Bukefalos 28 år!

”Nacken som högsta punkt”

Skrivelsen är då Under hela programmet skall hästens nos vara framför lodplanet genom ögat (lodlinjen ska gå genom ögat och mungipan). Någon främre gräns för nosen finns inte angiven, men vid förhållande tygelverkan ska nosen antingen vara still eller röra sig mot lodplanet. Detta kallas eftergift.


Om man tar denna bilden igen då så får den blå cirkeln som är hästens nos inte hamna bakom den röda linjen för då har hästen hamnat bakom lodplanet. Framför lodplanet genom ögat är alltså ett begrepp eller en hel mening som inte kan tas ur sitt sammanhang så tänk att den röda linjen hela tiden är statisk medans den blå cirkeln som är nosen varierar i grader bakom eller framför den röda linjen. På så vis hamnar nosen bakom den linjen.

Visa bifogad fil 129338

Det var ett dåligt skämt ;) ett ganska dåligt skämt :D
Drar men en linje mellan öga och mungipa så är ju såklart nosen alltid framför den, den sitter ju framför mungipan liksom. Så formuleringen då kan aldrig ha varit ”nosen bakom lod” utan att hästen inte var på lodlinjen.
Inte heller kan hästen ha varit bakom lodlinjen, utan problemet blir om linjen (för den var given då) var i lod eller ej.

Så uttrycket ”nosen bakom lodlinjen” uppstod nog först när lodlinjen flyttades till nosryggen?
 
Intressanta inlägg, som alltid, för tidigt för att jag ska orka fundera så mycket på vad de innebär ännu men jag återkommer om några koppar med kaffe :D

Men jag har för mig, ska läsa på i anatomi boken, att det bara finns två muskler som kan lyfta nacke och huvud (så högt fästa att de påverkar den delen av halsen) och att de musklerna är relativt sett ganska svaga och har dåliga fästen vid de övre kotorna Atlas och Avis?
och att det är samma muskler som vid ensidig kontraktion/avslappning böjer eller ställer de halskotorna?
Följdfrågan här blir då, kan en häst både höja nacke och hals och ställa och böja samtidigt?
Vi kikar ju bara på bilder så det är svårt att se på dem men det känns som om de äldre bilder som visats mestadels har visat hög samling med rak häst?
Det kanske inte går att göra i lägre samlingsgrad eller i böjning/ställning tänker jag?
 
Mot lodplanet är alltså i detta fallet att hästen tar in nosen mot lodplanet dvs den röda linjen vilket blir effekten när hästen rundar upp i nacken vid förhållningen. Så det blir att göra en helomvändning på tänket mot idag där vi måste tänka nosen ut hela tiden, men kan man förstå den biten så kan man ju förstå hela systemfelet i dagens dressyr och varför det ser ut som det gör.

Sporten har ju tagit ett stort kliv ifrån TR som den en gång var skriven och baserad på den klassiska dressyren och därmed har dom ju ändrat en del i TR på senare tid. Det är mer cirkus nu!

Aveln har ju gått framåt (eller bakåt hur man väljer att se det)och skapat dessa överrörliga hästar med stora gångarter och med veka mjuka nackar som redan är typ inrullade från start. Så där får man ägna hela livet att få ut halsen och nosen så dom kan komma upp i fronten för att överhuvudtaget få tag i dom där bakbenen och få dom att vinkla om. Dom gör ju dessutom alla rörelser på ren talang och behöver inte tränas till det för att kunna utföra det. Dom behöver ju styrkan dock och det är ju svårare med sådana stora rörelser för dom behöver ju stabiliseras istället för att inte gå sönder. Men sönder går dom eftersom det ska flashas runt redan vid tidig ålder och sen blir det inte lätt att uppbringa en korrekt piaff eftersom styrkan saknas. 🤷‍♀️
Sen går allt åt helvete 🤣 Man behöver ju vara Charlotte Dujardin för att kunna rida på de djuren i framtiden.

Som sagt, borde dricka kaffe först ;) men du känner dig säker på att dåtidens lite kortare halsarna (tygeltag som gick igenom) är mer hälsosamma för hästarna än dagens ridning med lite längre hals men där tygeltag inte får igenom (mer krullade halsar och mindre resning av halsen plus att det nog gör det mer samlande arbetet sämre)?

Jag kunde liksom tänka mig att det på högsta nivå kan vara så, men inbillar mig ju snarare att ”vanliga människors hästar” nog mår bättre av att ridas lite långa och mjuka och få upp hela överlinjen men kanske inte så stor samling?
Nu är jag lite yngre, och såg kanske inte de positiva effekterna på de äldre idealen utan minns mest avarterna där man packade ihop hästen (som spöet som skulle spännas mellan hand och skänkel) och de delarna var rätt trista för både ryttare (som red på kraft) och hästar tänker jag.
 
Vid samling och öht formgivning vill man att hästen ska bli längre framför sadeln och kortare under/bakom. Just för att hästen måste komma ut med halsen ur manken för att kunna välva den korrekt och suga upp underhalsen/bli lösgjord.

I levad ska hästen inte stampa av. Den ska sätta sig så pass att frambenen inte längre får plats egentligen.
Jag ber hästen flytta vikten bakåt när den är i en högre form. Men den måste fortfarande välva halsen och vara lösgjord i underhals/suga upp den. Formgivning är viktigt på fler sätt än nacke högst etc.
Och en häst måste vara lösgjord och inte spänna rygg/överlinje i levad för att kunna sitta kvar så. Annars dimper frambenen i marken.

Sen ang nacken högst så måste den vara högst i tex piaff för att hästen ska kunna lägga bogbladen och biomekaniskt göra utrymme för sådan samling. Utan det får inte frambenen plats, hästen lägger för mkt vikt på dem och samling uteblir. Den triangulerar och får inte de frambenslyft på ca 90 grader som ska vara i piaff.

Jag tycker inte hästen behöver gå med nacken högst förrän den går lite högre klasser. Jag undviker faktiskt det på mindre skolade ofta. För mig är prio mer att halsen kommer ut och de inte håller balansen i och spänner underhalsen.
Jag måste som sagt tänka lite till för att vara med på förklaringarna om varför nacken måste vara hög för att bogbladet ska hamna rätt 😅 för hästen har ju inga nyckelben så då är det muskler du menar som kräver att dessa två kombineras?

Längd på halsen för att kunna samla och bli kort i kroppen är jag däremot inte med på, jag vet att man hela tiden siktar på det (jag också, att hela tiden kunna få fram nosen och halsen och upp med manken skriver jag väl på varenda Instagram inlägg jag gör) men en lång hals i en levad måste bli en extremt tung börda att bära framför kroppen?
Ungefär som för oss att göra armhävningar med händerna placerade i höjd med naveln istället för under axlarna?
Dvs jag känner, rent spontant och utan morgonkaffe ;) att det är att göra utförandet ännu svårare men kanske ännu mer extremt/bättre?
 
Fast i det här fallet är ingen annan del av hästen relevant eftersom öga/mungipa i lodlinje jämförd mot lutningen på nosryggen är en fixerad linje oavsett vad resten av hästens kropp gör. Den linjen kommer inte ändras alls oavsett vad resten av hästen gör.
Om du anser att nacke och bröstkorg är intressanta i denna fråga så skulle jag bli glad om du kunde förklara hur dessa delar av hästen påverkar förhållandet mellan linjerna öga/mungipa och längs med nosryggen.
Ni verkar ha en intressant diskussion igång om hur olika delar av hästen påverkar varandra men jag hänger inte riktigt med på vilka inlägg som hänger ihop med varandra 😅
Hoppas bara att ni diskuterar och inte blir irriterade på varandra, det här är ett så abstrakt ämne när man inte kan ha en riktig hästs skelett som fortfarande kan utföra rörelser framför sig. Trots att veterinärmedicin gått så mycket framåt är jag inte säker på att vi ens vet hur saker egentligen fungerar utan mycket är ännu en känsla eller vad vi tror.
 
Jag måste som sagt tänka lite till för att vara med på förklaringarna om varför nacken måste vara hög för att bogbladet ska hamna rätt 😅 för hästen har ju inga nyckelben så då är det muskler du menar som kräver att dessa två kombineras?

Längd på halsen för att kunna samla och bli kort i kroppen är jag däremot inte med på, jag vet att man hela tiden siktar på det (jag också, att hela tiden kunna få fram nosen och halsen och upp med manken skriver jag väl på varenda Instagram inlägg jag gör) men en lång hals i en levad måste bli en extremt tung börda att bära framför kroppen?
Ungefär som för oss att göra armhävningar med händerna placerade i höjd med naveln istället för under axlarna?
Dvs jag känner, rent spontant och utan morgonkaffe ;) att det är att göra utförandet ännu svårare men kanske ännu mer extremt/bättre?
Bogbladen sitter via bogleden fast i överarmsben och resten av benet. Så de påverkar frambenens rörelser bland annat. Om inte bogarna läggs kommer frambenen vara för långt under hästen. Hästar som inte breddat sig mellan bogarna kommer ha mkt svårt för att lägga dem. Och då blir det svårt att samla sig. Och visst är det muskulärt också.

Halsen ska fortfarande ut ur manken så mkt det går och välvd korrekt med uppsugen underhals. Om den inte välvs korrekt ur manken tappar de buk/bålstöd, spänner överlinje och tappar samling. Den ska som i piaff vara ca lodrät. Det kan vara svårt att bibehålla korrekt välvning med underhals upp så klart! Men så ska det vara enligt skolbok så att säga.

Man kan ju säga vad man vill om Bent Branderup. Jag delar inte ridsätt med honom riktigt utan rider klassiskt med modern touch som går att tävla. Men kollar man här ser man både samling och underhals uppsugen. Så klart inte en helt perfekt bild. Han tar i hästen just där. Men lite kan du se av hur lågt den sitter så frambenen inte får plats, hur den lagt bogarna så att frambenen kan få den höga positionen etc.
Och jag upplever att Bent är bättre än många andra som sysslar med skolor ovan mark på att bibehålla lösgjordhet.

https://livsridekunst.dk/wp-content/uploads/2013/04/Bent-og-Tyson.jpg
 
Som jag sa innan, kraniet ser ut som kraniet ser ut. Ändrar sig kraniets utformning plötsligt har vi stött på allvarliga problem.

Jag anser att hästkroppens delar i förhållande till varandra är intressanta när man diskuterar vad varför och hur i hästens hållning och mekanik. Inser att du vill zooma in på specifik del. Gör så.
Givetvis är helheten det viktiga för om en form ska vara korrekt eller inte. Det går givetvis inte att plocka ut huvudets position och sedan avgöra om formen är bra. Det resulterar ju i massor av problem som vi tyvärr ser alldeles för ofta i form av sågande händer och stark hand.
I den här diskussionen tycker jag dock att frågan är relevant eftersom den just handlar om vad på huvudet som ska vara i lod när hästen går i en korrekt form.
Jag får känslan av att du tror att jag vill göra narr av dig men så är inte fallet. Jag är uppriktigt nyfiken på ditt resonemang vad gäller lodlinje genom öga/mungipa utifrån den bild vi ser i tråden på en häst som rids i den positionen. Den bilden visar en näsa som hamnar långt framför vad någon jag sett rekommenderar. Jag har vi några tillfällen hört just öga/mungipa som lodplanet men aldrig riktigt fått ihop det och jag vill lära mig någon nytt så jag är ytterst intresserad av dina tankar om saken och en analys av om/varför den formen är eftersträvansvärd.
 
Bogbladen sitter via bogleden fast i överarmsben och resten av benet. Så de påverkar frambenens rörelser bland annat. Om inte bogarna läggs kommer frambenen vara för långt under hästen. Hästar som inte breddat sig mellan bogarna kommer ha mkt svårt för att lägga dem. Och då blir det svårt att samla sig. Och visst är det muskulärt också.

Halsen ska fortfarande ut ur manken så mkt det går och välvd korrekt med uppsugen underhals. Om den inte välvs korrekt ur manken tappar de buk/bålstöd, spänner överlinje och tappar samling. Den ska som i piaff vara ca lodrät. Det kan vara svårt att bibehålla korrekt välvning med underhals upp så klart! Men så ska det vara enligt skolbok så att säga.

Man kan ju säga vad man vill om Bent Branderup. Jag delar inte ridsätt med honom riktigt utan rider klassiskt med modern touch som går att tävla. Men kollar man här ser man både samling och underhals uppsugen. Så klart inte en helt perfekt bild. Han tar i hästen just där. Men lite kan du se av hur lågt den sitter så frambenen inte får plats, hur den lagt bogarna så att frambenen kan få den höga positionen etc.
Och jag upplever att Bent är bättre än många andra som sysslar med skolor ovan mark på att bibehålla lösgjordhet.

https://livsridekunst.dk/wp-content/uploads/2013/04/Bent-og-Tyson.jpg

Jag är för morgontrött, 😅

”Halsen ska fortfarande ut ur manken så mkt det går och välvd korrekt med uppsugen underhals. Om den inte välvs korrekt ur manken tappar de buk/bålstöd, spänner överlinje och tappar samling. Den ska som i piaff vara ca lodrät.”

Är det halsen som är den (”den inte välvs korrekt ur manken” och ”Den ska som i piaff vara ca lodrät”)?

Kommer ett den i stycket om Bent med, ”Men lite kan du se av hur lågt den sitter…” men det känns inte som att det kan vara halsen du menar väl?
 
Jag är för morgontrött, 😅

”Halsen ska fortfarande ut ur manken så mkt det går och välvd korrekt med uppsugen underhals. Om den inte välvs korrekt ur manken tappar de buk/bålstöd, spänner överlinje och tappar samling. Den ska som i piaff vara ca lodrät.”

Är det halsen som är den (”den inte välvs korrekt ur manken” och ”Den ska som i piaff vara ca lodrät”)?

Kommer ett den i stycket om Bent med, ”Men lite kan du se av hur lågt den sitter…” men det känns inte som att det kan vara halsen du menar väl?
Sorry! En till trött här. 😅

Nej det är hästen som sitter lågt. 😂
 
Sorry! En till trött här. 😅

Nej det är hästen som sitter lågt. 😂
Såklart 😅
Mycket mer begripligt då ju 🙃
Och rätt självklart att du menade hästen, men jag hade fastnat i att jag inte riktigt fattade första stycket så då fortsatte jag sätta in samma ord i det andra 😁
 
Nu orkade jag inte klippa in citatet om halsen cirka lodrät i piaffen här @tuaphua men hur menar du då? Det är väl helt omöjligt få den s-formade halskotpelaren att rätas ut så halsen blir (hyfsat) lodrät?
Fast du menade kanske ”så upprätad som det är möjligt att få den”?
 
Nu orkade jag inte klippa in citatet om halsen cirka lodrät i piaffen här @tuaphua men hur menar du då? Det är väl helt omöjligt få den s-formade halskotpelaren att rätas ut så halsen blir (hyfsat) lodrät?
Fast du menade kanske ”så upprätad som det är möjligt att få den”?
Har inte läst inläggen från @tuaphua ordentligt i den här diskussionen då de ligger på en nivå som jag inte riktigt greppar men var det inte underhalsen som blev lodrät?
 
Och här får man ju en känsla av S-kurvan som jag beskrev med, att halskotpelaren ” i bringan” nästan måste tryckas ut och fram om den i nacken ska kunnas trycka upp nacken och hålla upp huvudet framför lod.

Redan här tycker jag, med min moderna ögon, att det ser lite obekvämt ut 😅 medan det i levaden (bilden) kändes helt naturligt.
Med det inte sagt att det är obekvämt. Det är mer en känsla än något underbyggt.
Det skulle ju vara väldigt högt utbildade hästar i tonåren 11+ tog lång tid att träna dem dit också (så ingen häst på låg nivå i dressyr skulle ju ens kunna gå i så samlad form). När man var liten så var de äldre tanterna ganska tydliga med att högre dressyr var något för äldre hästar (dessutom var de misogyna såklart och sa att det var för äldre hingstar).

Sedan om ganska högt buret huvud, har läst en gammal arabisk saying också om att arabhästar med högt buret huvud i galoppen var de uthålligaste. För vår tid ser det helt galet ut. Ngn gubbe jag då läste på internet ansåg att det verkade rimligt, de kortade sin främre hävarm.
 
fast den hästen gör ju typ en levad. Det blir svårt att jämföra bilder om vi ska blanda in bilder av skolorna ovan mark.
Tror inte den typ gör en levad utan att den gör det :) tänkte det var kul att illustrera med den allra högsta formen av tyngd på bakbenen och att det syns så tydligt att det verkligen vore omöjligt att då ha nos i lod. Här är ngn gammal gubbes illustration. Ju högre samling i hög samlingskategorin desto mer fram med nos.

1696400638081.png
 
1696400887558.png

Sedan om jag förstår rätt är ju inte alla rörelser i samma form. Dvs när samma häst gör piaff tror jag det är meningen att underhalsen ska vara mer vertikal än den är i trav, då kommer noen fram i högre samling snarare än bak. (här är den gamla galoppören Pernod, de gillade kvadratiska hästar tydligen) Dvs bildföljden ovan är inte en häst som alltid i hela programmet går i högsta formen utan det är i den högsta rörelsen som den har högst tyngd på bakbenen och lägst ända.
 
Tror inte den typ gör en levad utan att den gör det :) tänkte det var kul att illustrera med den allra högsta formen av tyngd på bakbenen och att det syns så tydligt att det verkligen vore omöjligt att då ha nos i lod. Här är ngn gammal gubbes illustration. Ju högre samling i hög samlingskategorin desto mer fram med nos.

Visa bifogad fil 129354
Den där köper jag men tycker inte att den hästen gör samma sak som den tidigare
 
Och sen smet bilden :) men 8 är alltså första halskotan (och 9 andra), ser ni hur långt bak och under skallen de fäster in?

Och visst känns det när man ser halskotpelaren på bild att om hästen höjer nacken kommer det antingen bli en väldigt öppen form, eller alternativ två en väldigt s-formad halskotpelare?
Och blir det ett S kommer halskotorna i slutet av halsen (mot bringan) tryckas nedåt?
Dvs nacke uppåt, ”bringa” nedåt?
Nacken sitter fast i hästen, hela hästen vinklar hela benpaketet, inte bara halsen. Är det menat, om den bara vrider halsen blir det rimligen sänkt rygg tror jag. Absolut, gör halsen mer vertikal, men vält sedan hela skelettet i din hand, för bakbenen vinklas hårdare så rumpan kommer djupare. Ta en linjal i handen och sänk bakänden på linjalen, då kommer framänden på linjalen upp.

Det är därför gamla fastrar och dylika tjatar om att samlingen kommer från bakbenen inte från halsen.

(och bilden med samlingar ser man att rumpan sjunker i högre samling, så ryggraden vinklas annorlunda, som din skeletthalsansättning sitter på)
 
Senast ändrad:
Tror inte den typ gör en levad utan att den gör det :) tänkte det var kul att illustrera med den allra högsta formen av tyngd på bakbenen och att det syns så tydligt att det verkligen vore omöjligt att då ha nos i lod. Här är ngn gammal gubbes illustration. Ju högre samling i hög samlingskategorin desto mer fram med nos.

Visa bifogad fil 129354
Den bilden var ju bra ur flera diskussionsvinklar, hästen är ju bakom lod (det moderna lodet, dvs nosryggen är inte i lod) på den minst samlade bilden och bakom lodplanet genom öga och mungipa på de två minst samlade bilderna men ser faktiskt fullt rimligt ut att den ska vara framför lodplanet genom mungipa och öga på den mest samlade (tycker jag).

👍

Ska jag sen vara lite surig med ;) så är det typiskt att sådana här saker inte går att se på riktiga foton utan man är till och med tvungen att göra teckningar för att häst och ryttare ska göra saker i ”praktiken” som man vill att det ska vara i teorin 🙃
Men för tydlighetens skull var den där teckningen suverän, ger ju alla lodplanen rätt för olika nivåer av samling. Och det känns ju rimligt att alla tre alternativ (hästen kan arbeta bra även bakom lodlinjen genom nosryggen/idealet är nosryggen i lod/i hög samling ska lodlinjen dras genom öga och mungipa) kan vara rätt svar på frågan. Och att ett av alternativen knappast är rätt för alla frågor/situationer 👍
 
Den där köper jag men tycker inte att den hästen gör samma sak som den tidigare
Ja man får väl ta in i aspekten konstnären som ritades eventuella skill och kunskap om hästar och vinkeln hen ritar ur. Där konstnären står snett så att bakbenen inte är på en rak linje från hens perspektiv.

Sedan vi har ju redan konstaterat att konstnärer från all historia är galet förtjusta i vilda nackar som böjs för dramatik och synliga ögonvitor för att illustrera krigets hemskhet i hästens ögon (eftersom soldaten på hästen måste verka modig) (tycker det är helt fantastiskt att konstnärer har fångat den ont/stressad blicken som nu framkommer i forskning). Medan de klassiska hästmänniskor vi följer inte är lika så förtjusta i rullande ögon och runda nackar (om än rollkur har varit populärt till och från i många tider).
 

Liknande trådar

Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 029
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 915
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
3 963
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp