Bukefalos 28 år!

Multistixprov på hund?

V

Vicks

Ville visar tecken på att ha lite förändrat kisseribeteende, han verkar nästan få "klämma" ur sig pinket och strålen är jättesmal jämfört med i vanliga fall. Han brukar i regel ställa sig bredbent och låta det "forsa", men idag har han snarare gått och småskvätt var 5:e meter. Det är inte revirmarkering för han lyfter inte på benet, utan verkar lite besvärad. Ingen smärta så jag tror inte han samlat urin, det är inte stopp med andra ord. Rådgör såklart med veterinären om det blir värre.

Det jag undrar är om man kan ta en vanlig urinsticka, Multistix (för människor), och kolla om det ger utslag på Nitrit? Alltså är det samma mätningar för djur och humanvård där?
 
Sv: Multistixprov på hund?

Man (o djur) kan ju ha uvi utan att det ger utslag på stickan hur eller hur. I övrigt vet jag inte alls :)
 
Sv: Multistixprov på hund?

Visst kan man använda en sån sticka, men som Lenis sa så kan man inte helt lita på stickan.
På djur tittar man främst på blod, protein och pH på stickan.
 
Sv: Multistixprov på hund?

Stickor har aldrig gett utslag på mina hundar och då har den ena ändå haft rejäla urinvägsinfektioner. Med tanke på det du skriver så tänker jag på urinsten så jag skulle söka vet om jag vore som du :). Urinvägarna kan det ju gå riktigt illa med om man har otur.
 
Sv: Multistixprov på hund?

Okej, tack för era svar!

Nej, man kan inte lita blint på stickan, det vet jag. I och för sig så spelar det ju ingen roll om vi nu ponerar att han har UVI och det ändå inte ger utslag.

Angående veterinär tänker jag avvakta, det är små små tecken jag pratar om som skulle tolkas som inbillning om man inte kände hunden. Jag är riktigt hönsig så det är i tidiga stadier saker upptäcks här! ;)

Vi är mycket ute i skogen, och som alla vet är årets snömängd ofantlig. Min hund befinner sig mer under snön än ovanpå, och därför ligger misstankarna mer åt UVI/blåskatarrhållet än urinsten, eftersom risken är stor att han blivit kall helt enkelt.
 
Sv: Multistixprov på hund?

Har du stickor hemma så skadar det inte att prova, ger det utslag så vet du, ger det inte utslag så är du inte klokare än vad du är nu.
 
Sv: Multistixprov på hund?

Sant. Har inte hemma men på jobbet. Ledig imorgon men funderar på att samla lite från morgonurinen och smita upp och kolla. Undrar om det funkar att smyga under en bigpac-burk och fånga några droppar.:idea:
 
Sv: Multistixprov på hund?

Vi fick tips om att använda en soppslev när vi skulle ta urinprov. Smidigt eftersom man inte behöver böja sig ner och "bete sig konstigt" när hunden kissar - dessutom rätt enkelt att greja med när det ska över i burk.
 
Sv: Multistixprov på hund?

Åh, smart!:idea: Jo hunden kan ju lätt tycka att man beter sig konstigt om man blir för närgången under proceduren.
 
Sv: Multistixprov på hund?

Åh, smart!:idea: Jo hunden kan ju lätt tycka att man beter sig konstigt om man blir för närgången under proceduren.

Fast tycker de brukar ta det oväntat bra, har samlat kissprov från massa hundar som djursjukvårdare o de brukar liksom inte reagera så mkt på att man är där o fumlar, de är ju hundar så de kanske tycker det är normalt, mina hundar är ju gärna o har skallen där de andra kissar, vad vet jag :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp