Nackbandmask

Boj

Trådstartare
Lite äckligt blev det, tidigare i höstas ville pållen klia sin manke och han tog alla tillfällen i akt för att få göra så. Tänkte nog inte så mycket på det just då, men nu för några veckor sedan dök det upp 3 bulor på halsen, hästen tyckte det var obehagligt varför pålle kliade sig på bulor. Matte försöker hjälpa till, men med resultat sisådär. Veterinär utkallas, och konstaterar nackbandmask. De tre bulor jag såg, var tydligen någons slags ägg kapsel, nu ordinerad avmaskning 3 ggr med 4 veckor i stöten, därefter ny kontakt med vet. Första behandlingen har gjort att allt backat, gått ner och nu kan man bara ana vad som funnits. Tänker ge en andra behandling och därefter kontakta vet igen, känns ju så här att ge en tredje behandling. Eller är det ett måste???
 
@Bison Hur gjorde du? Och hur var det, blev man av med masken egentligen eller?
Jag vet ju inte om det är borta, men helt klart är att pålle blev bättre efter några dagar vid första dosen. Det jag reagerade på är att bulorna satt en bit ner från mankammen, i annat fall tror jag att det kan ha hanterats som eksem. Men vi ska avmaska en gång till, och sedan ev en tredje gång om behov finnes. Och det är här jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga, enklast är ju att ge dosen. Men samtidigt känns det sisådär, och det inte behövs. Oavsett kommer vetkontakt att ske, för efterkontroll.
 
@Boj vet inte om jag missuppfattat ditt svar till Connemaran, men hon taggade @Bison eftetsom hon har erf av just nackbandmask .

Tänkte om du kanske trodde taggen avsåg dig när du svarade ? :)

Jag hade definitivt följt rådet från vet ang avmaskningsbehandlingen fullt ut.
Vad är din tvekan om att så göra baserad på ?
 
Senast ändrad:
@Boj vet inte om jag missuppfattat ditt svar till Connemaran, men hon taggade @Bison eftetsom hon har erf av just nackbandmask .

Tänkte om du kanske trodde taggen avsåg dig när du svarade ? :)

Jag hade definitivt följt rådet från vet ang avmaskningsbehandlingen fullt ut.
Vad är din tvekan om att så göra baserad på ?
Eftersom resultat kom rätt snabbt, men jag kommer såklart att följa ordination, det är ju alltid så när man får en kommentar vid behov. Hur ska man tolka det?
 
Snälla Boj : läs.
Jag förstod helt enkelt varken ditt svar till Connemaran utifrån att någon annan taggats, därav frågan, eller sen vad du svarade på exakt till mig.

Det var inget svårt eller någon stor fråga jag frågade dig . Jag frågade vad du menade då jag inte följde vem/vad du svarade/avsåg inkl varför du undrade om råden ang avmaskning från vet gällande nackbandmaskdisgnosen behövde fullföljas med alla kurer och frågade varför du hade restriktioner mot en sån kur/direktiv ?

Om du tvekar gällande ev tredje kur ordinerad av veterinären så frågar du väl denne isåfall ?

Nackbandmask är ju inte så vanlig och det finns fler parasiter som inte heller är det. Att någon på buke skulle kunna svara på din fråga om en tredje kur är nödvändig tänker jag rakt av skippa att öht kommentera . Jag blir mest förvånad .
 
Jag vet ju inte om det är borta, men helt klart är att pålle blev bättre efter några dagar vid första dosen. Det jag reagerade på är att bulorna satt en bit ner från mankammen, i annat fall tror jag att det kan ha hanterats som eksem. Men vi ska avmaska en gång till, och sedan ev en tredje gång om behov finnes. Och det är här jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga, enklast är ju att ge dosen. Men samtidigt känns det sisådär, och det inte behövs. Oavsett kommer vetkontakt att ske, för efterkontroll.

Jag bara har fått för mig att man inte kunde få död på honan (?) utan avmaskningen hade ihjäl något stadie av typ äggen/larverna.

Generellt angående avmaskning så är det ju dock väldigt viktigt att följa rekommendationerna just för att olika parasiter har olika utvecklingsstadier. Men jag förstår om du frågar då kunskapen hos veterinärer verkar vara ganska varierande. Jag hade helt klart ringt Vidilab!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
I ett sådant fall hade jag inte tvekat att avmaska färdigt, har man konstaterat problemet hade jag velat vara säker på att bli av med det. Dock var det ett bra förslag av ovanstående att ringa Vidilab och höra efter.
 
Oj, äggkapsel? Nackbandmasken lägger inte ägg utan levande mikrofilarier (larver). Det är honan som kan kapslas in. Bor du i närheten av Enköping så hör av dig, en veterinär där är mycket intresserad av nackbandmasken.

Det finns INGEN anledning att avmaska flera gånger om du använde ivermektinpreparat och fick reaktion. Honan går inte att döda, däremot verkar hon bli steril vid avmaskning. Det krävs alltså återsmitta för att du ska behöva avmaska igen.
 
Jag avmaskade en gång.
Alla kryp dog och hästen blev bra.
Dock har han en stelhet kvar där honan låg och blev förkalkad.
 
Oj, äggkapsel? Nackbandmasken lägger inte ägg utan levande mikrofilarier (larver). Det är honan som kan kapslas in. Bor du i närheten av Enköping så hör av dig, en veterinär där är mycket intresserad av nackbandmasken.

Det finns INGEN anledning att avmaska flera gånger om du använde ivermektinpreparat och fick reaktion. Honan går inte att döda, däremot verkar hon bli steril vid avmaskning. Det krävs alltså återsmitta för att du ska behöva avmaska igen.

Äntligen kan jag släppa detta :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha lagt ihop pusselbitarna har jag kommit fram till att min häst troligtvis har nackbandmask. Han är en 4:årig kwpn import...
Svar
17
· Visningar
10 724
Senast: Lavinia
·
V
Hästvård Lite info vad man kan vara uppmärksam på: Min ena häst började under försommaren att få som skorpor i huden, liksom små sår, man...
Svar
15
· Visningar
13 698
Senast: racerkorv
·
Hästvård Kort: Hästen började halta runt jul, 2006. Då var det en hälta på vb, och diagonal hf. Klinikbesöket visade spatt på vb, så vi antog att...
Svar
2
· Visningar
780
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hoppas att denna tråden ligger rätt... Pga av graviditet lämnade jag ut min häst i mars till fodervärd. I kontraktet skrev vi att jag...
Svar
18
· Visningar
2 322
Senast: Ciazon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp