Bukefalos 28 år!

Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

P

Professor Kalkyl

Tänkte först PM:a men ville bekräfta att jag inte är ensam om åsikterna.

Jag har en fråga varför får inte skolarbeten diskuteras på forumet?

Tycker det känns en aning konstigt att den enorma kunskap som finns bland dessa bukefalister inte ska kunna utnyttjas av de som kört fast. Det är ju int direkt så att man sitter framför datorn och gör prov och skriver och frågar. Nej jag tror att de som skickar frågor är bukefalister som ambitiöst försöker klara skolan och fastnar.

Jag kan förstå att www.bukefalos.com vill undvika att sammanblandas med fusk tyvärr har era gränser och regler gått lite för långt i min mening, här stoppar ni elever som vill lära sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Nu vet jag inte om det är någon specifik tråd som diskuteras här... men..
Jag tycker att det är okej att diskutera olika frågor i ett skolarbete på ett fritt sätt... det lär man sig mycket av!
Men när det däremot radas upp korta koncisa frågor, kanske ett mattetal eller liknande och man låter andra lösa frågan så anser jag att det är ren lathet och lika med fusk (eller vad man nu vill kalla det).

Så att diskutera kring ett skolarbete = okej men att skriva frågor och få svar tycker jag inte är okej

Nirak
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Håller också med!! :bow: Har fått jättemycket hjälp när jag kört fast och inte har någon bra idé osv!
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

ja, fast oftast är det väl inte att man bara vill ha svaret uträknat, utan för att man vill veta HUR man ska gå tillväga för att räkna ut det!
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Jag tycker också det är dumt att man inte får diskutera skolarbeten, men jag tycker att de senaste mattetrådarna som har varit uppe mest har varit "facit". Tycker det är bättre när man förklarar hur man gör och ger tips så att den frågande kanske kan lösa uppgiften själv, inte bara ge svaret.
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Ja, till viss del. Nej, till viss del.

Ursprunglingen är det en specifik tråd, (se sida 3 äu. mer mattehjälp) och visst i denna tråd är det tal som bara radas upp.

Det som frågan gäller är dock om det anses vara fusk om någon hjälper till.

Visst jag hade hellre svarat på en fråga som tex. Hur deriverar man? eller Hur kan derivatan användas? osv.

Nu är inte frågorna så och jag tror att den som skrivit tråden vill lära sig därför har jag i mina svar försökt förklarat hur och vad man ska göra, hur man ska tolka det. Att bara rabbla upp mina svar hade inte gjort någon glad.

I viss mån kanske det är fusk jag vet inte varifrån uppgifterna kommer och det anser jag inte vara mitt ansvar. Fuskar man är det ens eget samvete som berörs.

Men om man inte kan, sitter hemma och vill lära sig. Så förstår jag att det är frustrerande om man inte ens ska kunna lägga ut en tråd på buke.
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Jag tror det beror på HUR inlägget är skrivet.
Jag har haft en skoltråd där jag bad bukefalisterna förklara något för mig. Och den fick ligga kvar. :)
Jag tror som sagt det kan bero på hur tråden är formulerad.
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Precis.

När det gäller t.ex. matematik så är det oftast också rätt svårt att hjälpa med ett tal om man inte ser hela talet, iaf upplever jag det som det.

Det är väl bättre att försöka hjälpa någon än att utgå från att alla som frågar är fuskare som försöker hitta lättaste vägen ut?
Fuskaren kommer förmodligen ändå hitta en väg - men den som fått hjälp och lärt sig något av det har ju vunnit otroligt mkt...
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Tintomara skrev:
Precis.

När det gäller t.ex. matematik så är det oftast också rätt svårt att hjälpa med ett tal om man inte ser hela talet, iaf upplever jag det som det.

Det är väl bättre att försöka hjälpa någon än att utgå från att alla som frågar är fuskare som försöker hitta lättaste vägen ut?
Fuskaren kommer förmodligen ändå hitta en väg - men den som fått hjälp och lärt sig något av det har ju vunnit otroligt mkt...

:bow: precis vad jag ville ha sagt :bow:
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Jag brukar lägga in mina uppsatser på buke eller om jag inte är säker på ett mattesvar t.ex. Skriva upp hur jag tror att man räknar ut det och vad jag tror att det blir. Och sedan fråga hur uppsatsen ser ut/ om det är rätt och om inte, hur räknar man ut.

Är det okej?
Att lägga in hela uppsatser och fråga vad andra tycker de kan förbättras med?
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Är rätt ny här och jag blev som sagt förvånad när tråden låstes. Efterlyser nu hur man ska skriva en fråga som är tillåten.
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Vilken är förresten infotråden som Mysko hänvisar till?
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Jag undrar också varför man inte får diskutera skolfrågor.

Okej att skoluppgifter kanske bara är intressanta för den som har startat en tråd om dem, men det finns ju en mängd andra trådar här på buke som bara rör ett par personer. Och vissa frågor som rör skoljobb kan faktiskt starta en diskussion som många kan vara med i och ge sina åsikter i.

För övrigt visste jag inte ens att det var förbjudet att fråga om hjälp till skoljobb. Nu har jag iofs hängt här länge och det var ett bra tag sedan jag läste några forumregler (om jag ens har gjort det någonsin :o). Lite lustigt att det först nu har kommit fram att sådana där trådar inte är tillåtna. Jag, som i stort sett aldrig har startat någon annan tråd än sådana som har anknytning till skoljobb, borde rimligen ha stängts av härifrån för länge sedan.. :p

Tack och lov att jag är klar med matte E och förmodligen inte kommer att behöva fråga om hjälp något mer..
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Jag har en gång ställt en fråga om en specifik uppgift, och fått hjälp med uträkning och svar. Jättebra!

Från gymnasiet och uppåt lämnar man väl aldrig in uppgifter. Alltså kan man inte fuska. Man måste ju lära sig för att klara tentan/provet.
Tycker det är jättebra att man kan få hjälp, kör man fast och inte har någon att fråga är det inte lätt.
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Inget svar???
Det ligger nu tre andra skolarbetstrådar på ÄU...
 
Sv: Mysko eller annan moderator - angående låst tråd!

Jag anser att det är ok att fråga och få hjälp med HUR man löser en uppgift. Att bara vilja ha svaret eller flera svar på ett antal uppgifter anser jag fel.
Att hjälpa varandra att lära sig saker anser jag vara en av grunderna för forumen på Bukefalos.
Fusk eller liknande, pga av ovilja att lära sig, tidsbrist eller lathet anser jag inte skall uppmuntras. Detta gör att man får göra en bedömning från fall till fall.
Förhoppningvis lyckas vi göra rätt i de flesta fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp