Nackdelar med krubbitning?

MalinJ

Trådstartare
Trådar om hur man ska hantera krubbitning finns det gott om men jag har inte hittat någon som berör hur krubbitningen egentligen påverkar hästen. Om vi tar som exempel en häst som för flera år sedan befann sig i en stressig miljö, fick problem med magen eller liknande och då började krubbita (och nu menar jag INTE trägnaga). Problemet som utlöste beteendet finns inte längre kvar men hästen har utvecklat ett beroende för att krubbita (efter vad jag förstår så frigör dom endorfiner som verkar som en drog).

Hästen sväljer luft och borde då bli lite gasig i magen. Men i övrigt då? Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Nackdelar med krubbitning?

att en häst som sväljer luft löper stor risk för kolik.
 
Sv: Nackdelar med krubbitning?

Kolik + rubbad fodersmältning pga felaktig bakterieflora är ju två risker mde krubbitning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 737
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp