Bukefalos 28 år!

P

Phiiaa

Jag rider ett varmblodssto på 9 år som har lite problem med återkommande mugg. Det har börjat komma uppför bakbenet o jag undrar hur jag ska göra för att få bort detta? :confused:
 
Mugg kan bero på så många saker, så det är svårt att ge ett enkelt universal knep. Har muggen krupit uppåt benet eller inte går över vid "husläkarbehandling" så tycker jag man ska ta ut veterinär, för att få effektivaste behandlingen.

Men generellt så kan man förebygga mugg genom:
- korrekt foderstat och välmående mage. Får hästen tillräckligt med grovfoder? För mycket kraftfoder eller för stor andel stärkelse kan ställa till mag-tarm balansen, vilket påverkar immunförsvaret och huden blir lätt att angripa.
- någorlunda bra hagar. Lera till knäna blir bakterie- och svamphärdar som angriper huden.
- Svamp och bakterier trivs i fukt och smuts. Tvätta leran av benen när hästen kommer in i stallet, torka gärna av benen efteråt så huden snabbt blir torr och kan lufta sig. Vatten räcker, om inte småsår redan uppkommit, och då är det desinfektionsdags, tvål ser jag inte poängen med i dessa sammanhang.

Om man märker ett lindrigt mugg angrepp tidigt bör man desinficera hudområdet där muggen dyker upp, så att inte bakterierna får fäste. Desinfektions medel torkar också ut huden, vilket då är bra, för stunden, eftersom man vill undvika fukt. Jodopaxlösning funkar bra, det finns säkert massa andra medel. Även t ex "Första hjälpen spray" med tea tree olja, det är svampdödande och bakteriehämmande, kan funka vid lindriga angrepp. Man kan sedan mjukhålla det desinficerade området med t ex helosan salva, så det inte blir för torrt och spricker.

Pilla skorpor tror jag inte är bra. Man pillar lätt upp nya småsprickor i huden som är mums för onyttigheterna. Hellre tvätta ordentligt med sitt desinfektionsmedel, gnugga in det ordentligt, så man kommer åt även de bakterier som sätter sig i fickorna under hudflagorna. Ev kan man ju lägga ett omslag på det rentvättade och insmorda området så det får läka utan nya angrepp.

Det finns också husmorsknep som att kleta in karlederna med vitlök, honung osv, men jag tror det har samma syfte: döda bekterier och svamp. Och då tror jag jodopax eller motsvarande är mer lätthanterligt och effektivt.

Har det spruckit upp i öppna sår är det en veterinärfråga, tycker jag. Det är smärtsamt för hästen och kan i värsta fall leda till lymfangit eller andra bakterie angrepp så hästen behöver penicillin eller så. Omslag blir det antagligen i såfall. Kanske får hästen hållas i box eller torrare hage en tid för att inte få fukt och smuts i såren. Om hästen har mycket hovskägg kan det behöva klippas för att underlätta rengöringen.
 
Jag tycker det är bra att använda skillingarydsalva efter att man har tvättat och torkat karlederna torra. Smörj in ordentligt! Då håller de sig mjuka och salvan är ju även vattenavvisande.
 
Ett tips som jag har fått från en veterinär. Tvätta med grönsåpa, torka rent och smörj med vanlig barnsalva.(Med zink i.)

Men besvärlig mugg kan även bero på bakterieangrepp eller kvalster så om den inte ger med sig så be veterinären kolla upp det.
 
Det absolut bästa knepet med mugg är att föna. Håll den en liten bit från karleden. håll den fönfria handen i närheten,som för att kolla att det inte blir för varmt. Gör detta en gång om dagen i minst 15-20 min. smörj sedan in någon mjukgörande salva. Efter några dagar är det mycket bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Jag har en ganska ny D-ponny som jag har haft sedan början av Augusti. Hon har tidigare haft en del problem med mugg. Hon kommer...
Svar
1
· Visningar
436
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp