Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

När man söker havandeskapspeng ska man ju lämna in nått papper som barnmorskan skrivit på om moderskapsintyg eller vad det som sagt heter.
Och man ska ju söka redan i v.24 säger de.
MEN jag har inte fått något intyg och ska ju inte in igen förrens i v.26... när fick ni intyget???
Fick ju bråka som fasen för att få det sist (nu har i o f 4 st fått efter mig här utan några problem alls, men jag vill ju vara ute i tid)...
och fick ju inte mina papper om vilket datum förrens 2 dagar innan jag fick gå hem!
:smirk:
Min inskrivningsbm var väldigt yr så jag vet inte om det var meningen att jag skulle ha fått det då, på läkarundersökningen eller om det är meningen att man ska få det nu på nästa besök, och förra gången var ju det i v.24, nu när jag är andragångare är det ju inte förrens i v.26... *yrar*

Nån som vet när man ska få det?
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Jag fick mitt i vecka 26, det var första gången efter inskrivningen som jag var där. (Förutom ultraljudet då.) Men ska du söka havandeskapspenning kanske du behöver få ditt tidigare?
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Ok tack.
Ja då är det väl meningen att jag ska få det nu nästa besök då antar jag.
Jag får väl fixa alla papper från försäkringskassan så att jag kan lämna in i stort sett samma dag bara så går det kanske bra!
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Jag tror att man måste be om det, om du behöver det tidigare så kanske du kan ringa och de skickar hem det till dig? De borde ju veta att du är gravid nu... ;)
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Jag fick be om det.. slarvade bort det första pappret så jag fick be om det en gång extra haha. Nu äntligen har papperna kommit iväg till FK, bf på tisdag :angel:
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Ojdå :eek: det här är något jag missat helt, förklara mera :bow: ! Jag är i V30+2 har inte bett eller fått några intyg, trodde att allt går per automatik! Vad är det för papper jag behöver och till vad? Vad behöver min arbetsgivare för papper? Jobbar för ett jättelitet företag, där det är JAG :eek: som sköter papper och löner!
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Tokmaja skrev:
Ok tack.
Ja då är det väl meningen att jag ska få det nu nästa besök då antar jag.
Jag får väl fixa alla papper från försäkringskassan så att jag kan lämna in i stort sett samma dag bara så går det kanske bra!
Nu försöker jag klura ut vad det är för bidrag du är ute efter? Är det något man får om man inte klarar av att arbeta under graviditeten? Alltså inget jag som arbetar behöver?
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

du ska ge ett intyg på att du väntar barn till FK för att kunna få föräldrapenning. Ibland skickar barnmorskorna automatiskt ibland får man be dom skriva åt en då man är där. Efter du lämnat in intyget tar det ett tag så får du papper som du ska fylla i så dom kan räkna ut din föräldrapenning... som jag fattat det!
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Tackar! Ska ta upp detta med min BM nästa gång jag ska dit!
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Alltså om du behöver/vill ta ut föräldra penning innan barnet är fött så behöver du ett havandeskapsintyg, om du tänker jobba/ta semester ända fram till förlossningen så får du ett moderskapsintyg när barnet är fött som du skickar till försäkringskassan. Så man måste inte ha ett havandeskapsintyg.
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Snurrfian skrev:
Alltså om du behöver/vill ta ut föräldra penning innan barnet är fött så behöver du ett havandeskapsintyg, om du tänker jobba/ta semester ända fram till förlossningen så får du ett moderskapsintyg när barnet är fött som du skickar till försäkringskassan. Så man måste inte ha ett havandeskapsintyg.
Aha. Så om jag arbetar fram tills BF behöver jag inte göra något alls, utan DÅ sker det per automatik?
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Jag jobbade fram tills dagen innan förlossningen och fick ett papper med mig från BB att fylla i och lämna till FK. Utan att be om det ;)

Så det ordnar sig nog Blixtra :)
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Jag minns inte riktigt när jag fick det men sen när jag väl skickat in det till FSK dröjde det jättelänge innan jag fick svar från dem. Eller rättare sagt så fick jag det inte heller alls, för det slutade med att jag fick ringa till FSK när jag var i v 36 och fråga varför de inte skickat nåt till mig. Och nu sitter man här och undrar hur sjutton man ska fylla i det... Himla krångligt. Med "dagar du vill vara ledig" menar de då "dagar du vill ha betald ledighet"??? Antal dagar jag vill vara ledig reglerar jag väl med mitt jobb, inte med FSK?
 
Sv: Moderskapsintyg.. eller vad det heter...

Jag söker för att få havandeskapspeng, därför att jag inte kommer att klara att jobba tiden ut pga tungt arbete och då kan man få havandeskapspeng.
Inget du behöver fundera på om du tänker jobba hela tiden alltså :) .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
839
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 200
Senast: Destiny_D
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 176
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 652
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp