Bukefalos 28 år!

mopedkort för alla mopeder?

Knuzze

Trådstartare
En väninna och jag satt nyss och pratade om moped körkort, hon påstår att om man har en moped som går under 25km/h behöver man inte ha körkort medans jag säger att man måste ha körkort hur som helst och att mopeden inte får gå mer än i 30km/h, vem har rätt? O.o
 
Sv: mopedkort för alla mopeder?

Jag pluggade B-körkortsteorin nyligen och vill minnas att man inte behöver körkort för klass II-mopeder. Till klass II-mopeder räknas de som
1. inte går snabbare än 25 km/h,
samt
2. mopeder som fanns innan lagen som delar upp mopederna införs, alltså sådana som får gå i mer än 30 km/h.

Klass I-mopeder ("EU-moppar" vet jag att jag kallat dem) får gå i max 45 km/h. För att framföra dessa krävs speciellt förarbevis eller annat körkort tror jag...

Hoppas någon kan bekräfta eller dementera det jag skrev ovan :p. En googling i denna sena timma känns fantastiskt ansträngande.
 
Sv: mopedkort för alla mopeder?

När jag tog mitt förarbevis för moped av klass I (för 11 år sedan...) så var det så som Hallonsoda skriver, och jag tvivlar på att de ändrat reglerna sedan dess :)
 
Sv: mopedkort för alla mopeder?

Även jag har ett vagt minne av att det är så som de skrivit redan.
 
Sv: mopedkort för alla mopeder?

Jag tror att du inte behöver körkort för de under 25 km/h men förarbevis. De har ändrat reglerna på de senaste 11 åren rejält
 
Sv: mopedkort för alla mopeder?

Man behöver förarbevis även för moped klass II om man är född efter ett visst datum, vilket jag inte minns.
 
Sv: mopedkort för alla mopeder?

Japp de har gjort om reglerna numera så du behöver förarbevis även om du kör klass 2. Men de beror också på när du är född!
 
Sv: mopedkort för alla mopeder?

Man behöver förarbevis även för dom ''långsamma'' mopederna sk.klass II om man fyller 15 efter 2009 :)
Nyss gått teorikursen för sån moped ;)
 
Sv: mopedkort för alla mopeder?

Man behöver förarbevis även för dom ''långsamma'' mopederna sk.klass II om man fyller 15 efter 2009 :)
Nyss gått teorikursen för sån moped ;)
För att vara exakt: Man måste ha förarbevis för de "långsamma mopederna" om man fyllt 15 efter den första oktober 2009! :)

/Mvh LV som fyllde 15 den 3 november 2009 och fick således cykla genom snöstorm 2 mil tur och retur varje dag i två veckor till min praktikplats, för att jag rent lagligt inte fick lov att köra skolans klass 2-mopeder.

P.S. Drygare var det nog för min kompis, som hade samma problem men med den lilla detaljen att hon fyller år den 3 oktober... Tänk så mycket problem det kan bli av att födas tre dagar "försent" :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 224
Senast: Hajfisk
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 744
Senast: lizzie
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: astronaut
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp