Mot Ungern

S

Samir

Jag planerar att ta hästen med mej till Ungern nu i vår .Var där och red på hur häst 2005 och vill nu testa med min egen Det blir en lång resa så mycket förberedelser är det .Tänker köra genom Tyskland då jag hört att det kan vara lite svårt i tullen mot Tjeckien Kör Berlin Erlangen Wien Budapest Bra tipps tackar jag för Någon som har en bra kontackt för över nattning runt Berlin
 
Sv: Mot Ungern

Denna traden passar sakert bast pa hastverksam, och inte har inne pa Senior, man jag svarar i alla fall.

Ska du ner till Ungern pa turridning, eller ar det en storre tavling?
Ska du bara ner pa turridning sa ar det val onodigt att ta med dej hasten. Det ar inte alla hastar som tar en sadan lang resa speciellt bra. Det ar mycket vanligt att de forlorar massor med vikt, aven de som ar relativt resvana.
Jag har exporterat en hel del hastar fran Irland till olika delar av varlden, och det ar verkligen inte alla som kommer fram i tipp topp kondition, trots att man gjort sitt basta.

Jag hade aldrig tagit med mej hasten ner for en turridning. Men iofs, det beror pa hur resvan hasten ar pch hur bra jag hittade sjalv.

Far man transportera hastar hur som helst mellan Ungern och resten av Europa? Jag trodde att Ungern var ett av de ost-europeiska lander dar det var import-stopp ifran.
 
Sv: Mot Ungern

Bäst är nog att köra genom österrike - ju färre tullar, ju smidigare färd.
Stall i Berlin finns det ju en hel del...
Bodde på ett i utkanten av staden i nån månad utan problem sist vi var förbi där, men jag har dessvärre inte kvar telefonnumret.

Kan dock vara intressant att ringa till någon registrerad ridskola el. dylikt och höra sig för, de brukar oftast vara hjälpsamma ;-)
Lite ideer:

http://www.berliner-rundfunk.de/cgi-bin/WebObjects/brf.woa/wa/CMSshow/1168215
 
Sv: Mot Ungern

Tack ska du ha . Klart man får vara uppmärksam på hästen,men han är nog kanska resvan vid det här lagat
 
Sv: Mot Ungern

Tänkte det var bättre vägar genom Tyskland Tack för tippset med ridskolor
 
Sv: Mot Ungern

Samir skrev:
Tack ska du ha . Klart man får vara uppmärksam på hästen,men han är nog kanska resvan vid det här lagat

Håller med ramonarunds... kan vara bra att fundera igenom det här ordentligt först... tragglade min häst igenom en resa på 3000 km, och det gick inte lika prima som jag hade hoppats faktiskt...
Åkte på en släng transportsjuka och fick bestående men i form av bronkit som blossar upp då och då.
 
Sv: Mot Ungern

Tack för ditt svar Jo jag funderar allt väldigt ,vill ju inte riskera hästen
 
Sv: Mot Ungern

Jag tog med mig mitt hbl sto när jag flyttade dit för 2 år sen, men hon fick åka med transportörer. Härnösand - Kaposvár i sydvästra Ungern kostade drygt 13 000 kr, men då tog de henne från stallet hemma, fixade friskintyg i Sthlm och tog henne till Hamburg där hon bodde på en stor anläggning i 2-3 dagar innan den ungerska transportören tog henne den resterande sträckan.
Hästens resa tog 8 dagar totalt (med vilodagarna i Hamburg inräknade), hon åkte tryggt, bekvämt och säkert i sällskap med andra hästar och övervakades under restiden med kamera.
Transportörerna var proffsiga och min häst som varit svårlastad innan gick utan minsta tvekan eller oro in i vilken transport som helst efteråt, ett rätt bra betyg tycker jag!

Om du kör själv är säkerhetsrisken mycket större och kostnaden blir ungefär samma som om du anlitar yrkesmän, så både du och hästen tjänar på att låta den åka med firma.
 
Sv: Mot Ungern

Varför släpa med en häst över halva kontinenten när det finns så bra hästar att rida på där nere? Tänk på att ungern har ett varmare klimat och annat foder. Jag skulle då inte utsätta min häst för en resa på ca 200 mil för att rida runt lite.
 
Sv: Mot Ungern

Hej Åke Jag är ute och tävlar en hel del och det innebär också resor Klart mankanbara kan stanna hemma och visst har de bra hästar där har själv prövat Men jag vill göra saker med min häst vi kan ju flyga till Dubai med dem Jag har hört av många som har tagit med hästen både till Spanien Österrike o England Vad jag efterlyste var lite tipps från folk som hade varit ute och rest
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 926
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 346
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp