfyllda åsikter och inlägg att backa av...oseriöst!
Man kan sprida kunskaper och information på olika sätt, antingen trevligt så att folk tar det till sig eller också genom att bli nära nog rabiat så att de som eventuellt orkar försöka läsa det som skrivs ändå bara ledsnar.
Det första av de två alternativen brukar vara det som sprider mest kunskap och information.
DET var vad jag försökte tala om.
Sen kanske det finns de som inte ser skogen för alla träd, jag kan inte köpa nya glasögon till alla dessa.
jag tycker dock att du är en riktigt dålig moderator! :cool:
Det får stå för dig, din åsikt är nu framförd.
 
Sv: Moderatorers arbete

Jag har försökt hitta något riktigt korkat inlägg av ameo, jag har inte lyckats.
Det jag sett av det ameo skriver och hur hon agerar både på avel och i denna tråd gör att jag anser att hon är en alldeles utmärkt moderator. Ditt agerande här är betydligt mer tveksamt.

Jag skall även snart ta ett snack med den nya moderatorn på Western, det kanske behöver stramas upp lite där. ;)
 
Sv: Moderatorers arbete

Jag skall även snart ta ett snack med den nya moderatorn på Western, det kanske behöver stramas upp lite där. ;)

Tycker du det?

Själv tycker jag att både gern och Lovisaeleonora (stavningar?) är och har varit jättebra. Dessutom hjälps användarna åt att "moderera" varandra när det spårar ur, på ett sjyst sätt. Jag trivs jättebra på Western, tycker det funkar vädlgit bra där faktiskt!
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 610
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 400
Bukefalos Jag postade ett nästan identiskt inlägg i en tråd tidigare men tänkte att det nog förtjänade en egen tråd. Det kan finnas fler sätt som...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 808
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp