Jag upplever att olika metoder fungerar på olika hästar men främst att orsaken till muggen kan vara olika.

På min förra häst fungerade det att tvätta rent och torka torrt med jodopax på kvllen vid insläpp. Mockad, ren och torr bädd.

På morgonen åkte jag till stallet snabbt innan jobbet och smetade på tjockt med idominsalva innan hästarna gick ut i leriga hagen. Salvan höll det tätt från lera hela dagen. Efter jobbet och vid insläpp tvättade jag bort salvan och leran utanpå och torkade torrt igen osv.... upprepade kväll och morgon i 3-4 dagar och sedan var det borta.

Men bör tilläggas att det var ingen svår mugg, jag har sett så mycket värre i mina dar sas..
 
Eftersom mugg är ett samlingsnamn så finns det inga riktigt klockrena lösningar och trådens fråga är en fråga alla ställt sig i decennier.

Olika bakterier och olika förhållanden orsakar ”mugg” . Vad som hjälper är varierande - allt från div allmänna medel till receptbelagt, beroende på vilken grad och vilka bakterier det handlar om.

På lätt minimal mugg tycker jag alcogel /Virkon kan funka. Manuka honung är bra om man ska kleta på något utöver det.

Folk är ofta i och petar, krafsar, blöter, smetar på diverse osv utan att veta riktigt vad som är vettigt. Utifrån just det tror jag många, inte sällan, får större problem än vad de hade fått annars .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
438
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
723
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar lär sig ofta otroligt fort. Så när det är dags att träna på WE-hindret flytta muggen gäller det att planera och introducera...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
677
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp