Muskulär hälta

Ciindy

Trådstartare
Startade för ett tag sedan en tråd om att min hund blir halt på höger fram efter jakt och annan hård träning.
Det har inte visat sig på väldigt länge men det har gnagt i huvudet på mig fram och tillbaka.

Igår kände en snart färdigutbildad hundfysioteraput igenom honom och hittade då en förkortad muskel på hela hunden, i höger fram. Vänster framben går att dra nästan 5 cm högre upp än vad det går med höger fram och det är tydligt att han känner obehag i det läget. Efter en hel del prat om symtom m.m kom vi fram till att han antagligen har en blödning(tror jag det var hon sa iaf) i höger tricepsmuskel som han mest troligt har haft länge.

Pratade då mycket med den här tjejen om hur vi ska jobba bort detta och kom fram till att stretching är det bästa jag kan göra just nu innan hon får börja behandla.
Jag ska även kyla ner muskeln helt och hållet ca 1 gång i veckan så jag ökar blod genomströmingen i muskeln och på så sätt får den att hålla sig bra tills det att hon kan börja behandla.

Har ni någon liknande skada på hund eller använt er av olika träningsmetoder m.m? Vill höra alla åsikter ni har om behandling och rehabilitering i muskler. Några råd?

Ska bara poängtera att hunden inte lider av det här i sin vardag utan märks vid hård ansträngning och när vi drar i musklerna. Han är inte halt just nu och har inte varit på ca 6 månader och när det har varit har det hållt i sig max 1 dag.
 
Sv: Muskulär hälta

Vår gammel labbe blir halt/stel efter mkt vattenapportering (med mkt menar jag 20-30 apporter i kallt vatten 3 kvällar i veckan)
Frasse som han heter har en liten pålagring i ländryggen, och det är troligtvis pga den som han blir stel/halt . Vi är väldigt noga med att han ska ha neoprentäcke under jakt för att hålla värmen bättre. När han jagat klart åker ett annat täcke på tills han torkat och slutligen åker Back on Track täcket på för natten. Vi är väldigt noga med massage och stretching efter jakten och dagarna efter.
Jag brukar även låta hästarna massör/laserkvinna ta hand om honom när hon ändå tar hand om hästarna även när det inte är jaktsäsong för att underhålla musklerna:laugh:

Man vill ju att han ska få göra det han älskar mest även fast han börjar bli lite skröpplig:love:

/LL
 
Sv: Muskulär hälta

Ja, det är så jag känner. Just nu kan han jaga eftersom att hältan inte kommer efter varje gång och är så pass kortvarig, men han blir äldre och äldre och kanske han får avsluta sin karriär som jakthund långt tidigare än han skulle behöva om man inte tar tag i det och får det att bli bättre.

Har pratat med alla som brukar jaga med honom och hört att alla slänger in han i kall bil utan att gå av honom efter jakt i 5-6-7 timmar. De släpper honom från kall bil till att springa direkt och sätter in en flåsig hund i bilen direkt efter hård ansträngning, då var matte arg :devil:. Det som funkade när han var 3år funkar inte lika bra på en hund som är 8år. Jag tror ju att det här säkert har byggts på lite hela tiden när de har gjort så här med hunden i 8 års tid. Nu är det skärpning på jägarna!;)
 
Sv: Muskulär hälta

Är han röntgad alls?
Bogar? Armbågar?

Bara för att effekten sitter i musklerna - hunden visar symtom i musklerna - kan ju själva problemet sitta i "skelettet".

/Swat
 
Sv: Muskulär hälta

Nej, vi var till veterinär i sommras som gick igenom honom och även de hittade något i muskeln och tyckte inte vi behövde röntga. Han fick smärtstillande och antinflamatoriskt och har varit bra sen dess. Han jagade även efter den kuren och visade ingenting. Enda gången man märker det är när man stretchar upp benet, det kommer inte lika långt som det vänstra. Man både ser och känner tydligt att muskeln inte räcker till för att stretcha ut benet ordentligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 659
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 541
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp