Moderators språkbruk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Ettie

Är detta ok tilltal av en moderator?

Är du inte insatt i en gren pratar du SKIT:

Jo detta har allmänt intresse anser jag därför skriver jag även här!


Hej Ettie,

Du har fått en varning på Bukefalos.

Anledning:
-------
Otrevligt beteende

Hej!
Du pratar skit, generaliserar och är inte öppen för diskussion - det fungerar inte på ett diskussionsforum. Kom ihåg att du dömer en gren som du uppenbarligen inte har en aning om - skit finns i alla grenar.

/ricca, moderator på western
 
Sv: Moderators språkbruk!

Rent generellt utan att ta hänsyn till det specifika fallet kan jag säga att det ibland verkar behövas lite kraftigare ord gentemot användare som inte verkar förstå ett mildera tonfall.

Är det uttrycket "Du pratar skit, generaliserar och är inte öppen för diskussion" som du tycker är ett övertramp, det går att vara betydligt mer elak utan att använda "fula" ord, det är riktigt, men här handlar det väl bara om att försöka föra fram ett budskap.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Så du håller med henne om att jag inte får yttra mej för att jag inte kan något om grenen? Jag tror att fler än jag ansåg att det som förekom på filmerna är djurplågeri och inget annat, vilken gren det än må tillhöra.

Inget av mina inlägg är borttagna så varsegod och läs om det är såna allvarliga övertramp som avses, vilket du antyder här!

Är det att prata skit att kritisera djuplågeri?

Vilket otroligt maktfullkomligt synsätt ni har.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Har jag skrivit att jag håller med henne, nej det har jag inte (troligen gör jag det, men jag är inte tillräckligt insatt i det specifika fallet). Jag ser dessutom inget i det du tagit upp här som pekar på att du inte skulle få skriva.

Jag tror att det som vanligt handlar en hel del om på vilket sätt man skriver och hur aggressivt man behandlar andra som diskuterar i trådar.

Sedan ser jag det som ganska självklart att om man inte är insatt i grenen så vet man mindre om den.

Jag tror att alla här är mot djurplågeri och nästan alla anser nog att det som förekommit på filmerna som diskuterats inte bör få förekomma varken på framridning eller hemma.

Det faktum att inget av dina inlägg har tagits bort och att du endast fått en varning tyder på att moderatorn inte anser att du grovt passerat gränsen i ditt agerande.

Det jag dock kan utläsa av den här tråden är att du verkar ha ett väldigt aggressivt sätt att diskutera och att du kommer med påståenden som ofta är en bra bit från sanningen.
Upprepat sådant beteende kan efter varningar leda till avstängningar. Dessutom brukar den typen av beteende inte leda till att man får andra i en diskussion att lyssna. Att vara saklig och mindre upprörd brukar kunna fungera bättre, oftast.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Kom ihåg att du dömer en gren som du uppenbarligen inte har en aning om - skit finns i alla grenar.

Jag, det tycker jag är konstigt att man inte får vara med och diskutera sådana avarter som detta utan att få varning bara för man inte rider western själv:confused:.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Men det är ju inte vad som står, jag hade nog inte uttryckt mig på samma sätt, men vad som står är att Ettie dömer en gren som hon har liten kunskap om och att det finns skit även i andra grenar.

Personligen anser jag inte att skit i andra grenar rättfärdigar skit inom exempelvis dressyren. När man diskuterar ett specifikt fall eller flera fall bör man diskutera dessa fall, inte andra grenar och faktiskt inte grenen som sådan då det är sällan ett problem finns hos övervägande delen av de som håller på med grenen.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Jag tycker det går över gränsen för vad man får skriva, och det med besked. Att moderatorns uppfattning av ens kunskaper ligger åtminstone delvis som grund för en varning känns väldigt olustigt. Jag hade nog sökt mig från buke efter ett sådant påhopp.
 
Senast ändrad:
Sv: Moderators språkbruk!

Fast varningen till TS verkar ju snarast röra att hon skulle vara "dålig" på att diskutera snarare än att hon bryter mot forumregler. Att generalisera måste ju för guds skull vara okej?? Och herregud, om man inte skulle få diskutera om man inte var insatt i frågan skulle ju halva jäkla Senior ryka. Argumentet att det finns "skit" i alla grenar är ju helt irrelevant för själva modereringen, där låter det ju som att moderatorn ger sig in och diskuterar sakfrågan snarare än TS eventuella regelbrott.

Ytterst märkligt och otrevligt tycker jag.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Jag tycker snarare att det är moderator som ska få en varning. Hade en användare skrivit samma sak till en annan användare eller till en moderator hade antagligen en varning blivit utfärdad på studs.

I dina kläder hade jag läst igenom inläggen och sedan tagit beslut om Etties inlägg verkligen förtjänar att bemötas med en varning med sådan plump motivering.
 
Sv: Moderators språkbruk!

KL
Jag har fått en varning av samma moderator och samma tråd, för att vara otrevlig då jag skrev "jag förstår inte att det skall vara så svårt att fatta", när vi diskuterade djurmisshandel. Eftersom det fanns andra i diskussionen som ordagrant skrivit "you just dont get it", och kallat folk för diverse andra ord, finner jag det rätt märkligt jag också.

ricca skrev:
Hej mackan,

Du har fått en varning på Bukefalos.

Anledning:
-------
Otrevligt beteende

Hej!
"Jag förstår inte hur det ska vara så svårt att fatta" är ingen trevlig ton och accepteras inte enligt Bukefalos regler.

/ricca, moderator på western
-------

Original-inlägget:
[post]14462733[/post]
se till att skicka en mail till FEI istället via länken jag tipsade om. Tror det smäller betydligt högre om de blir bombarderade med mail från separata personer, snarare än att ngn protestlista bifogas. Det är ju inte djurskyddet som ska ha listan isåfall, det är ju de som reagerat. Det är FEI som inte anser att det finns ngt att klaga på.

Bewildered: jag förstår inte hur det ska vara så svårt att fatta det vi diskuterat nu femtelva varv redan, att vad folk gör på sina bakgårdar dessvärre är svårt att stoppa, men när det sker öppet i en tävlings gren, i sportens namn - då måste det finnas ett regelverk.
Ögonblicks bilder? det var att förenkla det hela. det sker på en tävlings plats, och visar brutal hantering av djur. Det är det vi diskuterar här.

Varningar ges som en påminnelse till dig om forumets regler, som du väntas förstå och följa.

Vänligen
Bukefalos

Jag har inga problem med varningen om det inte vore så att det känns väldigt märkligt med tanke på andras uppförande som i min värld varit betydligt grövre. Men i ljus av trådskaparens varning förstår jag det bättre, det uppskattas helt enkelt inte att vi diskuterar ämnet, som för övrigt haft ca 12000 läsare, men otroligt få skribenter.
 
Senast ändrad:
Sv: Moderators språkbruk!

Så du håller med henne om att jag inte får yttra mej för att jag inte kan något om grenen? Jag tror att fler än jag ansåg att det som förekom på filmerna är djurplågeri och inget annat, vilken gren det än må tillhöra.
Hon skrev ju inte att du inte fick yttra dig. Hon skrev att du inte skulle döma sådant du inte känner till. Det är väldigt stor skillnad.
 
Sv: Moderators språkbruk!

och på vilket sätt behöver man expertis i grenen för att bedöma filmen som diskuteras huruvida det är human behandling av en häst?
 
Sv: Moderators språkbruk!

Men gud så lågt i tak. Jag hade aldrig kunnat gissa att nån skulle få en varning för det du skrev.

bigganl: är det verkligen upp till moderatorerna att ta ställning till huruvida användare besitter tillräckligt med kunskap för att få uttala sig? Låter ytterst märkligt tycker jag.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Fast om du får varning för språkbruk för det där så så borde moderatonr bli avstängd för sitt språkbruk. Det var nästan roande.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Om varningen delades ut pga eller delvis pga att användaren Ettie har för lite kunskap om western så är moderatorn helt fel ute.

Jag uppfattar det dock inte alls så, jag får för mig att vad det handlar om är att Ettie beter sig otrevligt mot andra i diskussionerna bl.a. genom att överhuvudtaget inte lyssna på andra som vet mer om hur det normalt ser ut på westerntävlingar. Om man beter sig otrevligt väldigt ofta i trådar kan det efter ett tag leda till en varning.
En varning är tänkt att leda till att man tänker över sitt beteende och förhoppningsvis ändrar det.

Jag kommer ta upp allt detta med moderatorn för att försöka få klarhet i mer varför varningen delades ut.
Jag kommer även be alla moderatorer vara mer noga med vad de skriver i varningar och liknande för att minska risken för missförstånd.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Men vadå minska risken för missförstånd? Moderatorn är ju direkt otrevlig och har noll hyfs!
 
Sv: Moderators språkbruk!

Men vadå minska risken för missförstånd? Moderatorn är ju direkt otrevlig och har noll hyfs!

Även jag fick varning och infraction (vad det nu är) i samma tråd.



Hej Europa

Du har fått en infraction på Bukefalos.

Anledning: Otrevligt beteende
-------
Hej!
Det fungerar inte att visa en sådan ovilja till diskussion och nedsättande ton på Bukefalos.

/ricca, moderator på western
-------

Denna infraction är värd 1 poäng och kan resultera i begränsad tillgång till forumet under tiden den finns kvar.

Original-inlägg:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=14463200

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Bewildered
Tack!! du fattar :heart Vad glad jag blev!

Vi fattar nog resonemanget du för men köper inte dina argument.

Vänligen
Bukefalos
 
Sv: Moderators språkbruk!

Jag tror inte Ettie var värre än många andra, kanske förtjänar hon en varning, men i så fall gör nog hälften av oss på tråden det också. Det är inte varningen i sig jag reagerar på utan språkbuket och motiveringen.

Och jag uppfattar det som om moderatorn både är partisk (försvarar beteendet på filmen) och säger till Ettie att hon är för okunnig inom western för att få utala sig.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Hon skrev ju inte att du inte fick yttra dig. Hon skrev att du inte skulle döma sådant du inte känner till. Det är väldigt stor skillnad.

Och vad är det för väldigt stor skillnad?, varför skulle man inte få döma i detta fall även om man inte håller på med western?

Jag uppfattar det som : kan du inte, håll käft.

Jag tror det beror på moderatorns intresse, moderatorer som modererar den gren de själva håller på med tål inget annat än gulligull som regel överlag.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Jag säger det igen - gud så lågt i tak.

Gunnar - vad händer med Bukefalos? Hur mycket vill ni strypa diskussionerna egentligen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 622
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
1 918
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp