morrande hund

X

Xenox

Hej har ett problem min bror har en beagle, som nu är ca 1 år och har börjat bli könsmogen.
Han måste ha något fel i huvet... han har vuxit upp hemma hos familjen dock haft lite svårt för vissa människor, ganska stark vaktinstinkt han accepterar tex inte alltid att grannen går mot vårt hus på sin tomt. :crazy: han skäller och morrar vilket han inte ska göra då han känner grannen, vissa människor accepterar han dock från första stund, andra går bara inte.
Som liten var han väldigt feg, vilket han fortfarande är men håller nu på att testa gränser och försöka klättra upp i rang.
Brorsans flickvän har en jättetrevlig bc som är väldigt dominant som han bor ihop med, hon är dock väldigt undergiven människan slickar och fjäskar hela tiden och aldrig dum mot varken främlingar eller andra dock kan hon flyga på andra hundar.
Just nu löper tiken och vi har en teori om att beaglens kaxighet skulle kunna förstärkas av detta då han har fått lov att försöka betäcka henne.
Mig som han har känt sen 8veckors ålder, morrar han nu åt ibland när jag klappar på honom eller bara tittar på honom. Jag har då vid dessa tillfällen antingen tatt tag i nackskinnet och vridit om och dratt ner han uppochner på golvet och stirrat honom i ögonen tills han börjat visa sig underkastad (slicka runt munnen, titta bort vifta lite fjäskande på svansen, ja ni vet)
eller helt enkelt tagit stupgrepp på honom och hållt fast honom en stund sen stått och stirrat så länge jag haft lust medans han fått ligga på rygg och åma sig.
Tydligen försökte han bita lillsyrran häromdan, jag såg inte men hörde och det lät ungefär som när han flygit på grannens (numera kastrerade) hanhund, vi håller på att lära henne att säga till på skarpen för hon har tom blivit rädd för honom.
Det att han morrar och tom fösöker bita människor är helt oacceptabelt, (de tendenserna ska inte ens finnas i rasen,) de ska inte vara öppna mot nya människor men defenetivt inte visa aggresivitet, jag är dessutom en familjemedlem.
Försöker jag sen klappa honom 5 minuter efter tillsägelse så kan han morra igen varpå jag ryter till och proceduren upprepas, han får inte morra eller försöka sätta sig upp. Det jag inte förstår är att han endast minuter efter att jag tryckt ner honom så hårt att han inte är vatten värd, att han försöker sätta sig upp igen.
Det kan bli farligt om han uppträder såhär, vem garanterar att han inte biter nån när han är ute på stan? visst det är inte en stor hund men små hundar får inte heller vara dumma även han inte kan göra lika stora bitsår som en exempelvis stor rottweiler.

Så vad gör man? ska vi fortsätta såhär? kommer det att ge sig tror ni?
Tanken är att han ska jagas in som rådjurshund i höst.
 
Sv: morrande hund

jag tror inte att han är dominant, utan att han bara är rädd. kasta runt och hota morrande hundar till livet ska man nog aldrig göra, hade jag varit hund så hade jag minsann inte velat bli klappad av den människan fler gånger.

hur ser resten av hunden ut? är han avståndssökande eller dominerande? är ni säkra på att ni uppfattar hans signaler rätt?

jag förstår inte hur det skulle kunna räknas som kaxigt att han provar att bestiga en höglöpande villig tik? det är väl hur normalt som helst? min tik bestämmer över min hane men när hon löper försöker hon nästan krypa in under honom och hade han haft kulorna kvar hade han nog inte sagt nej (han har tackat ja till invitationen en gång, därav kastrationen).

jag tänker inte förklara hur ni ska göra, men hittar ni någon mjuk instruktör har ni inget att förlora på att kontakta denne.
 
Sv: morrande hund

Han är helt normal i övrigt, aldrig vart problem tidigare.
Jag menar inte att det skulle vara kaxit av honom attt bestiga tiken däremot att det skulle stärka hans självförtroende att han skulle på det sättet känna sig större, bli kaxigare av att göra det.
Han ser inte så himla rädd ut när han morrar och beter sig, varför skulle han vara rädd han har levt nästan ett år med oss utan att visa rädsla för oss innan bara mot för honom främmande människor. Vår teori är att han nu börjar bli stor och helt enkelt vill klättra i rang och testa gränser, ser inte vaför han förtsätter som han gör bara när man sagt till honom en gång. Kan ju säga att såhär hårda var vi inte från början men eftersom han blivit värre och inte lyssnar annars så får vi också säga till skarpare.
jag har aldrig varit med om en såhär hård hund.
Kan säga att jag vuxit upp med hund, så läsa av hundar kan jag. Mamma har dessutom hjälpt mormor o morfar att föda upp hundar. så vi har erfarenhet.
 
Sv: morrande hund

Han ser inte så himla rädd ut när han morrar och beter sig, varför skulle han vara rädd han har levt nästan ett år med oss

Jag skulle garanterat vara rädd för min familj om jag åkte på däng varje gång jag hade en åsikt. Att åka på en rejäl omkullvältning och hållas nertryck eller få strypgrepp skulle inte öka mitt förtroende för familjen.

Kan ju säga att såhär hårda var vi inte från början men eftersom han blivit värre och inte lyssnar annars så får vi också säga till skarpare.

Klart att han måste trappa upp om Ni trappar upp aggressiviteten i Er relation.


Denna hund är nog troligen rädd och osäker, varpå han behöver stöttning och inte nedtryckning. Det är dags att göra något åt detta nu innan han trappar vidare upp till nästa steg, att bita ifrån. Ni har själva redan tagit det steget eftersom Ni ganska bryskt tar tag i honom fysiskt. Han har inte gått så långt än, men det kommer troligen.

Rekommenderar Er att söka hjälp av en kunnig instruktör, då det är omöjligt att hjälpa någon över nätet, när man inte kan se hund och ägare ihop.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: morrande hund

men frågan är varför har han blivit rädd och osäker då vi aldrig tagit i honom innan han började med de här fasonerna, han har börjat med det här nyligen och då aldrig visat såna tendenser mot oss innan, han har alltid kommit glatt fram och hälsat när man kommit hem och varit borta en stund.
Vi ser likom ingen anledning eller förklaring då han alltid visat förtoende innan och de här kommit så plötsligt utan synlig anledning.

det känns som han har tagit upp en kamp om vem som ska bestämma.

vi har stor erfarenhet av hundar sen innan, har man en relativt stor uppfödning måste man kunna en del.
 
Sv: morrande hund

Vill bara instämma med föregående talare! En hund som morrar åt en människa gör det ofta (oftast?) för att den saknar förtroende och inte att den är kaxig. Därav att det inte blir någon förbättring efter "uppläxningen", han förlorar bara ännu mer förtroendet...
För övrigt är det inte helt ovanligt att hundar i ettårsåldern har en period då de lätt tappar självförtroendet i olika situationer. Om den då möts av bestraffningar, säger det sig självt att det inte blir bättre.
Vill ännu en gång instämma med GA om att ta hjälp av en duktig tränare/instriktör!
 
Sv: morrande hund

Det är mycket som händer i en liten hundkropp som går igenom könsmognad. Det är svårt att säga varför han börjat, men det kan mycket väl vara för att testa lite nytt när man har kroppen full av spriande hormoner. Om han då blivit tillsagd ordentligt så kanske det var det som "utlöste" det hela. Något som egentligen inte var meningen utan bara varit på skoj, blev helt plötsligt allvar och nu vågar han inte sänka garden.

Alltså, det är jättesvårt att ge råd i sådana här situationer. Man måste se hunden för att kunna råda. Nu kan man bara gissa sig till vad som hänt/händer.

Men ta ut en instruktör och var noga med vem ni väljer, så det inte är en gammal SBK-instruktör (ber om ursäkt för mina fördomar :o :crazy: ) som förespråkar "hårda" metoder.

Ni får säkert ordning på honom och snart så lägger sig hormonerna till rätta. :D
 
Sv: morrande hund

Du skriver att ni har mycket erfarenhet när det gäller hund, samtidigt så erkänner du att du/ni aldrig stött på den här typen av beteende. Varför inte åka till en bra instruktör och få en utomståendes åsikt?

Vår hund är väldigt tuff och bra i psyket, vilket har gjort att vi för att komma igenom med honom har korrigerat lite hårdare ibland. Men för att korrigeringen ska ge önskad effekt så har vi fått visa dubbelt så mycket uppskattning efteråt. Om jag gjort en så kraftig korrigering som du gör när du lägger hunden på rygg eller tar strypgrepp och inte visat kärlek efteråt så hade det inte gått många gånger förrän vovven tagit avstånd från mig.

/Timsetim
 
Sv: morrande hund

problemet är att när man gosar med honom så kan han ibland börja morra igen.
Jag har aldrig stött på problemet, jag pratar inte om de andra.
Grejen är att lillsyrran som är rädd som han fösökte bita har aldrig sagt pga att hon inte vågar, förstår inte logiken i det hela.
 
Sv: morrande hund

Dels tror jag att din bror behöver gå en hundkurs, dels för att lära sig läsa hunden och dels för att få lydnaden att fungera innan han börjar jaga in den.
Sen måste jag rekomendera boken Förstå din hund av Jan Fennel, den ger en hel del förståelse för varför hunden gör som den gör.

Som övriga talare tror jag att hunden är väldigt osäker och rädd och helt enkelt försöker överleva...
 
Sv: morrande hund

men om ni nu har så mycket erfarenhet, varför har problemet uppkommit? har ni vana av rädda avståndssökande hundar? är man bara van vid att hundarna gör som man säger och aldrig får problem så kan man ganska lite om hur hunden reagerar när den konstant blir hotad av sin omgivning. ta det inte som en förolämpning, hade jag inte haft min tik så hade jag inte vetat ett skvatt om rädda utåtagerande hundar eftersom min andra hund aldrig säger ett knyst.

försök tänka i nya banor och med utgångsställningen att hunden faktiskt är rädd. titta inte bara på tänderna utan på hela hunden. fråga er i vilka situationer han morrar, är det som han helt spontant kommer fram till er eller är det när ni går fram till honom? vad har han för alternativ?

och sist men inte minst; ha med i bakhuvudet att de flesta hundar vill inte alls vara "ledare över flocken". i de fall de är det är det oftast för att de känner sig tvungna då alternativet är en dålig ledare.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
732
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
710
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 201
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 406
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp