Nackbandmask (trådmask)

V

vilde

Lite info vad man kan vara uppmärksam på:

Min ena häst började under försommaren att få som skorpor i huden, liksom små sår, man märkte dom knappt om man inte kände noga. Konsulterade vet. för detta men problemet kvarstod vad var det för något. Det kliade inte.

Tiden gick, hästen fick bulor som visade sig på bogen halsen under magen lite på benen, ja ryggen var väl det enda ställe som var bulfri. Det började bli sår, vi misstänkte regnskållor, tog prov på skorpor och vet. rekomenderade att badda med jod blandat med sprit och sedan stryka på med Fuccidinsalva. Fick även att antibiotika (inget resultat) Nu hade den stora hästen börjat klia sig uppe i mankammen och hennes långa fina man var nu tunn, shettisen började också uppvisa sår på samma ställen, båda tappade mycket hår. Den stora hästen var enligt min mening inte ridbar längre för hennes ovillighet att röra sig var nu så påtaglig att jag helt undvek ridturerna, shettisen däremot var rörligare.

Jag tvättade täcken ryktsaker sanerade stall kontinuerligt, fick även utskrivet Sebacil som jag badade båda med för pälsen var så ofräsch och även om jag inte såg minsta kryp så är det medel avsett för skabb.
Det blev inget resultat men så...... när jag skulle tömma shettisens vattenhink så såg jag ett vitt hårstrå i vattnet (trodde jag först) men tur som var så tog jag upp detta hårstrå och den rörde sig och krullade ihop sig som en gummisnodd. Jag la maskjäveln i en glasburk med vatten (12 cm lång) och loggade in på google och kollade bilder på alla hästens tänkbara parasiter (vad skulle man göra utan nätet)
Nu misstänkte jag ett långt gånget angrepp av nackbandmask.

Kontaktade en annan vet i närområdet och han konstaterade när han såg masken att det var nackbandmask och det var det första fall han hade varit med om i det här området. Masken kan ev ha kommit ut genom något av såren.

Behandling dubbel dos av speciellt avmaskningsmedel med tre veckors mellanrum. Mina hästar måste alltså ha blivit bitna någongång under vårkanten av "svidknotten" (detta är någonting som inte visar sig i träckprov kan jag tillägga) så om era hästar har hudproblem, kliar i man (nacke) har konstiga bulor på kroppen, ovillighet att röra sig misstänk ev nackbandmask.
Mina hästar står mellan Järna och Hölö i Södertälje kommun.
Vet. rekomenderade heltäckande insektstäcke med öppningar för benen och att undvika ha hästarna ute i gryning och skymmning då knotten är som värst.


:(/Kris
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Mår hästarna bättre nu? jag antar nackbandmasken kan bli vanligare nu när man inte avmaskar så ofta. har lärt mig att ivermectin-preparat i normaldos tar nackbandmasken. vilket preparat använde du?
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Speciellt maskmedel används inte, utan det är Ivomec, Noromectin , Eraquell, Bimectin, Equimax eller Vectin. Inget speciellt med dessa med andra ord.
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Värt att veta är att ivermektin-preparat inte tar den vuxna nackbandmasken, utan bara mikrofilarierna (larverna).
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Men vad ska man göra om man misstänker nackbandmask då? Om det nu inte syns på träckprov? Jag har en häst som ofta får konstiga utslag i huden främst vid sadelgjorden och även under vojlocken om hon rids flera dagar i sträck. Hon har även haft det på andra ställen på kroppen.

Inte vet jag om det kan bero på mask men det hade ju varit skönt om man hittat en lösning på problemet. Nu avmaskar jag med Ivomec på hösten eftersom vi har styngflugan här, innebär det att man blir av med masken då, eller ska man ge efter tre veckor igen? Eftersom ts gjort det menar jag.
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Veterinären kan göra ett skrapprov i huden och se om den hittar mikrofilarier. Nackbandmasken är ganska ovanlig och inget man misstänker utan de klassiska symptomen, i första hand extrem klåda i mankammen. Bara knölar i sadelstaden låter inte som nackbandmask. Inte medicinera på så vaga grunder.
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Ok, nej ingen av mina hästar har klåda så det var kanske lite långsökt.

Tack för infon :)
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Hmmmm, syns maskarna i Mankammen ?
Kan man blanda i hop eksemklining och nackmaskklining ?
Låter läskigt faktiskt.
Är det alltså svidknotten som är boven i dramat ?

Usch !
Hej från Hambo
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Maskarna syns inte. De kan bli upp till 30cm långa och är som trådar inuti nackbandet. Mikrofilarierna äts upp av knott som sen sprider vidare.
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Så dom ligger inuti skinnet ?
Hur kan man då veta att det INTE är eksemklining, måste man alltid kontakta vet ?
En fråga til, om man tar träckprov ska man säga till att man även vill ha på Spolmaskarna då, för det syns väl inte heller ????

Hej från Hambo
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Spolmaskar är rundmaskar och de syns på provet och syns det ägg så får du svar att det finns, även bandmask om det skulle råka ses även om man inte begärt det särskillt.

Som sagt, veterinären kan ta skrapprov från huden och leta efter mikrofilarier.
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Hej!

Jag fick Noromectin utskrivet av vet.
Redan efter några dagar har bulorna gått ner och såren börjar läka.

Det ser ut som det går åt rätt håll, ska ge ny dos om tre veckor (dubbel)
Men man undrar ju om det kommer att hända igen om det finns en hona i nacken, känns så jäkla äckligt det här.

mvh/
Kris
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

*kl*
Börjar fundera på min ena häst.
Han fick enligt fodervärden bulor i sensomras/höstas lagom till han började när han började stödutfodras, så bulorna antogs bero på något han inte tålde i fodret.
Sen lugnade bulorna sig och några försvann sedan han kom hem hit.(september ungefär)
Inga nya dök upp men 2-3 stycken sprack och varade.
Men det är fortfarande några bolur vid mankammen och några i lokläget .
Allt framtill på hästen.
Häromdagen började jag märka nya men ingen förändring på foder har sett sen han kom hem hit (annat än ökad mängd då)

Kan tycka att han är lite väl slö.

Träckprov är skickat (han hade problem med mask i sensomras och var tunn och slö) och ja veterinär är inbokad men det kunde vara kul att höra vad fler tror.
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Kanske ska tillägga att ja jag har läst att nackbandmask inte syns på träckprov.
Men det skickades in ändå, för att få lite koll iaf.
 
Sv: Nackbandmask (trådmask)

Helt rätt nackbandmasken och exem är svåra att skilja på när det bara är klåda i man/svans och personligen tror jag att de hänger ihop i vissa fall, dvs kanske att hästen reagerar mer på microfilarierna som knotten har med sig än på knottbetten. Fnasighet och ömhet i skinnet på bringan sommartid samt bulor på kroppen och klåda i man.... dubbel dos gånger två med just noromectin ger lättnad. Jag har haft en exemmadam som hade nackbandmask helt klart och blev mycket lättad av dubbelmaskning. Knotten SPRIDER nackbandmasken, de äter dem inte.....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 298
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 384
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästvård Lite äckligt blev det, tidigare i höstas ville pållen klia sin manke och han tog alla tillfällen i akt för att få göra så. Tänkte nog...
Svar
17
· Visningar
1 811
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp