Mössa, en livsnödvändighet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

anhe

Trådstartare
Det är 10-14 grader varmt ute, vi är bortresta (svärföräldrarna), mössa är inte nerpackad (det var 20 grader varmt och nästintill tshirtväder hemma när vi åkte, så den tanken fanns inte, däremot kom vi ihåg rejält med kläder, även varmfodrad väst). Svärmor tycker att det är fruktansvärt att inte tvååringen går med mössa på sig (hon är rejält hårig på huvudet, leker och springer mycket och är ute 1-1½ timme åt gången).

Så, hur mycket mer fryser än tvååring än en vuxen? Hon har mer kläder på kroppen än mig, och jag fryser inte, vare sig om huvudet eller kroppen. Är det barnplågeri? Kollar jag på det lokala dagiset är mössfrekvensen ungefär 50%, så det kan inte vara bara jag som tror att ungen klarar sig en vecka till, tills vi kommer hem igen. För min del är jag mer bekymrad om att hon inte har vantar med sig, det blir kallt om nakna händer när dom röjer runt i skogen och leker i sanden, så det tänker jag köpa. Svärmor har nu införskaffat mössa, så nu har hon det också.

Egentligen, kort och gott, hur mycket kan man gå efter hur mycket man själv fryser, när man gör jämförelser med barnen? Enligt sväris inte alls, enligt mig åtminstone till viss del.
 
Sv: Mössa, en livsnödvändighet?

Inga av mina barn har mössa än. De har keps på huvudet pga solen och den lär de nog ha ett tag till. Mössa har de aldrig uppskattat så det har varit med tvång den har suttit på huvudet vintertid.
 
Sv: Mössa, en livsnödvändighet?

Bästa sättet att mäta hur mycket barnet fryser är att känna efter i nacken, och på händer hur kall barnet är där. Även ev. fötter.
Skulle jag klä min dotter efter vad jag tycker är kallt skulle hon dö av värmeslag :crazy:
Med andra ord så tycker jag det vettigaste är att kolla upp med hur frusen just det barn man har är och om möjligt vara lite flexibel och ta på kläder när barnet fryser och av lite när dom är svettiga för att ta på igen när dom leker mer stillsamt och riskeras kylas ner.
 
Sv: Mössa, en livsnödvändighet?

Jodå, jag vet dom där trixen. Hon är absolut inte kall på kroppen och fryser sällan, vägrar tex sova i pyjamas, har alltid velat ha lite kläder på sig. Händerna tycker jag dock är något för kalla, även om inte hon verkar lida. Jag upplever det inte som att hon fryser, så vad gör då mössan för skillnad, behöver hon den i större utsträckning än vad man själv gör (under förutsättning att hon håller sig varm om kroppen). Självklart ska hon ha mössa när det blir kallt, men hur ska hon klara -20 grader med mössa om hon inte kan vara ute i +14 utan mössa (det handlar om en vecka, tills vi är hemma hos klädförrådet igen)?
 
Sv: Mössa, en livsnödvändighet?

Det som skiljer hur man ska klä ett litet barn jämfört med oss vuxna är att barnens huvud tar upp en betydligt större andel av kroppens längd och hud-yta. Dvs där strålar ut betydligt mer värme proportionellt sett, än det gör genom vuxnas huvud- Därför bör man lägga på ett lock, dvs klä på en mössa, när temperaturen börjar sjunka.
 
Sv: Mössa, en livsnödvändighet?

Ifall hon blir ledsen eller säger att hon fryser så är hon väl för kall. Annars inte.Inget problem alls tycker jag.
 
Sv: Mössa, en livsnödvändighet?

Keps brukar våran grabb ha på sig under sommarhalvåret, men sista tiden har han inte velat haft det heller,och han är varm om kroppen när han kommer in.
Så länge det känns varmt ute tycker jag inte att det är någon fara.
Har inte ens köpt en tunnare mössa än!!
 
Sv: Mössa, en livsnödvändighet?

Jag tror det äldre generationen har en point här ;) . Vi bor nära mina föräldrar och min mamma tjatade alltid på mig att ungen skall ha ordentligt med kläder på sig, så min kille hade nog mössa vid 2-årsålder och +14. Och vantar också, om fingrarna kändes kalla.
Tror inte man kan lita på att en 2-åring säger till att hon fryser förrän hon frusit ett bra tag redan....

Men så har min son endast haft EN öroninflammation och ytterst få förkylningar (han är nu snart 8 år), jag tror att jag varit hemma med sjukt barn totalt ett par veckor under 7 års tid!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 910
Senast: Korven
·
Småbarn Och nu pratar vi inte politisk historia utan barn... Jag har förstått att i "det goda moderskapet" ingår att aldrig någonsin låta...
2
Svar
27
· Visningar
4 477
Senast: DancingFox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp