Moralisk fråga, betala veträkning som min häst kan ha orsakat?

@Masse vad skulle vara motiveringen att man väljer regler som hamnar under hyreslagstiftningen ? Nyfiken då jag aldrig känt några som hyrt ut stallplatser enl detta . Ingen av stallen här med 50-70 inackar hyr ut på annat vis än precis som andra mindre stall gällande villkor och uppsägningstid etc?

Oavsett ev fåtal inack som möjligtvis kan bli problem ur djurskyddsaspekt som du tar upp, så är det ju högst mycket vanligare att man isåfall vill kunna säga upp en hyresgäst utan problem så långe man följer uppsägningstiden i avtalet ?
Ofta för att man som ägare av fastigheten helt enkelt inte vill ha med hästarna att göra. Som du själv varit inne på så stora anläggningar som travbanor eller ett mindre stall där ägaren kanske bara är vissa tider på året eller helt enkelt inte själv har ork längre att driva stallet och då lämnar över ansvaret på hyresgästen.
Här nere i Skåne har det inte varit helt ovanligt att man gjort så på gårdar som köpts upp för att öka arealen på en större gård. Man hyr då ut byggnader och en mindre areal mark till hagar istället för att stycka av och sälja.
 
Puttar upp tråden med ett liknande scenario, men ändå helt andra förutsättningar...

Jag har min häst inackorderad i ett stall. En annan hästägare som också har sin häst inackorderad i stallet skaffade precis ny medryttare. Denna medryttare släppte ut deras häst i fel hage - dvs hagen som min häst och hans kompisar går i. Det gick så illa att min blev sparkad innan någon hann upptäcka felet och ta ut hästen som hamnat i fel hage (stallägaren såg att de stod och sparkade mot varandra). Vi har ett väldigt tydligt hagschema och ”vår” hage ligger helt avskiljd från övriga vinterhagar, så där har hästägarna antagligen brustit i att informera medryttaren alt så har denne struntat i eller glömt och inte tagit reda på vilken som är rätt hage.

Nu står jag alltså med en skadad häst som ev kan behöva veterinärvård (har kontakt med veterinär) och behöver åka flera ggr per dag för sårvård, kolla temp osv. De vars häst som sparkade min har inte sagt ett ljud till mig och det känns ur mitt perspektiv som att de åtminstone borde höra av sig och be om ursäkt för vad de (genom sin medryttare) orsakat. Vad hade ni gjort och ev krävt av den andra hästägaren i detta fall?
 
Puttar upp tråden med ett liknande scenario, men ändå helt andra förutsättningar...

Jag har min häst inackorderad i ett stall. En annan hästägare som också har sin häst inackorderad i stallet skaffade precis ny medryttare. Denna medryttare släppte ut deras häst i fel hage - dvs hagen som min häst och hans kompisar går i. Det gick så illa att min blev sparkad innan någon hann upptäcka felet och ta ut hästen som hamnat i fel hage (stallägaren såg att de stod och sparkade mot varandra). Vi har ett väldigt tydligt hagschema och ”vår” hage ligger helt avskiljd från övriga vinterhagar, så där har hästägarna antagligen brustit i att informera medryttaren alt så har denne struntat i eller glömt och inte tagit reda på vilken som är rätt hage.

Nu står jag alltså med en skadad häst som ev kan behöva veterinärvård (har kontakt med veterinär) och behöver åka flera ggr per dag för sårvård, kolla temp osv. De vars häst som sparkade min har inte sagt ett ljud till mig och det känns ur mitt perspektiv som att de åtminstone borde höra av sig och be om ursäkt för vad de (genom sin medryttare) orsakat. Vad hade ni gjort och ev krävt av den andra hästägaren i detta fall?
Hade inte gjort eller krävt någonting, det är sånt man riskerar när man står i kollektiv. Ibland har man otur.
 
Det hade jag, tycker de är betalningskyldiga där.
Misstag händer även den bästa. Vill man inte på något sätt riskera att något händer får man själv ta ut och in hästarna. Så enkelt är det med det, man tar alltid en risk när man står i inackorderingsstall där olika människor släpper ut och in hästar.

Det är en helt annan sak om personen är rent vårdslös och slarvig och olyckor händer pga det. Men det är inte vårdslöst att missuppfatta någonting.
 
Puttar upp tråden med ett liknande scenario, men ändå helt andra förutsättningar...

Jag har min häst inackorderad i ett stall. En annan hästägare som också har sin häst inackorderad i stallet skaffade precis ny medryttare. Denna medryttare släppte ut deras häst i fel hage - dvs hagen som min häst och hans kompisar går i. Det gick så illa att min blev sparkad innan någon hann upptäcka felet och ta ut hästen som hamnat i fel hage (stallägaren såg att de stod och sparkade mot varandra). Vi har ett väldigt tydligt hagschema och ”vår” hage ligger helt avskiljd från övriga vinterhagar, så där har hästägarna antagligen brustit i att informera medryttaren alt så har denne struntat i eller glömt och inte tagit reda på vilken som är rätt hage.

Nu står jag alltså med en skadad häst som ev kan behöva veterinärvård (har kontakt med veterinär) och behöver åka flera ggr per dag för sårvård, kolla temp osv. De vars häst som sparkade min har inte sagt ett ljud till mig och det känns ur mitt perspektiv som att de åtminstone borde höra av sig och be om ursäkt för vad de (genom sin medryttare) orsakat. Vad hade ni gjort och ev krävt av den andra hästägaren i detta fall?

Alltid tråkigt när hästarna blir skadade. Det är tyvärr sånt som händer.

Be stall ägaren skriva en tydlig info på hagen vilka hästar som går i hagen. Exempel
hage 1 går: plutten, fille, grålle.
Hage 2 går: marte, dockan, carro.
 
Misstag händer även den bästa. Vill man inte på något sätt riskera att något händer får man själv ta ut och in hästarna. Så enkelt är det med det, man tar alltid en risk när man står i inackorderingsstall där olika människor släpper ut och in hästar.

Det är en helt annan sak om personen är rent vårdslös och slarvig och olyckor händer pga det. Men det är inte vårdslöst att missuppfatta någonting.
Det där var rent slarv tycker jag. Tycker medryttaren och hennes hästägare ska ersätta den skadade hästen. Att veta vilken hage hästen går i som medryttare är lika självklart som att veta att sadeln inte förvaras i hagen.
 
Puttar upp tråden med ett liknande scenario, men ändå helt andra förutsättningar...

Jag har min häst inackorderad i ett stall. En annan hästägare som också har sin häst inackorderad i stallet skaffade precis ny medryttare. Denna medryttare släppte ut deras häst i fel hage - dvs hagen som min häst och hans kompisar går i. Det gick så illa att min blev sparkad innan någon hann upptäcka felet och ta ut hästen som hamnat i fel hage (stallägaren såg att de stod och sparkade mot varandra). Vi har ett väldigt tydligt hagschema och ”vår” hage ligger helt avskiljd från övriga vinterhagar, så där har hästägarna antagligen brustit i att informera medryttaren alt så har denne struntat i eller glömt och inte tagit reda på vilken som är rätt hage.

Nu står jag alltså med en skadad häst som ev kan behöva veterinärvård (har kontakt med veterinär) och behöver åka flera ggr per dag för sårvård, kolla temp osv. De vars häst som sparkade min har inte sagt ett ljud till mig och det känns ur mitt perspektiv som att de åtminstone borde höra av sig och be om ursäkt för vad de (genom sin medryttare) orsakat. Vad hade ni gjort och ev krävt av den andra hästägaren i detta fall?
Jag hade i det här fallet ställt krav på hästägaren att betala självrisk/kostnad på eventuell veterinärvård.

Hade jag varit hästägaren vars medryttare misstagit sig hade jag hjälpt till med skötseln av såret (inom rimliga gränser).
 
Det där var rent slarv tycker jag. Tycker medryttaren och hennes hästägare ska ersätta den skadade hästen. Att veta vilken hage hästen går i som medryttare är lika självklart som att veta att sadeln inte förvaras i hagen.
Det är inte lätt att som ny i ett stall hålla reda på allting. Har man gått med på att medryttare och nya personer får hantera hästarna går man också med på att misstag kan hända. Vill man undvika det så får man åka dit och hjälpa den nya i början för att minimera riskerna.

Väldigt få som medvetet släpper in hästar fel och struntar i att försöka göra rätt.
 
Måste förtydliga att det är ett inackorderingsstall där stallägaren har alla pass, så ingen annan släpper ut och in hästar. Detta skedde efter att medryttaren hade ridit hästen och skulle släppa ut den i hagen. Stallägaren kan ju inte stå och passa på att inackorderade ska rida klart för att sedan ta över och släppa ur hästen.

Självklart är det mycket att hålla rätt på som ny i stallet, därför förutsätter jag att ägaren är delaktig/behjälplig även första gångerna efter provridning. Här har medryttaren provridit och sedan lämnats att klara sig själv, vilket jag inte anser är ok.
 
Måste förtydliga att det är ett inackorderingsstall där stallägaren har alla pass, så ingen annan släpper ut och in hästar. Detta skedde efter att medryttaren hade ridit hästen och skulle släppa ut den i hagen. Stallägaren kan ju inte stå och passa på att inackorderade ska rida klart för att sedan ta över och släppa ur hästen.

Självklart är det mycket att hålla rätt på som ny i stallet, därför förutsätter jag att ägaren är delaktig/behjälplig även första gångerna efter provridning. Här har medryttaren provridit och sedan lämnats att klara sig själv, vilket jag inte anser är ok.
Vissa är med den nya många gånger medans vissa inte är det. Det blev en missuppfattning helt enkelt, slår vad om att den hästens ägare heller inte ville ha in sin häst i fel hage. Skulle gissa att det inte gjordes av jävlighet utan att den helt enkelt snurrade till det lite. Misstag gör vi alla i stall ibland.
 
Vissa är med den nya många gånger medans vissa inte är det. Det blev en missuppfattning helt enkelt, slår vad om att den hästens ägare heller inte ville ha in sin häst i fel hage. Skulle gissa att det inte gjordes av jävlighet utan att den helt enkelt snurrade till det lite. Misstag gör vi alla i stall ibland.
Klart alla gör misstag, men ibland bör man ta ansvar för konsekvenserna.
 
Jag tycker inte heller att detta kan räknas som "shit happens". Att inte se till att medryttaren hade tillräckligt med information, eller stanna och hjälpa till tycker jag är oansvarigt. Och är man oansvarig så står man för iaf en del av kostnaderna när det går galet. Det minsta är väl att hjälpa till med sårvård!
 
Jag tycker det är totalt basalt att ingen släpper ut en häst i nån hage man inte är säker på att den ska gå i !
Man släpper inte ut nån häst i någon hage öht om det råder oklarheter - inte en från andra hästar tom hage ens!

Jag är helt emot att som blivit vanligt senare år, lasta folk i stall för ditten och datten, ersättningsfrågor gällande olyckor bland individer i hagarna, sönderbitna täcken (!) och div annat Gud vet vad !

I detta enskilda fall tycker jag det är stor oaktsamhet och hade trots min grundåsikt definitivt förväntat mig en kontakt från ägande häst samt ett erbjudande att de iaf står för självrisken på din försäkring.
Det är verkligen deras ansvar att ha försäkrat sig om att deras nya medryttare dels är noga informerad , och att denne inte tar egna beslut om denne nu ändå missat vilken hage deras häst går i. Likaväl för deras egen skull för de vill nog knappast ha sin egen häst utsläppt i fel hage för egen del de heller . Hade ju lika gärna kunnat varit deras häst som skadats .
 
Senast ändrad:
Måste förtydliga att det är ett inackorderingsstall där stallägaren har alla pass, så ingen annan släpper ut och in hästar. Detta skedde efter att medryttaren hade ridit hästen och skulle släppa ut den i hagen. Stallägaren kan ju inte stå och passa på att inackorderade ska rida klart för att sedan ta över och släppa ur hästen.

Självklart är det mycket att hålla rätt på som ny i stallet, därför förutsätter jag att ägaren är delaktig/behjälplig även första gångerna efter provridning. Här har medryttaren provridit och sedan lämnats att klara sig själv, vilket jag inte anser är ok.


Det är ju helt ok så länge endast hantering av ägarnas egna häst sker i sammanhanget . Synpunkter på hur mycket inskolning extra osv är ju helt upp till ägarna - förrutom nu då att medryttaren tydligen inte varit säker på vilken hage som gäller - och ändå heller inte dubbelkollat med ägaren eller någon annan i stallet om osäkerhet funnits.
Helt klart brister det på flera sätt .
 
Puttar upp tråden med ett liknande scenario, men ändå helt andra förutsättningar...

Jag har min häst inackorderad i ett stall. En annan hästägare som också har sin häst inackorderad i stallet skaffade precis ny medryttare. Denna medryttare släppte ut deras häst i fel hage - dvs hagen som min häst och hans kompisar går i. Det gick så illa att min blev sparkad innan någon hann upptäcka felet och ta ut hästen som hamnat i fel hage (stallägaren såg att de stod och sparkade mot varandra). Vi har ett väldigt tydligt hagschema och ”vår” hage ligger helt avskiljd från övriga vinterhagar, så där har hästägarna antagligen brustit i att informera medryttaren alt så har denne struntat i eller glömt och inte tagit reda på vilken som är rätt hage.

Nu står jag alltså med en skadad häst som ev kan behöva veterinärvård (har kontakt med veterinär) och behöver åka flera ggr per dag för sårvård, kolla temp osv. De vars häst som sparkade min har inte sagt ett ljud till mig och det känns ur mitt perspektiv som att de åtminstone borde höra av sig och be om ursäkt för vad de (genom sin medryttare) orsakat. Vad hade ni gjort och ev krävt av den andra hästägaren i detta fall?

Jag tycker man får räkna med att vissa saker sker i stall, rena olyckshändelser som att täcken förstörs och att hästarna kan sparka varandra, men det här faller under rent slarv - antingen av hästägaren eller medryttaren. Och någon av dem, lämpligen hästägaren som ändå ansvarar för att ge korrekt information till sin medryttare, bör ge dig en ordentlig ursäkt och fråga hur hen kan hjälpa till för att göra saken bättre. Tycker det är riktigt fult och fegt att hålla käft och låtsas som ingenting.
 
Måste förtydliga att det är ett inackorderingsstall där stallägaren har alla pass, så ingen annan släpper ut och in hästar. Detta skedde efter att medryttaren hade ridit hästen och skulle släppa ut den i hagen. Stallägaren kan ju inte stå och passa på att inackorderade ska rida klart för att sedan ta över och släppa ur hästen.

Självklart är det mycket att hålla rätt på som ny i stallet, därför förutsätter jag att ägaren är delaktig/behjälplig även första gångerna efter provridning. Här har medryttaren provridit och sedan lämnats att klara sig själv, vilket jag inte anser är ok.

Hade definitivt krävt både pengar och insats av medryttaren. Utan tvekan. Det är inget annat än slarv. Misstag - inte ett dugg. Rent slarv.
 
Alltid tråkigt när hästarna blir skadade. Det är tyvärr sånt som händer.

Be stall ägaren skriva en tydlig info på hagen vilka hästar som går i hagen. Exempel
hage 1 går: plutten, fille, grålle.
Hage 2 går: marte, dockan, carro.

Det står i grundinlägget att en sån tydlighet finns samt att hagen det gäller dessutom ligger helt avsides från de andra vinterhagarna, dvs det går inte att förväxla att ”oj hage A låg exakt vägg i vägg med hage B så jag läste fel/fattade fel/tänkte fel .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 157
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Valp 2023 -den andra
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp