Bukefalos 28 år!

Mystisk Hälta! Någon idé ?

Calazirya

Trådstartare
Jaha nu blir det veterinären iallafall, Atlaz hälta bekymmrar mig något otroligt...

Han har börjat halta, eller mer beskrivande släpa sin vänstra tass när han rör sig, detta är inte hela tiden utan efter att han sprungit.

Det som gör mig förbryllad är att det inte verkar göra det minsta ont i tassen, för han hoppar, studsar,busar precis som vanligt. I galoppen ser man inte detta så tydligt som i traven..

Vi måste ju fara in till vet, men jag ville helt vänta tills vi kommit hem till Gävle så vi får samma veterinär ( Attis är lite orolig för burdusa veterinärer )

Men är det någon vänlig skäl som kan tänkas veta eller ha en aning om vad som kan ha hänt.

Jag måste väl tillägga att Atlaz är en riktigt KLUMP, har aldrig haft någon så klumpig som han :crazy:
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Fram eller bak?

Hur gammalär han?
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Växtvärk kanske??Hur gammal är han?
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Aj då, hoppas inte det är allvarligt. :crazy:
Det enda jag kan råda dig till (som jag gjort vid märkliga hältor) är att undersöka hunden noga, böj och kläm och kolla tassen ordentligt - klor och tår mm. Upp med "lilla" vovven på köksbordet ;)
Hittar du inget är nog veterinären en god idé.
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Min 10 månaders hane har reagerat med hälta fram till och från. Jag har tagit detta som växtvärk och under dessa perioder blandat ut maten med makaroner eller ris så brukar det bli bättre...(fråga mej inte varför-men det brukar funka).Kan ju vara värt att testa kanske?Vad får din vovve för foder?Protein/fetthalt/energi?

Jag har ju samma ras som du!
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Jag har klämt, böjd, killat, puttade , tittat = han reagerar inte ens ...

Crazy : Han äter precept / lone star
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Kan ju vara växtvärk. Såvida han inte haltade på samma ben vid 4-6 månader. Jag tror att vår kullsyster hade växtvärk vid 10 mån ålder. Hon röntgades och tillväxtzonerna syntes på röntgen.
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Jag har haft problem med min schäferkille som också började halta på vänster framben i julas. Vi trodde först det var växvärk och lät honom hållas. Det kom och gick hela tiden men det var samma ben. Vi bestämde oss för att röntga honom den dagen då han började pipa när han skulle ner från soffan för att han hade ont i benet.

Röntgen visade inget alls så vi fick Rimadyl som är smärtstillande och korta koppelpromenade i 14 dagar. Det hjälpte.

Nu har det gått fyra månader utan problem. För två veckor sen så såg jag hälta i vänster fram igen. Jag har känt och kollat men inget där och ingen smärta iheller. Detta kommer från och till. Han kan busa leka hej vilt och inte visa någon hälta alls under tiden. Sen kan vi gå en lagom runda och helt plötsligt kan han halta igen.

Igår var det värst. Bestämde mig för att boka en ny tid på ett annat ställe där dom får gå genom hela vänster framben på honom.

Det kan vara växvärk men det kan också vara nått helt annat.

Det är bra att ni kollar upp det. Han är en månad yngre än min schäfer :).
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Hur gammal är han då och när började han att halta? Armbågsrubbningar kommer i 4-6 mån ålder. Sen kan hunden vara haltfri efter det... Det är därför jag frågar ålder hela tiden. För mig ringer det onda klockor i den åldern nämligen... På röntgen syns inget i den åldern heller, så det är dålig indikation.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Jag vet det är ju därför jag ska iväg nu igen. Är väldigt rädd för vad det kan vara.

Han är 11 månader gammal nu.
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Även om det är nått så är det inte kört för det. Jag har en hund med måttliga benpålagringar och hon är fräsch och pigg fortfarande och har alltid kört 110%!

Är det allvarligt så börjar de halta och det släpper aldrig... Jag har varit med om den varianten också...
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Nej självklart inte! Men det vet jag ju inte nu. Måste ju kolla upp det. Min syrras schäfer började halta och dom hittade inget. Dom tog blodprov och fick svaret.
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

aha... ja sånt också så klart...
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Nej detta är första gången han visat hälta, aldrig vid 4-6 månader..
 
Sv: Mystisk Hälta! Någon idé ?

Ja men det är ju bra mat som du ger.Har också använt Lone Star en del.Ett mkt prisvärt foder.

Min gosse har enbart visat detta nu lite till och från mellan 9-10 månaders ålder...inget innan dess.Men nu verkar det ok igen.

Är du väldigt orolig och tycker det ser extremt illa ut ska du ju naturligtvis kolla upp det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 636
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 657
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 953
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp