Bukefalos 28 år!

Msm (heter det så)

Djurjouren

Trådstartare
Detta är ett medel som det talas mkt om just nu och jag hoppas att det är ok med moderatorn att vi pratar om det här för det jag är intresserad av är travfolkets moraliska spekter på detta medel och vad ni kan om det. Använder ni det? Effekter?
 
Sv: Msm (heter det så)

Djurjouren skrev:
Detta är ett medel som det talas mkt om just nu och jag hoppas att det är ok med moderatorn att vi pratar om det här för det jag är intresserad av är travfolkets moraliska spekter på detta medel och vad ni kan om det. Använder ni det? Effekter?
*Väntar på Martha* :bow: :D
 
Sv: Msm (heter det så)

På travsport.se kan man läsa följande under Hästveterinären>Karenstider>Karenstider för vissa preparat/substanser och vissa andra särskilda åtgärder. "Preparat med inflammationshämmande egenskaper (t ex DMSO, MSM m fl), minst 14 dygn"

Dessa (och naturligtvis även andra) inflammationshämmande preparat får inte och ska inte användas till tävlande hästar.
 
Sv: Msm (heter det så)

Får inte och bör inte vet jag oxå men vad jag är nyfiken på är om detta följs?
 
Sv: Msm (heter det så)

Jag tänker snarae på om man tränar hästar på det, det är ju egentligen inte heller tillåtet men syn sju inte i npn doping,
 
Sv: Msm (heter det så)

Vad vill du uppnå med att ge hästen inflammationshämmande medicin samtidigt som du tränar den?
 
Sv: Msm (heter det så)

inte för att jag gör det, men vet de som användt det mot muskel och sk växt värk.. Butta var inte helt ovanligt att använda på unghästar för en 10-15 år sen
 
Sv: Msm (heter det så)

Djurjouren skrev:
Jag tänker snarae på om man tränar hästar på det, det är ju egentligen inte heller tillåtet men syn sju inte i npn doping,
Vänta nu? Är det inte tillåtet att träna hästar på preparat som klassas som doping? Eller är du ute efter smärtlindringen och inflammationshämmande?
 
Sv: Msm (heter det så)

det är skillnad på att följa karens reglerna inför löp och att dopa i träning ;)
 
Sv: Msm (heter det så)

Humelibumlan skrev:
Du menar att det finns tränare som medvetet dopar sina hästar i sverige?? :eek:

Som jag skrev i tråden "Travsportens största fiende" så tror jag faktiskt inte att samtliga som innehar A-eller B-licens i Sverige är helyllemänniskor som ALDRIG skulle göra något som inte 100% etiskt och moraliskt försvarbart ur djurskyddssynpunkt. Någon skrev i den tråden att den visste hästar som startat inom karenstider, så ja, tyvärr...
 
Sv: Msm (heter det så)

japp, om du menar vanlig motionsträning såsom man gör med unghästar
 
Sv: Msm (heter det så)

solros skrev:
Nej, karenstider gäller vid tävling och träning för tävling.
Aha.. men det heter startkarens...
Det finns ju massa preparat som inte har med prestation att göra som man använder sig av i träning... Skulle det vara fel?
 
Sv: Msm (heter det så)

solros skrev:
Som jag skrev i tråden "Travsportens största fiende" så tror jag faktiskt inte att samtliga som innehar A-eller B-licens i Sverige är helyllemänniskor som ALDRIG skulle göra något som inte 100% etiskt och moraliskt försvarbart ur djurskyddssynpunkt. Någon skrev i den tråden att den visste hästar som startat inom karenstider, så ja, tyvärr...
Det tror inte jag heller de är.. Men samtidigt så finns det massor av preparat som inte påverkar prestation... och som går som doping!
Det är ju en viss skillnad!
 
Sv: Msm (heter det så)

Nja, karenstiderna gäller vid tävling och träning (min egna förmulering följer men jag har för mig att det är så det är sagt) som går att jämställa med tävling. Alltså, visst kan man köra hästen men inte t. ex. köra provlopp inom karenstiden. Rent teoretiskt kan dopingprov tas vid start i provlopp... Vet inte om det har gjorts.

Detta är så jag har uppfattat travsportens dopingreglemente. Experten på detta här på buke är nog stally.
 
Sv: Msm (heter det så)

solros skrev:
Nja, karenstiderna gäller vid tävling och träning (min egna förmulering följer men jag har för mig att det är så det är sagt) som går att jämställa med tävling. Alltså, visst kan man köra hästen men inte t. ex. köra provlopp inom karenstiden. Rent teoretiskt kan dopingprov tas vid start i provlopp... Vet inte om det har gjorts.

Detta är så jag har uppfattat travsportens dopingreglemente. Experten på detta här på buke är nog stally.

Ok, så har jag oxå fattat det.. :idea: :D
Men det är ju ändå diskuterbart när det gäller olika preparat... :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 454
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Något som kan vara värt att kika på är kemiskt framställd citronsyra (E330), som ger allergier hos många pga att man vid framställningen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 314
Senast: sthu
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 714
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp