Bukefalos 28 år!

Mystisk sjukdom på katterna???

Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

kl

Veterinärer är skyldiga att agera när djur lider och skulle i det härr fallet ha avlivat den döende katten oavsett ägarens synpunkter. Som jag förstår det blev katten undersökt (pga att den var sjuk redan då, förmodar jag eftersom den fick "medicin") en vecka innan den dog och vid det tillfället hade den symptom som gjorde att avlivning diskuterades. Fine, men att sedan, när kattens symptom förvärras drastiskt, anser jag att det är oförsvarligt att inte söka hjälp på nytt. Katten ligger i dödskamp och ts springer fram och tillbaka och försöker mata den?

Säkert inte av elakhet utan snarare av omtanke, men likväl utsattes katten för onödigt lidande. De som vanvårdar djur gör det sällan av elakhet de heller, ska det också få passera utan att någon ens reagerar?
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Har tyvärr sett en bakteriell infektion i ett katteri där en hel kattpoulation slogs ut på några månader utan att "någon" förstod vad som hände... Först när en katt obducerades efter kraftiga påtryckning från vet. konstaterades orsaken. Tyvärr var det då förs sent och alla katter dog!
/Swat

Blev ingen levande katt veterinärundersökt?

På katthemmet där jag praktiserade för x antal år sen fanns ett mindre gäng FIP-katter som man sa då.
Man visste att de var smittade och värdena kollades på klinik med intervall.
Sedermera avlivades de,inte för att de insjuknat utan för att det kostade för mkt att hålla koll på värdena.
Obs att flera var intresserade av just dessa katterna trots viruset.
Med tanke på hur illa lådtömningen sköttes så spred det sej.
Vi som jobbade där hade separata spadar till varje rum/bås/bur men tydligen var det annan rutin utanför vår arbetstid.
Då togs varje låda till tvättstugan där den rensades med samma spade till alla 60-talet katter.
Skurning av lådor skedde med samma diskborste till alla lådor.Det är så man kan gråta...
Efter att jag slutat hörde jag att några av de placerade hade insjuknat i nya hemmen.
En katt insjuknade direkt i nya hemmet.Flytt innebär stress.
Första gången vi fick in FIP hemma var det med kattungar som suttit över natten på katthemmet.
De var för små för att kunna sitta där mellan 16-08 så vi tog hand om dem.
Troligen var de redan smittade när de kom dit.
De hade hittats i ett soprum och var rätt tunna.
Den ene verkade tidigt lite slö och moloken men åt och var bra i magen.
Den andre var en piggelin men hade diarré och var sannolikt smittbärare.
Han levde till han blev 12 år.
Flera av katterna vi hade då blev smittade och vissa insjuknade och fick avlivas så de och vi har betalat ett högt pris för att vilja hjälpa till i kampen mot hemlösa.

Bara så att ingen missförstår,det här viruset kan finnas var som helst.
Gäller inte specifikt på katthem eller hos katten som lever på gatan.
Birma-rasen har haft stora problem med det.
Finns uppenbarligen flera här som kan detaljer kring corona-virus och FIP.
Min erfarenhet är av insjuknade katter och det är en erfarenhet jag gärna varit utan.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Veterinären hade visst haft daglig kontakt med ägaren, inget som jag visste om, & eftersom pip larsson klarat sig, så trodde dom att lill katten också skulle klara sig bra, var första & sista gången som jag skulle mata honom, mixade maten som jag skrev men hann tyvärr inte. ägaren hade dessutom daglig kontakt med vet, & dagen innan min "mor" åkte till sjukhuset för operation så pratades vet & hon vad som skulle göras med katten, vet trodde då att den hade goda chanser, även en veterinär kan ju fela. varför jag skriver ägaren, mor m.m var för att jag trodde att det skulle förenkla lite, nått måste man kalla dem man bor hos, & vill inte alltid förklara allt om mitt liv eller vilka man bor hos m.m. undrar ni något mer, så pma gärna..historien är sann, men skrivet från min sida..är inte så bra på att förklara alltid..sen hade jag visst inte all fakta, men vill ändå luska lite ifall det kunde vara någon speciell sjukdom, vet hade tydigen tagit prover & kollat om det var corona sjukdomen, el vad den hette, & det var ej den, som tur är, fasst jag är ändå nyfiken på vad det var? får nog prata med vet själv...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 467
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 703
Senast: fejko
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 069
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 858
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp