Bukefalos 28 år!

Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

F

funlight

Ni mormödrar till unga (15-19) hur resonerade ni när era " ungar" skulle bli mammor? Hur fixade ni det? Eller är jag ensam??

Jag har valt att behålla mitt mitt nick för i vår lilla stad vet nog meer människor (skvaller) än jag vet.:crazy:

Står inför en situation som jag nu kan känna glädje över nu , men gjorde det inte först. Men jag har många undringar kvar:confused:
Min dotter snart 17! Barnet är beräknat 14/12 -10 och hon fyller 17 år den 25/12 -10.

Hon bor hos mig och jag skulle vilja något svar från någon med erfarenhet!

Mer upplysningar lämnas om någon vill svara:love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Kanske fel forum:o

Snälla moderator flytta den rätt:love:
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Jag kan ju inte sätta mig in i din situation men jag vill bara önska lycka till och hoppas innerligt att ni får till en lösning som är bra för er alla. Strax kommer det nog att svara riktiga mormödrar i denna tråden med...
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Du menade föräldrar till unga föräldrar (alltså blivande mormödrar va ;) - inte mormödrar till unga mödrar (alltså blivande gammelmormor) ;)?

Har tyvärr inget att bidra med - är en halvgammal halvnybliven moder (är 35 år o har en tvååring), men en av mina bästa kompisar fick sitt första barn som 17- åring o bodde hemma hos son mamma o gick klart gymnasiet. Det funkade bra vad jag har förstått, mamma, dotter o dotterdotter är tajta än i dag när de är 19, 36 o 65 år.
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Det beror ju helt och hållet på vilken situation den blivande mamman befinner sig i, finns det en stabil grund med förhållande och framförallt ett normalt ansvarstagande är det ju inget problem som är oöverstigligt, praktiska saker ordnar sig på något vis.
Är det tvärtom en ungdom som inte är mogen att ta hand om ett barn är det genast jobbigare då krävs det nog att äldre vuxna lägger sig i och styr upp tillvaron.
Jag är mamma och mormor, jag var 23 och dottern var 23 när första barnet kom, en kompis var precis fyllda 18 när hon fick sitt första, hon blev mormor i våras när hon just fått sitt tionde egna barn ...med samma karl.
Ungdom behöver inte vara en nackdel även om man kanske behöver mer stöttning från den äldre generationen.

Grattis till både den blivande mamman och mormodern!
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Nu är jag inte mormor men jag fick barn strax innan jag fyllde arton. Bodde då med pappan till barnet och vi klarade oss själva.
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill veta?

För mej var det inte tänkbart att bo hos mina föräldrar av andra orsaker.

Jag gick klart gymnasiet medans pappan var hemma med barnet. Han jobbade extra på sitt jobb när jag hade lov och på helgerna ibland.

Vi gick skilda vägar efter 7 år ihop och två barn. Barnen är nu 18 och 20 år och de verkar ha klarat sig fint trots att alla sa att det skulle gå illa med så unga föräldrar :grin:
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Har inget att bidra med själv men kan ju berätta att min mamma fick min 2 år äldre bror då hon var 17 ½ år. Hon bodde ihop med vår pappa i hus. Pappa hade jobb och mamma, som hoppat av gymn., hade extrajobb som direkt efter blev fast.

Vi har även en bror som är 12 år yngre än mig.

Min mormor fick mamma då hon var 20 år och hade redan då ett barn på 2 år. Hon var dessutom ensamstående. Så mormor har varit fullt förstående och väldigt hjälpsam.

Nått särskilt du vill veta?;)
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Sorry:o

Självklart menar jag att det gäller mammor till unga föräldrar.

Svarar alla.
Saken är den att vi blev varse om graviditeten då det redan gått 17 veckor:crazy:
Så det var uteslutet med en abort då.
Hur jag kunde missa?? Dottern hade inte haft regelbunden mens då och det var införskaffat p-piller till den dagen mensen kom. Men den kom ju aldrig och dottern blev ju inte större och var fullt lika aktiv med skola, ridning osv.

Men, men. Nu är det som det är och jag ser faktiskt fram emot att bli mormor.

Det jag funderar på är vad som man/hon kan få hjälp med (ekonomiskt) och hur det går att studera vidare?
Hon kommer att bo hemma med mig tills vi ser att allt funkar och kanske tills studietiden är över:love:
Hennes skola är helt toppen och ställer upp till 100 %, hon kommer ha ett studieuppehåll under vt-11, sedan gå tillbaka till plugget via distans och enstaka lektioner. Vet någon om man får både FP och CSN (studiebidraget) då eller är det bara det ena eller andra.

Hon är inte säker på vem som är pappan, då det var mitt i "ett byte" av pojkvän. Så det kommer att bli ett faderskapstest mellan 2 pojkar. Dessa är vidtalade. Men ingen av dem är nuvarande pojkvän, så hon är själv med detta barn. Hur ställer det sig med underhållsbidrag? Vem betalar?
Vill inte ställa till med något för en ung kille som inte vill ha barn, men samtidigt så skulle ju även han ha propsat på kondom, eller? Man kan ju inta bara skylla på den ena.

Oj oj vad långt det blev. Men nu har jag förklarat lite mer ingående vad mina funderingar är.

Möjligt att det kommer flera:angel:

Tack ni som svarat hittills och Kram från blivande mormor.
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Hon är inte säker på vem som är pappan, då det var mitt i "ett byte" av pojkvän. Så det kommer att bli ett faderskapstest mellan 2 pojkar. Dessa är vidtalade. Men ingen av dem är nuvarande pojkvän, så hon är själv med detta barn. Hur ställer det sig med underhållsbidrag? Vem betalar?
Vill inte ställa till med något för en ung kille som inte vill ha barn, men samtidigt så skulle ju även han ha propsat på kondom, eller? Man kan ju inta bara skylla på den ena.

Gå inte händelserna i förväg.
Det finns en pappa, förhoppningsvis vill han vara närvarande om inte annat så borde ni försöka jobba åt det hållet för bebins skull. UH't betalar pappan såvida de inte har barnet halva tiden var eller om barnet bor större delen av tiden hos honom.
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Med tillägget att i vissa situationer går FK in och betalar.

TS: Står mer exakt i FB 7 kap hur det fungerar. Lycka till :laugh:
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Ursäkta men vad är UH:t:confused:

Känns som det var flera århundranden sen jag fick dottern .
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Självklart tar vi inte ut något i förskott.

Den "mest" troliga pappan. Gamla pojkvännen är myndig och vill ta ansvar om det visar sig vara han som är pappa. Så vi har en ganska bra kontakt med de "båda" ev fäder. Och hon/jag vill ju att barnet ska ha en kontakt med "den andra sidan" så att säga för det är ju barnets väl o ve.

Men vad gör man om de inte vill:cry::confused:
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Det är ju trist om de inte vill ha kontakt med sitt eget barn. Man bitere sig hårt i tungan och hoppas att han ändrar sig, ser till att han får all stöd och hjälp han kan behöva, kanske tar man kontakt med farmorn/farfarn för att barnet iaf skall ha viss kontakt med den delen av släkten. Underhållet är det dock svårt att komma undan, Fk kan betala ut bidragsförskott och sedan blir pappan skyldig dessa pengar om han inte kan betala

Jag tror att det är skitviktigt i såna situationer att pappans sida inte bara ser 18 år av betalande av underhåll (UH!). Utan man verkligen hjälper dem till att förstå att de har en ny familjemedlem lika mycket som mamman sida har. Det värsta jag kan tänka mig är inte att mina tonårsdöttrar (nåja, de är ur tonåren precis) kommer hem och är gravida utan att min tonårsson gjort någon med barn och att han7vi blir utestängda. Självklart tror jag inte att ni gör så !
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Jag tror att det är skitviktigt i såna situationer att pappans sida inte bara ser 18 år av betalande av underhåll (UH!). Utan man verkligen hjälper dem till att förstå att de har en ny familjemedlem lika mycket som mamman sida har. Det värsta jag kan tänka mig är inte att mina tonårsdöttrar (nåja, de är ur tonåren precis) kommer hem och är gravida utan att min tonårsson gjort någon med barn och att han7vi blir utestängda. Självklart tror jag inte att ni gör så !

Och för den delen att den blivande mammans familj också inser att barnet har en pappa.

TS:
Vill inte pappan vara delaktig så är det givetvis jättetråkigt. Försök dock att inte måla fan på väggen utan vänta och se. Visar det sig att pappan vill vara med på resan så är det ju inget problem på den fronten.
Har din dotter gått på någon föräldragrupp med andra unga föräldrar? Vet att det finns på en hel del platser.
Hoppas att allt löser sig till det bästa.
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Fast, heter det bidragsförskott verkligen ? Är det inte underhållsstöd det heter numera ?
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Exakt så menade jag, men det kanske var lite oklart.
@Mynta2 - jag vet inte vad det heter nuförtiden. Dåförtiden hette det iallafall inte Underhållsstöd utasn just bidragsförskott eftersom fk betalade till mig och sedan betalade pappan till fk
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Jag får underhållstöd av FK som de sen kräver in av pappan. Sen om han betalar dem, det tvivlar jag på :grin:
Men det drabbar inte barnet iaf.
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Han kommer att bli skyldig de pengarna i evinnerliga tider om han inte betalar...
 
Sv: Mormödrar till unga föräldrar (långt!)

Jag vet, men han bryr sig inte. De hamnar på hög med resten av hans skulder. Det var också anledningen till att jag fick underhållsstöd med en gång när vi delade på oss. (egentligen ska man i första hand lösa det sinsemellan och man ska ge den andra föräldern en chans att betala. Om det då inte fungerar så går Fk in. så sa det när det var aktuellt för min del för 8 år sedan.)
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 343
Senast: Habina
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 041
Äldre I morgon lördag smäller det!! Vi får äntligen se vem som vinner ESC i år, och hur det går för våran egen Benjamin Ingrosso...
30 31 32
Svar
638
· Visningar
29 325
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Tjatter "There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the...
56 57 58
Svar
1 159
· Visningar
33 987
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp