Bukefalos 28 år!

fejko

Trådstartare
Vi bor i ett gammalt torp och när jag gluttade bakom persiennen såg jag att spröjsen var full med svartmögel. Vi har huvudena på andra sidan persiennen har vi våra huvuden när vi sover. Möglet kommer förmodligen pga att fönstret stod öppet i regnet i somras.
Finns det något man kan tvätta med som förhindrar att möglet kommer tillbaka. Har för mig att färghandeln tipsade om något när jag målade sist.
 
Ytmögel skurar du bort. Det ligger ju bara på ytan och vanlig rejäl rengöring räcker. Har träet däremot börjat ge sig är det värre men inte hopplöst.

Om luften inomhus är torr kommer inget mögel tillbaka.
Men för att vara säker finns det medel mot mögelsporer. :)
 
Möglet uppstår (som du vet) pga fukt och dålig luftcirkulation och när det väl fått fäste kan det vara besvärligt att helt bli av med.

Man kan torka bort ytmöglet med div huskurer och rengöringsmedel, men för att få bort det helt "rötterna", så behövs oftast specialmedel, så ring/besök färghandeln. De bör kunna svara på vad du behöver som både tar död på möglet och funkar på ytan.
 
Blir det kondens på insidan av rutan när det är kallt ute?
Ja det blir kondens på alla fönster det är bara tvåglasfönster, säger sambon, fast när kollade nu var det faktiskt torrt.

Tack för alla tips jag får testa mig fram helt enkelt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 048
Senast: Killaloe
·
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 886
Senast: traceys
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 005
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp