Mycket energi

caradan

Trådstartare
Om man har mycket Mj i sin foderstat men 98% av det kommer ifrån grovfodret (hö och lusern) då spelar det väl ingen roll?
Kommer att bli ca 100MJ till en liten smäcker häst på ca 450kg.

Men det enda jag lägger till utanför lusern och hö är 75 g krafft protein samt 75 g foderjäst (+ mineraler såklart)
 
Hur menar du "spelar ingen roll". För mycket energi lagras som fett, precis som för människor.
 
Jag menar om energin från grovfodret är nyttigare än energin från krafftfodret??

Det måste vara mera naturligt att få energi från grovfodret och det kan väl inte vara lika farligt som att över fodra med krafftfoder...
 
Spelar ingen roll... överskottet av energi blir fett. Vad skulle vara "farligare" med överskott från kraftfoder menar du?
 
här kan man lära sig mkt nytt!

Men finns det olika fomer av energi? Enligt mig gör för mkt energi att min häst blir kanonkula...eller är det en annan energi ni pratar om nu?

Frågvis :angel:
 
Energi = kalorier = hull, i första hand. Sen kan hästarna bli pigga av för mycket energi, eller slöa, för de har fullt upp att bearbeta extramaten.
 
Det jag tänker på är om jag ger fri tillgång på hö och räknar då med att hästen äter kanske 10-12 kg per dag i stället för 8 som kanske är mera lagom. Det ger ju en skillnad på nästan 30 MJ men jag ser ändå att fri tillgång är det bästa, men jag vill självklart även se till hästens bästa.. (om du förstår)
Men 30 MJ är halva dags ransonen på denna hästen...
 
ta å lägg ut vad du ger hästen för fodder och värdena på dessa, vilket även gäller kalcium och fosfor med mera så kan ju någon utav dom som är duktiga på att räkna ut fodderstater hjälpa dig, skriv det som ett nytt inlägg med en rubrik på, kan ni kolla om det här blir en bra fodderstat för min häst så kommer du defenitivt att få hjälp.
å glöm inte bort att ta med hästens vikt :)
 
Tja, du märker väl om han blir tjock! Annars ligger ju behovet högre än du räknat med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 549
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 646
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Grovfodret vi har har 'alltid' lågt med P så i år kikar jag runt på att försöka kompensera det genom kraftfoder i stället för 'pulver'...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp