Momshjälp önskas

H

Helan

Har pratat med revisor och skattemyndigheten men ingen kan direkt säga hur mycket moms jag ska betala in. Hur gör ni, eller tolkar ni detta?

Jag har en näringsfastighet sen ett år tillbaka (liten hästgård) och är redovisningsskyldig på denna. Vi får EU-bidrag, men annars är det ingen inkomst på fastigheten. Jag är ridinstruktör och håller lektioner på annan plats, och detta ska tydligen klassas som idrottsverksamhet 6% moms.

Jag har även en häst inskriven i min verksamhet som ska fungera som avelssto samt till viss del lektionshäst (elever utan häst kan komma hit och rida lektion). Det är detta som strular till det: att ha lektion är 6% men att hyra ut häst är tydligen 25%. Men om det blir "allt-i-ett" (dvs lektion inkl hästhyra), vad blir det då? Hur gör ni som har det på detta sätt? Jag har alltså ingen ridskoleverksamhet i egentlig mening som är kopplad till Ridsportförbundet/Idrottsförbundet vilket tydligen ska vara kravet för att få använda momssatsen 6%.

Jag vill ju att det ska synas i redovisningen att hästen genererar en inkomst i sig så att skattemyndigheten inte tycker att hästen är för min hobby och nöje. Vill alltså på mina fakturor skriva "Ridlektion inkl hästhyra".

Hjälp önskas i denna djungel.
 
Sv: Momshjälp önskas

Tror att det kan bli bättre om du skriver hyra av häst inklusive instruktör och tar 25 % på det hela. Speciellt då om du inte uppfyller kraven för 6 % enligt Risportsförbundets regler.
 
Sv: Momshjälp önskas

Har pratat med revisor och skattemyndigheten men ingen kan direkt säga hur mycket moms jag ska betala in. Hur gör ni, eller tolkar ni detta?

Jag har en näringsfastighet sen ett år tillbaka (liten hästgård) och är redovisningsskyldig på denna. Vi får EU-bidrag, men annars är det ingen inkomst på fastigheten. Jag är ridinstruktör och håller lektioner på annan plats, och detta ska tydligen klassas som idrottsverksamhet 6% moms.

Jag har även en häst inskriven i min verksamhet som ska fungera som avelssto samt till viss del lektionshäst (elever utan häst kan komma hit och rida lektion). Det är detta som strular till det: att ha lektion är 6% men att hyra ut häst är tydligen 25%. Men om det blir "allt-i-ett" (dvs lektion inkl hästhyra), vad blir det då? Hur gör ni som har det på detta sätt? Jag har alltså ingen ridskoleverksamhet i egentlig mening som är kopplad till Ridsportförbundet/Idrottsförbundet vilket tydligen ska vara kravet för att få använda momssatsen 6%.

Jag vill ju att det ska synas i redovisningen att hästen genererar en inkomst i sig så att skattemyndigheten inte tycker att hästen är för min hobby och nöje. Vill alltså på mina fakturor skriva "Ridlektion inkl hästhyra".

Hjälp önskas i denna djungel.

Du delar upp det på två poster. Dels hästhyra och dels lektion. Det blir 25% moms på hästhyran och 6% på lektionspriset. Vi gör så i vår verksamhet och har dessutom också den tredje momssatsen på 12% inblandad eftersom vi hyr ut boende också. Det är clearat med Skatteverket att det är rätt metod.

Det som är viktigt är att uppdelningen kan motiveras. Du får exempelvis inte ta 1 kr för hästhyran och 499 kr för lektionen bara för att "komma åt" den lägre momssatsen. Då förväntar sig SKV att man kan komma till dig och bara hyra hästen i 1h för 1 kr, för att det ska betraktas som skäligt. Hoppas du hänger med.

Det finns inget krav på att vara ansluten till någon organisation. När det gäller utdebiterad moms spelar det alltid bara roll vilken sorts produkt man erbjuder. Aldrig vem som köper eller vilket företag man bedriver, i inhemsk försäljning (EU-försäljning, dvs andra länder, till företag skiljer sig åt).
 
Sv: Momshjälp önskas

Hej,

när man införde 6% moms (kan ha varit i samband med skattereformen 1991 (har dock förträngt detta) var det mycket oroligheter i just idrottsföreningar och hur man skulle drabbats av detta. Nu blev det ju inte ett jättestort problem om man var en ideell förening och uppfyllde kraven för hur intäkterna i föreningen används. Var man däremot ett privat företag som sålde tjänster inom idrottsutövning/utbildning var åsikten då att det skulle vara någon längre form av utbildning för att överhuvudtaget komma i fråga för 6% moms, sålde man enstaka träningspass med instruktör var detta att anse som konsulttjänster och skulle debiteras med 25% moms.

Allt detta kan ju ha ändrats under årens gång och ny praxis växt fram. Dock håller jag med Masse att Du nog bör ta 25% moms, framför allt om det inte är någon regelbundenhet i idrottsutövandet/utbildningen. Man skulle ju kunna se det så att Du tillhandahåller en "konsulttjänst" där häst är inkluderad i tjänsten och att det då blir 25% moms. Det kan ju också vara så att olika skattemyndigheter har olika tolkning (även om det inte borde vara så).
Det är knappast så att Du får en tvist med skm om Du tar för hög moms, däremot skulle utbildningskaraktären kunna ifrågasättas om Du tar lägre moms, varvid det är att föredra att ta ut den högre momssatsen om man på något sätt ligger i gränslandet.


Mvh devere
 
Sv: Momshjälp önskas

Jag förstår ditt resonemang om man vill ha hängslar och livrem. Men det är inte korrekt. Själva tjänsten ridlektion (instruktör som står och leder lektion) är belagd med momssatsen 6% oavsett regelbundenhet och organisationsform, det är alla besked jag fått från SKV, både lokalt och från andra håll. Hästhyra är belagd med 25% moms - det är också vad vi debiterar i egna verksamheten där hästhyra i konceptet "Boende med häst" utgör största omsättningen i verksamheten.

Jag tycker att det är bäst att TS gör en uppdelning som jag skrev i mitt förra inlägg och debiterar olika moms för de olika typerna av produkter/tjänster som säljs.

Om man känner sig osäker tycker jag inte att man ska sätta på sig hängslar och livrem och ta ut en för hög moms - istället är det ett perfekt tillfälle att ta kontakt med SKV via www.skatteverket.se, finns utmärkta kontaktytor och svar får man ganska omgående på sina frågor.
 
Sv: Momshjälp önskas

Eftersom jag driver ridskola i privat regi, och har gjort det både i samarbete med ridklubb ansluten till SvRF och helt ensam, vet jag att det inte är det som styr momssatsen. Den är 6% på regelbunden utbildning/lektionsridning. Om man ska ta 25% för hästhyra så måste ju det innebära att man som kund ska kunna hyra enbart hästen eller att det är turridningsverksamhet också. Har man islandshästar kan man tex ha en turridnings del som det är 25% moms på och en ridskoledel som det är 6% moms på.
Skattemyndigheten är inte alltid att lita på, när jag startade min ridskola med både inlånade och egna hästar, tyckte de att mina egna hästar skulle förmånsbeskattas (eftersom jag kunde använda dem privat!) men inte de jag lånade. När jag då sa att jag hade ju kunnat köpt in alla hästarna själv för att starta ridskola så gav de efter.
Om du håller lektion i väldigt liten omfattning på din egen så skulle jag säga 25% moms, men är det flera gånger i veckan så är det absolut 6% på hela beloppet, om du nu inte erbjuder turridning också. En grundregel hos skattemyndigheten är ju att den del av verksamheten som är störst, styr vilken momssats som är giltig. Har du massor med lektioner för ryttare med egna hästar med 6% moms, så borde även lektioner på din egen ha 6% moms.(Du kan ju hävda att du lånar ut hästen gratis och bara tar betalt för lektionen)
Gör annars som din revisor rekommenderar, det är ändå denne som kan hjälpa dig vid en eventuell tvist med skattemyndigheten. Lycka till!
 
Sv: Momshjälp önskas

Eftersom jag driver ridskola i privat regi, och har gjort det både i samarbete med ridklubb ansluten till SvRF och helt ensam, vet jag att det inte är det som styr momssatsen. Den är 6% på regelbunden utbildning/lektionsridning. Om man ska ta 25% för hästhyra så måste ju det innebära att man som kund ska kunna hyra enbart hästen eller att det är turridningsverksamhet också. Har man islandshästar kan man tex ha en turridnings del som det är 25% moms på och en ridskoledel som det är 6% moms på.
Skattemyndigheten är inte alltid att lita på, när jag startade min ridskola med både inlånade och egna hästar, tyckte de att mina egna hästar skulle förmånsbeskattas (eftersom jag kunde använda dem privat!) men inte de jag lånade. När jag då sa att jag hade ju kunnat köpt in alla hästarna själv för att starta ridskola så gav de efter.
Om du håller lektion i väldigt liten omfattning på din egen så skulle jag säga 25% moms, men är det flera gånger i veckan så är det absolut 6% på hela beloppet, om du nu inte erbjuder turridning också. En grundregel hos skattemyndigheten är ju att den del av verksamheten som är störst, styr vilken momssats som är giltig. Har du massor med lektioner för ryttare med egna hästar med 6% moms, så borde även lektioner på din egen ha 6% moms.(Du kan ju hävda att du lånar ut hästen gratis och bara tar betalt för lektionen)
Gör annars som din revisor rekommenderar, det är ändå denne som kan hjälpa dig vid en eventuell tvist med skattemyndigheten. Lycka till!

Det är både ja och nej på den fetstilta punkten. Om jag bedriver en camping (12% moms), innebär inte det att jag kan börja sälja cyklar (som är en vara med 25% moms) och debitera enbart 12% moms. Det är varje produkt i sig som ska bedömas och sättas in i rätt sammanhang i momssystemet. Så även om jag hyr ut camping för 2 miljoner/år och säljer endast en cykel så är det 25% moms på cykeln.

Resonemanget med enbart 6% moms på lektionen (oavsett egen häst eller inte) håller endast om priset är detsamma. Om man vill ha mer betalt för de som lånar häst, är det en uppenbar hästhyra, som ska beläggas med 25% moms. Är det däremot så att det sker på regelbunden terminsbasis kan man ju påstå att det är ridskoleverksamhet och då är man i gränsområdet....

Om man bedriver lektioner är det 6% moms på dem oavsett om verksamheten innehåller andra produkter såsom turridning. Återigen, det spelar egentligen ingen roll vad som görs i verksamheten i övrigt, varje produkt sätts in i momssystemet med avseende på just den produkten.

Som jag skrev tidigare så har jag haft en del diskussioner med SKV på olika nivåer om det här, och driver en verksamhet med alla tre momssatserna inblandade (25, 12 och 6%). Sedan finns det mängder av gränsdragningsproblem på området, vilket är en stark orsak, tycker jag, till att införa enhetsmoms. Då blir det ingen diskussion och mindre administration.
 
Sv: Momshjälp önskas

Eftersom jag driver ridskola i privat regi, och har gjort det både i samarbete med ridklubb ansluten till SvRF och helt ensam, vet jag att det inte är det som styr momssatsen.

Det vore dessutom hyfsat diskriminerande, eftersom verksamhet som bedrivs med den ultimata hästrasen (skojar :grin:), inte får/kan anslutas till SvRF.
 
Sv: Momshjälp önskas

Mina ridlektioner och helgkurser innehåller alltid ett visst mått avsutten teori, antingen före eller efter lektionen. Det är väl ändå inte "konsultverksamhet"?

Till er andra:
Jag tar 6% moms när jag åker ut och håller träningar.
Hästen kan inte hyras för sig som turridningshäst, jag vill ha lite koll på det hela :crazy: då det inte är världens mest lättridna hästar för oerfarna elever.
Till en början kan jag fakturera för ett par lektioner i veckan. Senare mer ofta.

Hur argumenterar ni för skaddemyndigheten gällande detta:
På en vanlig ridskola rider lärarna hästarna regelbundet för att "trimma" dem, speciellt nya hästar som behöver utbildas. Om jag gör det samma kan det säkert tolkas som om jag rider hästen för mitt eget höga nöjes skull (vilket jag gör iofs, jag älskar att rida:angel: ) och har dem för privat verksamhet.
Jag rider ju hästen för att eleverna ska få en välutbildad häst att rida på.
Sen att jag gör de med nöje, det är ju en helt annan sak...

Hur ser förmånsbeskattningen ut om jag rider hästen ett par gånger i veckan?
 
Sv: Momshjälp önskas

Mina ridlektioner och helgkurser innehåller alltid ett visst mått avsutten teori, antingen före eller efter lektionen. Det är väl ändå inte "konsultverksamhet"?

Till er andra:
Jag tar 6% moms när jag åker ut och håller träningar.
Hästen kan inte hyras för sig som turridningshäst, jag vill ha lite koll på det hela :crazy: då det inte är världens mest lättridna hästar för oerfarna elever.
Till en början kan jag fakturera för ett par lektioner i veckan. Senare mer ofta.

Hur argumenterar ni för skaddemyndigheten gällande detta:
På en vanlig ridskola rider lärarna hästarna regelbundet för att "trimma" dem, speciellt nya hästar som behöver utbildas. Om jag gör det samma kan det säkert tolkas som om jag rider hästen för mitt eget höga nöjes skull (vilket jag gör iofs, jag älskar att rida:angel: ) och har dem för privat verksamhet.
Jag rider ju hästen för att eleverna ska få en välutbildad häst att rida på.
Sen att jag gör de med nöje, det är ju en helt annan sak...

Hur ser förmånsbeskattningen ut om jag rider hästen ett par gånger i veckan?

Det spelar ingen roll om du tycker om ditt arbete eller inte, det har inte SKV med att göra. Och att ha roligt på jobbet är nog en förutsättning för att orka driva eget.

Om du driver en bra verksamhet med bra vinst och kan motivera att du behöver träna hästarna för att kunna uppnå den vinsten, ser jag inga som helst problem med det.

Det beror lite också på vad du i övrigt gör med hästarna. Om du tävlar dem privat utanför företaget, kan man tycka att träningen också är privat. Om de verkligen arbetar 100% i din verksamhet, och inget annat, så är det helt klart något som tillhör verksamheten.

Du ska inte behöva förmånsbeskattas alls, tycker jag. Om förutsättningarna ovan stämmer.

Det enda problem som du kan tänkas få med SKV, som jag ser det, är om verksamheten inte lyckas gå med vinst. Då gäller det att verkligen ha en bra dokumenterad affärsplan med vinstsyftet trovärdigt och glasklart och att hästarna används för att uppnå den vinsten. Om du inte lyckas skapa vinst i företaget är risken stor att SKV tycker att investeringarna i hästarna inte matchar intäkterna, ifrågasätter vinstsyftet och anser att det är privat, och taxerar om till hobbyverksamhet. Det kan de göra många år efteråt...
 
Sv: Momshjälp önskas

Jag har ett annat företag som är kraftigt vinstdrivande i botten (inom trädgårdsbranschen). Jag har hästverksamheten som en underverksamhet (heter det så?) och det är idag är registrerat på F-skattsedeln att hästverksamheten ska vara 25% (resterande är trädgårdsverksamhet).
Om den informationen nu kan vara till nån nytta...
 
Sv: Momshjälp önskas

Jag har ett annat företag som är kraftigt vinstdrivande i botten (inom trädgårdsbranschen). Jag har hästverksamheten som en underverksamhet (heter det så?) och det är idag är registrerat på F-skattsedeln att hästverksamheten ska vara 25% (resterande är trädgårdsverksamhet).
Om den informationen nu kan vara till nån nytta...

Eftersom du förmodligen inte kan hävda att hästarna hjälper till att skapa vinsten i trädgårdsbranschen, dvs verksamheterna är "orelaterade", måste båda verksamheterna självständigt drivas med vinstsyfte.

Det betyder i praktiken att båda verksamhetsgrenarna självständigt ska gå med vinst efter ett par år, för att inte SKV ska gå in och börja rota.

Tyvärr, för din del, är det många som har liknande "upplägg" som bedrar staten på stora pengar varje år, i grova ekobrott. De har ett vinstdrivande företag som ger bra vinst och sedan finansierar man medvetet hästverksamhet (finns även andra exempel!) som aldrig kommer att gå med vinst, men som är ett privat nöje. Man snor åt sig stora momspengar på inköp (transport, foder, hästar, utrustning) och debiterar nästan ingen moms på försäljning som kommer från hästarna, eftersom man har en icke-verksamhet. Sedan drar man vinsten på den första företagsdelen mot en stor förlust i hästdelen och lurar staten på ytterligare stora pengar.

Enda sättet att motverka misstänksamheten är helt enkelt att särredovisa verksamheterna i bokföringen och se till att hästverksamheten på egna ben, går med vinst. Du behöver givetvis inte göra LIKA mycket vinst, eller inte ens i samma proportioner, men det måste börja ge vinst efter ett par års verksamhet.
 
Sv: Momshjälp önskas

Eftersom du förmodligen inte kan hävda att hästarna hjälper till att skapa vinsten i trädgårdsbranschen, dvs verksamheterna är "orelaterade", måste båda verksamheterna självständigt drivas med vinstsyfte.

Det betyder i praktiken att båda verksamhetsgrenarna självständigt ska gå med vinst efter ett par år, för att inte SKV ska gå in och börja rota.


Enda sättet att motverka misstänksamheten är helt enkelt att särredovisa verksamheterna i bokföringen och se till att hästverksamheten på egna ben, går med vinst. Du behöver givetvis inte göra LIKA mycket vinst, eller inte ens i samma proportioner, men det måste börja ge vinst efter ett par års verksamhet.

Misstänkte att det var så.

Om man märker att det inte går med vinst kan man väl avveckla den delen av verksamheten utan att få repressalier? Man måste väl inte lämna in en konkursansökan för det, det räcker väl med att man ändrar koden hos skattemyndigheten?

Om hästen hjälper till att få en vinstdrivande verksamhet, men den stora delen av vinsten kommer från att jag har lektioner för andra på egen häst, spelar det nån roll?

Förresten, vad räknas som vinst egentligen???
 
Sv: Momshjälp önskas

Misstänkte att det var så.

Om man märker att det inte går med vinst kan man väl avveckla den delen av verksamheten utan att få repressalier? Man måste väl inte lämna in en konkursansökan för det, det räcker väl med att man ändrar koden hos skattemyndigheten?

Om hästen hjälper till att få en vinstdrivande verksamhet, men den stora delen av vinsten kommer från att jag har lektioner för andra på egen häst, spelar det nån roll?

Förresten, vad räknas som vinst egentligen???

Vinst = Intäkter - Kostnader.

Man får inga repressalier, men om företaget ägt hästar och annat måste man köpa tillbaks de till marknadspris och lägga på moms på varje pryl. Och en massa annat som man behöver göra vid avveckling. Det är INTE bara att registrera om kod och tro att man får behålla alla grejer OCH den moms man fått tillbaka på att köpa in dem. Men det är inga "repressalier", man får misslyckas. Och konkurs behöver man definitivt inte göra, det är bara om man kommer på obestånd. Annars kan man likvidera företaget, sansat och lugnt.

Om du inte behöver hästen för att göra vinsten så har den inget i företaget att göra. Om den behövs för att göra vinsten så ska den vara där. Graden spelar inte så stor roll, men huvudregeln är att investeringen ska betala sig - hästarna ska dra in mer på sitt arbete än vad den kostar att köpa och drifta.
 
Sv: Momshjälp önskas

Vinst = Intäkter - Kostnader.

Man får inga repressalier, men om företaget ägt hästar och annat måste man köpa tillbaks de till marknadspris och lägga på moms på varje pryl. Och en massa annat som man behöver göra vid avveckling. Det är INTE bara att registrera om kod och tro att man får behålla alla grejer OCH den moms man fått tillbaka på att köpa in dem. Men det är inga "repressalier", man får misslyckas. Och konkurs behöver man definitivt inte göra, det är bara om man kommer på obestånd. Annars kan man likvidera företaget, sansat och lugnt.

Om du inte behöver hästen för att göra vinsten så har den inget i företaget att göra. Om den behövs för att göra vinsten så ska den vara där. Graden spelar inte så stor roll, men huvudregeln är att investeringen ska betala sig - hästarna ska dra in mer på sitt arbete än vad den kostar att köpa och drifta.

Lite enkelt sagt kan man skriva över hästen på sig själv privat (som ett eget uttag ur företaget) och pröjsa in momsen och sen är det klart?

Finns det nån "avskrivningstid" för en häst? Du skriver att den ska dra in mer på sitt arbete än vad den kostar att köpa och drifta. Om hästen kostar 80000 kr att köpa in, på hur många år kan man slå ut det innan hästen verkligen går med vinst? Den lär ju inte dra in 80´+ foderkostnader mm det första året...:angel:
 
Sv: Momshjälp önskas

Avskrivningstiden beror i mångt och mycket på hur hästen används i verksamheten.

En enkel modell är att man skriver av hästen på dess förväntade livslängd som arbetshäst i verksamheten, ev. med restvärde. Men det är svårbedömt, man får göra en schablon. En avelshäst som man köper in ung kan ju hålla för sitt arbete i 20år, en tävlingsvalack kanske bara i 5 år.

Det finns inga absoluta regler på området, tyvärr. Man får motivera sin modell, gärna med jämförande exempel, för Skatteverket om det blir revision. Och sedan finns det en del dokumentation om just hästar och avel på SKVs hemsida om rekommenderade och krav på hur man redovisar. Sök på SKVs hemsida om "häst".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Skäller på andra hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp