Moralisk fråga, betala veträkning som min häst kan ha orsakat?

Det är inte lätt att som ny i ett stall hålla reda på allting. Har man gått med på att medryttare och nya personer får hantera hästarna går man också med på att misstag kan hända. Vill man undvika det så får man åka dit och hjälpa den nya i början för att minimera riskerna.

Väldigt få som medvetet släpper in hästar fel och struntar i att försöka göra rätt.

Fast va ? Har du förstått att det inte är ett kollektiv ? Det är inte relevant att ngn annans nya medryttare ska hantera andras hästar osv .
 
Generellt anser jag att man får räkna med att misstag händer. Men i detta fall om hästägaren låtit en helt ny medryttare släppa ut hästen efter första gången denne ridit (?) - då anser jag det är vårdslöst av hästägaren. Ganska tveksam om det skulle hålla i rätten dock.
 
Fast va ? Har du förstått att det inte är ett kollektiv ? Det är inte relevant att ngn annans nya medryttare ska hantera andras hästar osv .

Det finns stall som förbjudet att medryttare, sambo, kompisar mm hanterar den inackorderade hästen.

Dvs om min häst står där så är det jag som ska hantera min häst. Jag får inte skicka sambon att mocka och blanda mat t ex. Eller låta kompisen åka och ta in min häst, rida och en släppa ut. Ska man ha t ex medryttare måste den instruerad av stallägaren om rutiner mm på samma vis som ägaren instruerades.

De är rätt få men har stött på några. Även några där medryttare omöjliggjorts av att enbart hästägaren/den som står på kontraktet fått nyckel till sadelkammare mm.

Men om man godkänner att andra än ägaren får hantera ägarens häst ökar risken för misstag. Även om stallet inte är kollektivt.
 
Generellt anser jag att man får räkna med att misstag händer. Men i detta fall om hästägaren låtit en helt ny medryttare släppa ut hästen efter första gången denne ridit (?) - då anser jag det är vårdslöst av hästägaren. Ganska tveksam om det skulle hålla i rätten dock.
Man kan ju alltid försöka ta det genom hemförsäkringens ansvarsdel. Har själv på detta sätt blivit ersatt när en medryttare skadade min sadel (vet inte riktigt samma sak men ändå).
 
Det finns stall som förbjudet att medryttare, sambo, kompisar mm hanterar den inackorderade hästen.

Dvs om min häst står där så är det jag som ska hantera min häst. Jag får inte skicka sambon att mocka och blanda mat t ex. Eller låta kompisen åka och ta in min häst, rida och en släppa ut. Ska man ha t ex medryttare måste den instruerad av stallägaren om rutiner mm på samma vis som ägaren instruerades.

De är rätt få men har stött på några. Även några där medryttare omöjliggjorts av att enbart hästägaren/den som står på kontraktet fått nyckel till sadelkammare mm.

Men om man godkänner att andra än ägaren får hantera ägarens häst ökar risken för misstag. Även om stallet inte är kollektivt.

Fast seriöst i sammanhanget är det ju @Grazing s enskilda förhållningssätt jag kommenterat - inte ngt annat .

Det sällsynta upplägg du redovisar här är ju inte aktuellt i sammanhanget heller alls. Har du stått i många olika stall som har sånt uplägg alltså ?
Aldrig nånsin erfarit det ens utifrån bekanta /vänner och då handlar det om 40 år samt otroligt många stora och mindre stall i ett hästtätt län inkl alla övriga jag känner i Skåne, Stockholm etc . (Östergötland är väl fortfarande 3:a på kartan efter Skåne och Stockholm ) ?
 
Senast ändrad:
Fast va ? Har du förstått att det inte är ett kollektiv ? Det är inte relevant att ngn annans nya medryttare ska hantera andras hästar osv .
Ja jag fattar faktiskt. Men nu är det godkänt i stallet tydligen att andra än ägarna får hantera hästarna och sålänge det är så så får man tyvärr räkna med att det sker misstag.

Folk verkar ofta tro dom själva är snudd på felfria och aldrig får hjärnsläpp själva men så är det inte, tror dom flesta som håller på med hästar gjort saker och ting som kan ha lätt till olyckor men ofta är turen där och räddar upp det. Skadar inte att vara lite ödmjuk och inse att sålänge man står i stall med andra så finns risken för missförstånd och olyckor. Det är inte lätt att vara ny i ett stall, det är inte lätt att hålla reda på allting.
 
Senast ändrad:
Ja jag fattar faktiskt. Men nu är det godkänt i stallet att andra än ägarna får hantera hästarna och sålänge det är så så får man tyvärr räkna med att det sker misstag.

Dina tidigare inlägg uttryckte att du var förvissad om att det gällde kollektiv och du uttalade dig utifrån det . Men ok - :up:
jag nöjer mig med det som kommentar och reflektion . Det känns dömt att misslyckas att vidare kommentera . :up:
 
Klart alla gör misstag, men ibland bör man ta ansvar för konsekvenserna.
Skulle det vara så så skulle nog ingen överhuvudtaget våga stå i stall med andra människor alls tillslut. Alla gör misstag, dock har dom flesta tur att inget allvarligt händer. Vill man inte riskera någonting så får man sköta hästen helt själv i ett eget stall.
 
Det står i grundinlägget att en sån tydlighet finns samt att hagen det gäller dessutom ligger helt avsides från de andra vinterhagarna, dvs det går inte att förväxla att ”oj hage A låg exakt vägg i vägg med hage B så jag läste fel/fattade fel/tänkte fel .
Uppenbarligen gick det att göra fel.

Jag bad en av stammisarna i stallet att ta in min häst, hon stod i en utebox som det gick att hoppa ut ur (men skulle aldrig drömma om att göra det) och en helt annan häst blev intagen som var direkt olämplig att ha i boxen. Nu hände inget allvarligt som tur var men det var rent hjärnsläpp som gjorde att hon tog fel häst.
 
Uppenbarligen gick det att göra fel.

Jag bad en av stammisarna i stallet att ta in min häst, hon stod i en utebox som det gick att hoppa ut ur (men skulle aldrig drömma om att göra det) och en helt annan häst blev intagen som var direkt olämplig att ha i boxen. Nu hände inget allvarligt som tur var men det var rent hjärnsläpp som gjorde att hon tog fel häst.

Ja det finns ingen som argumenterar att det inte går att göra fel .
 
Dina tidigare inlägg uttryckte att du var förvissad om att det gällde kollektiv och du uttalade dig utifrån det . Men ok - :up:
jag nöjer mig med det som kommentar och reflektion . Det känns dömt att misslyckas att vidare kommentera . :up:
Kollektiv eller inte tycker jag spelar mindre roll i sammanhanget när stallet tycker det är okej att utomstående hanterar hästarna på gården ensam. Få stall tycker jag accepterar att utomstående som inte känner till stall och hästar får hantera det ensamt.
 
Kollektiv eller inte tycker jag spelar mindre roll i sammanhanget när stallet tycker det är okej att utomstående hanterar hästarna på gården ensam. Få stall tycker jag accepterar att utomstående som inte känner till stall och hästar får hantera det ensamt.

Ok ? Så norm för dig är alltså att uppstallade på anläggningen inte får ha någon som mockar åt enskild inackorderads häst och inte heller får ta ut den från hagen/stallet för att ridas/skötas eller släppa ut den efter ridning/skötsel när annars all daglig in/ut sköts av stallägarna ?

Menar du att du enl erf tycker att sådana ”dyker upp” ofta /stor omsättning/de har ingen relation till stallet/hästägare osv ? :confused:
 
Ok ? Så norm för dig är alltså att uppstallade på anläggningen inte får ha någon som mockar åt enskild inackorderads häst och inte heller får ta ut den från hagen/stallet för att ridas/skötas eller släppa ut den efter ridning/skötsel när annars all daglig in/ut sköts av stallägarna ?
Dom flesta stall jag stått i har haft som regel att ingen medryttare eller anhörig får hantera hästarna på gården själv. Medryttare får absolut förekomma i stallen men dom släpps inte vind för våg utan uppsikt tills det känns som att man känner dom litegrann. Detsamma gäller när nya hästägare kommer dit när det gäller ut och insläpp tex, då får dom hänga med några gånger innan dom släpps på det själva.

Är det stall som inte har den regeln så får man räkna med att det blir fel ibland. Stallägaren kanske kan lära sig något av det här och ha en bättre koll på att alla vet vad som gäller.

Det fanns en anledning till att jag var överdrivet försiktig med min häst och tog in och ut honom själv tex, skrev tydliga lappar på hagen vilka som inte får gå i hagen brevid och vilka som absolut inte fick gå in i hans flock osv. Övertydlighet i stall har jag lärt mig är viktigt. Att anta att folk förstår saker och ting, det är då det lättare sker olyckor.
 
Dom flesta stall jag stått i har haft som regel att ingen medryttare eller anhörig får hantera hästarna på gården själv. Medryttare får absolut förekomma i stallen men dom släpps inte vind för våg utan uppsikt tills det känns som att man känner dom litegrann. Detsamma gäller när nya hästägare kommer dit när det gäller ut och insläpp tex, då får dom hänga med några gånger innan dom släpps på det själva.

Är det stall som inte har den regeln så får man räkna med att det blir fel ibland. Stallägaren kanske kan lära sig något av det här och ha en bättre koll på att alla vet vad som gäller.

Men återigen blir ju din reflektion helt absurd när det gäller anläggning där x personal sköter alla pass och in/ut/hantering av hästarna .
Det enda som krävs av medryttaren i scenariot är att veta vilken hage dens häst ska vara i . Och att fråga om denne är osäker .
 
Ja det finns ingen som argumenterar att det inte går att göra fel .
Jag uppfattade det som du skrev att det inte gick att förväxla hage. Min observation är att i stort sett allt kan gå fel inklusive de mest konstiga förväxlingar.

Medryttaren som tog fel häst i fel hage (stor fux utan tecken blev liten fux med bläs) och hästen konvalescent och red ut tillsammans med 2 andra i stallet. Ingen av dem upptäckte misstaget.
Hästägaren som red ut på fel häst (nu var de i och för sig lika).
Ridskoleungen som sadlade och tog ut fel häst och började rida (hästen aldrig riden eller sadlade förr).
Turryttaren som hamnade på en definitivt inte nybörjarsäker häst för att personalen tog miste på hästen .
Jag själv släppte ut en konvalescent i fel hage trots att jag både dubbel och trippelkollade var han skulle vara och ändå missade den tydliga markeringen.
Jag gick själv ut för att fånga in en svartsskäck och kom in med de brun (tydlig skillnad)

I inget av fallen så hände något allvarligt men många konstiga misstag sker. Ett hjärnsläpp och det kan bli allvarliga konsekvenser. Jag har däremot inget svar på vem som ska betala. Det finns argument för både att medryttaren, medryttarens hästägare och hästägaren ska betala. Det är en knepig situation.
 
Jag uppfattade det som du skrev att det inte gick att förväxla hage. Min observation är att i stort sett allt kan gå fel inklusive de mest konstiga förväxlingar.

Medryttaren som tog fel häst i fel hage (stor fux utan tecken blev liten fux med bläs) och hästen konvalescent och red ut tillsammans med 2 andra i stallet. Ingen av dem upptäckte misstaget.
Hästägaren som red ut på fel häst (nu var de i och för sig lika).
Ridskoleungen som sadlade och tog ut fel häst och började rida (hästen aldrig riden eller sadlade förr).
Turryttaren som hamnade på en definitivt inte nybörjarsäker häst för att personalen tog miste på hästen .
Jag själv släppte ut en konvalescent i fel hage trots att jag både dubbel och trippelkollade var han skulle vara och ändå missade den tydliga markeringen.
Jag gick själv ut för att fånga in en svartsskäck och kom in med den brun (tydlig skillnad)

I inget av fallen så hände något allvarligt men många konstiga misstag sker. Ett hjärnsläpp och det kan bli allvarliga konsekvenser. Jag har däremot inget svar på vem som ska betala. Det finns argument för både att medryttaren, medryttarens hästägare och hästägaren ska betala. Det är en knepig situation.

Och jag känner att din problematisering av en ickefråga känns ovärd att vidare snurra in på i sammanhanget .
 
Det fanns en anledning till att jag var överdrivet försiktig med min häst och tog in och ut honom själv tex, skrev tydliga lappar på hagen vilka som inte får gå i hagen brevid och vilka som absolut inte fick gå in i hans flock osv. Övertydlighet i stall har jag lärt mig är viktigt. Att anta att folk förstår saker och ting, det är då det lättare sker olyckor.

Som sagt utiftån ämnet känns det som du har helt andra issues och erf du svarar utifrån som inte över huvud taget faktiskt relaterar till detta alls .:confused: Blir ju jättekonstigt i sammanhanget :(
 
Och jag känner att din problematisering av en ickefråga känns ovärd att vidare snurra in på i sammanhanget .
Absurt då att du svarar på inlägget som är så ovärt att svara på, det tyder på visst intresse trots allt. Personligen brukar jag strunta i dem istället för att leka polis och racka ner på dem.

Jag gissar att du varit med om massor av liknade händelser när folk gjort obegripliga fel. De flesta kan man skatta åt (eller svära och göra om). Men enstaka gånger går det illa och det är problematiskt med vem som ska betala. Det finns inte alltid ett bra svar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 178
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp