Mor och dotter riskerar djurförbud

Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

Undra vad folk tänker med när man vanvårdar djur, jag kan helt enkelt inte begripa det.
Har funderat massor på det och försöker hitta ursäkter åt folk, men det finns f*n inga.
Stryk borde de ha, att inte folk fattar att djuren inte kan ta hand om sig själva utan det är vi som måste se till att de har det bra !!!!
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

Tss...de behöver väl bara flytta utanför kommunen så gäller inte djurförbudet längre...?:crazy:
Men hoppas det aldrig händer och att de fått ett "wake up call" nu, föga troligt förvisso men hoppas kan man ju alltid...

:cry:
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

Det finns inga som helst ursäkter till att inte ta hand om djur man skaffar sig. Men tyvärr tror jag att det i många fall handlar om att dessa människor har en annan verklighetsuppfattning. Det som för oss är högst onormalt är för dom helt normalt. Dom ser inte problemen på samma sätt som vi gör det.
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

Det jag inte kan förstå är varför vår jävla lag låter det gå så jävla långt innan det händer någonting!

djuren måste i princip vara döende innan kommun/landsting ingriper - det gör mig galen!!!!

"enligt tidningen ska länsstyrelsen nu ta beslut om kvinnorna ska beläggas med djurförbud."

OM de ska få djurförbud!? OM!!!!

De har ju tydligt visat att de knappt kan ta hand om sig själv, än mindre djur!!!
De ska fan inte beslutas OM, det ska beslutas ATT.

Fy fan för svensk lag som ska vara "så himla bra".:mad:
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

det sjuka är också att myndigheter var ute för att omhänderta hästarna då de ej fått mat, men just den dagen när de kom fram med polis, vet, bilar, släp i en hel karavan, då hade de fått mat utslängt i hagen - vilket gjorde att de ej kunde hämta hästarna. Men varför tog de inte hästarna ändå när det bevisligen var en lösdrift som inte uppfyllde kraven med vindskydd bestående av tre väggar och tak? Det övergår mitt förstånd! Bara för att en essentiell faktor tillgodoses betyder det väl inte att man kan strunta i andra?
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

Värst är det nästan då folk börjar försvara dem som vanvårdat. Känner till en islänning med svår exem som såg ut som *** själv då en bekant köpte den av en tjej i trakten, hästen hade ett strimlat exemtäcke och tjejen hade 3 islänningar till, deras hälsa skötte hon perfekt. En av hennes kompisar försvarade henne med "man sa åt henne men hon tyckte inte om hästen.." En annan var en travare i stallet var jag hängde i tonåren, hade aldrig ens trott att familjen där skulle vanvårda, "men, det var ju bara en travare" sa en av deras vänner. Hästen hade inte sett hovslagare på närmare ett år och fått på tok för lite mat. Familjen hade 4 välvårdade hästar till.. Båda hästarna har hem var de blir väl skötta just nu, men iaf att folk sedan börjar skydda dem som gjort felet får mig att må illa.
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

"Riskerar att få".

De SKA få djurförbud. För all framtid. :mad:
Och helst ett kännbart straff utöver dettta , men det lär ju inte inträffa.
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

*kl*

Fy fan.. Det galna var ju att dottern hade nån typ av sida där hon erbjöd sina tjänster i form av tillridning eller vad det nu stod. Kul att lämna sin häst där? :crazy:
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

När jag läste det här, och även artikeln i lokaltidningen, slog det mig att dessa människor behöver hjälp, inte straff.

Att ta djuren och utfärda djurförbud kanske tillfälligt skulle hjälpa djuren, men hjälper det människorna?

Är det inte bättre att se till hela situationen och hjälpa allihop? På plats?
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

Håller med lite grand.

Om ni någon gång kollat på Djurpolisen i Houston eller ett dylikt program på Animal Planet så vet ni om att när man har beslagtagit ett/flera djur från en person kan det hända att man i ett senare avsnitt hämtar fler vanvårdade djur från samma person - trots att h*n har förbud. Oftast får ju dessa personer en fet böter som säkert svider men när den är betald så skaffar dom ändå fler djur..Vore det inte bättre att hjälpa alla dessa människor - då får ju djuren hjälp med! Jag förstår poängen med straff då det svider att betala tusentals kronor osv. så visst kan det hjälpa några men jag tror inte det hjälper alla..
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

Visst du har rätt, men jag tycker inte att djuren ska "offras" för att de behöver vård. Rent krasst. Djuren förtjänar nåt bättre helt enkelt, där de kan må bra och känna sig trygga och få ett värdigt liv.
Sen behöver människorna också hjälp, men inte på djurens bekostnad!
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

Det roliga är att ni inte vet nånting. Det är så otroligt lätt att tro på allt som skrivs. Men jag har kännt denna människan i 6 år och varit ute hos henne upprepade gånger genom åren, även ridit väldigt mycket med henne. Och hon har inte en enda gång genom dessa 6 åren vanvårdat sina hästar.

I artikeln finns så jävla mycket lögner från folk som inte har en jävla aning. Dom har haft ute polisen på gården för att det har sprungit folk med ficklampor på nätterna runt hagen.

Men det är lätt att dömma när man inte vet bakgrunden. Det är så jävla lätt att dömma.

2372861_orig.jpg


Hästen på bilden är samma häst som är med i HN's artikel. Ser han vanvårdad ut? Rikta kameran "rätt" och i fel väder så kan du få vilken häst som hellst att se vanvårdad ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

Med tanke på att djuren faktiskt blev omhändertagna tror jag inte alls att de hade det bra trots allt.
 
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

....................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mor och dotter riskerar djurförbud

KL

Naturligtvis är dessa människor SJUKA! Vem är frisk om man gör något sådant?! Naturligtvis omhändertar polisen ej friska djur. Det finns dokumentation och flertalet vittnesbörder som visar att dessa hästar varit utan mat och vatten i flera dagar. Det är vanvård och ingenting annat. Den som säger något annat är välkommen att framlägga motstridande bevis - vilket i detta fall dock är omöjligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hippson har tidigare skrivit om ett par som trots djurförbud fortsatt att ha och hantera bland annat hästar. De har försvarat sig med...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: Pratsch
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 881
Senast: Motacilla
·
  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 372
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp