Om hattar och mössor

Sandra78

Trådstartare
Och nu pratar vi inte politisk historia utan barn...
Jag har förstått att i "det goda moderskapet" ingår att aldrig någonsin låta barnet vara utan huvudbonad. Tyvärr har min mycket bestämda 1½-åring inte förstått det, utan plockar gärna av sig mössor/kepsar/solhattar och gömmer dem :D

Inga problem att få henne att ha mössa när det är kallt ute (däremot sliter hon bort den så fort man går in på tex en affär), och solhatt eller keps har fått sitta på åtminstone fläckvis under helgen när det varit varmt och stark sol, mest för att hon insett att hon inte får lika mycket sol i ögonen då tror jag.

Men när det är vindstilla, 15 grader och växlande molnighet då kan jag inte ens motivera för mig själv varför hon nödvändigtvis ska ha något på huvudet, och då orkar jag inte heller "slåss" med henne på samma sätt.
Till farfar/svärfars stora förskräckelse...

Hon har en kusin som vid tre års ålder aldrig haft en synpunkt om klädsel eller tagit av/på ett klädesplagg själv. Inte lätt att bli jämförd med, när hon tar av och på kläder som hon själv vill (kan klä av sig allt utom tröja, klär på sig skor, jacka och ev mössa).

För att avrunda mitt svammel; måste barn alltid ha något på huvudet? Nu tänker jag främst på 1-3-åringar kanske...
 
Sv: Om hattar och mössor

A 2 har väldigt tjockt hår, han har solhatt när det är soligt (i väldigt vid bemärkelse, dvs lite molndis räknas som soligt, osv osv) och mössa när det är kallt. När det är varken soligt eller kallt så har han ingenting.

(Pappa o mamma har också mössa när det är kallt och solhatt när det är soligt (vill undvika solblekt hår :) jag gillar mitt mörkt) så det är inte så komplicerat (iofs i mindre omfattning såklart men ungefär i alla fall). När A var 1 var dessutom mammas o pappas solhatt en stor motivator till att behålla den egna på... snörena vi binder fast hatt och mössa med är en annan :p, Pops extremtjejiga solhattar med rosetter och brodyr fanns förra året i underbart neutral marint och vitt.).
 
Senast ändrad:
Sv: Om hattar och mössor

Bra fråga!
Jag brukar skydda huvudet när jag tycker att det finns något att skydda mot, tex kyla eller sol. Men annars, nä. Får en del kommentarer om det, exempelvis; Nämen har inte mamma tagit på dig någon mössa idag?

Ibland undrar om det är något jag missat. Varför skulle det vara viktigt med mössa på barn om det är vindstilla, mulet och över 10-15 grader?
 
Sv: Om hattar och mössor

Det har jag helt missat har ute i bushen! Vi har mossa eller hatt nar det behovs. Om det inte behovs har vi ingen hatt.

Jag har tva valdigt friska och sunda barn.
 
Sv: Om hattar och mössor

Min 1-åriga dotter har solhatt eller keps vid sol och mössa om det är kallt. Solhatt är smidigast för den har snören. Kepsen har en tendens att bli avplockad...
Jag har noterat en del barn som även vid varmt väder har både mössa, vantar och jacka. Antingen är det frusna barn eller väldigt frusna föräldrar ;)
 
Sv: Om hattar och mössor

Eller envisa barn? Min korv har aldrig haft något emot huvudbonader och han blev bestört när det blev så varmt att mössan inte behövdes (även om han fann sig i det, men det finns säkert andra barn som propsar på att få ha mössan och andra varma klädesplagg på).

För att svara TS: revidera din möss- och hatsyn omgående. :p
 
Sv: Om hattar och mössor

Jag har noterat en del barn som även vid varmt väder har både mössa, vantar och jacka. Antingen är det frusna barn eller väldigt frusna föräldrar ;)

Haha, hade en sådan diskussion med 6-åringen i helgen. Hon ville absolut ha jacka och vantar på sig. Jag försökte förklara att det var 25 grader varmt ute men det fungerade inte alls. Så hon fick vara ute i klänning, jacka och vantar :p iaf i 10 minuter innan allt åkte av ;)
 
Sv: Om hattar och mössor

Min tjurskalle avskyr snörena mer än själva hatten. Hatt utan snören kan funka, hatt med snören ska bara bort bort bort!

Allmänt... Idag har hon lekt ute hemma i trädgården, utan huvudbonad. Hon lever fortfarande :D
 
Sv: Om hattar och mössor

Mathilde är fingerfärdig och pillar upp även dubbelrosetter. Undrar var hon fick sin envishet från? :angel:

Är Mathilde ute hemma så har hon ingen mössa på sig. Hemma går hon in och ut själv och har inte riktigt förstått att det är smidigt med en keps på vid soligt väder ;)
 
Sv: Om hattar och mössor

måste barn alltid ha något på huvudet? Nu tänker jag främst på 1-3-åringar kanske...
svar NEJ!

Mössa på vintern för att stänga in värmen (locket på...) är självklart.
Solhatt när solen skiner är att föredra
Vid regn är det ju trevlig att ha något som håller huvudet torrt.
Alla andra tillfällen får vara mössfria hos oss, om inte barnen själva klär på sig.

Min son älskar för övrigt sina solhattar (det har alla våra barn gjort! :bow: ). Jag tror att ett viktigt kriterie för detta är att de sitter skönt på huvudet och att de sitter kvar även vid busiga lekar.
 
Sv: Om hattar och mössor

kl

Jag har alltid varit noga med att ha mössa på när det är kyligt eller blåser, varierar mössa efter väder. Var själv öronbarn och hade ett par öroninflammationer varje år och görr allt för att dottern ska slippa.
Solhatt/keps vid sol är självklart.

Idag tex (med denna tråden i åtanke) åkte hon till dagis i 8+ och blåst med mössa, kommer till dagis och ser 2 av 9 barn med mössa på...

Tillägga sak jag att under hennes 2 ½ år har hon aldrig haft nån "febersläng" eller öroninflammatin. Inte ens en kraftig förkylning utan bara lite rinnande snor - så uppenbarligen funkar detta jättebra för oss :)

Men man märker runtomkring att alla tänker olika, vår granne hade inte ens mössa på sin nyfödda i vintras (när det var milt = några plusgrader) för att hon "bara gick mellan bilen och dagis och det tar bara några minuter... !
 
Sv: Om hattar och mössor

svar NEJ!


Min son älskar för övrigt sina solhattar (det har alla våra barn gjort! :bow: ). Jag tror att ett viktigt kriterie för detta är att de sitter skönt på huvudet och att de sitter kvar även vid busiga lekar.

Hah det är likadant här , hon tycker hon är, citat: Skitsnygg! med sina kepsar/hattar så det är inte direkt svårt att få henn eha dem :) Värre är det att försöka få henne att förstå att hon inte behöver ha vantar på när det är 20 plus.. det är så skoj att ha dem.
 
Sv: Om hattar och mössor

Det finns inget samband mellan förkylning och kallt huvud. Sorry. Och om man vill undvika öronont ska man ha det svalt runt huvudet.
Däremot är det inte bra om man är förkyld och fryser och all värme går ut för att man inte har mössa på sig. Då mår man sämre.
Gammal skröna att barn utan mössa blir förkylda. Men fryser om öronen gör dom nog.
 
Sv: Om hattar och mössor

Jag var också "öronbarn", även om jag hade mössa jämt som barn.

1 av mina 3 barn har haft öroninflammation en gång. Även om jag inte är den som propsar på mössa för att det blåser lite milt.
Vad jag vet orsakar inte blåst öroninflammation. Utan det beror på bakterier.
 
Sv: Om hattar och mössor

Ja ni har säkert rätt båda två :)

Jag är väl helt enkelt för vilseledd av alla uppmaningar om att man skulle klä på sig mer när man blev stor nog att bestämma själv!

Hur som så känns det bra och "rätt" (för oss) så som vi gör så vi kör på det (utan några som helst åsikter om hur andra gör vill jag tillägga!)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag trodde jag hade ganska bra koll på hur mycket man behöver klä på, men nu har jag blivit osäker...:confused: Var hemma hos en...
2
Svar
24
· Visningar
5 643
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp