Bukefalos 28 år!

Nääe.. Gunnar!!!

*PUTT, putt*, Gunnar.. :angel: var är du???
Såg att du svarat i en annan tråd igår (födelsedagar..eeh :smirk:), men denna tråd anser jag vara viktigare att svara på!!!
 
Gick in nu på avel och kollade.
med 33 i modemhastighet...suck
6 hingsttrådar, måste gå över till s. 2...

Ger upp, får kolla någon annan gång.

AM
 
Gick in nu på avel och kollade.
med 33 i modemhastighet...suck
6 hingsttrådar, måste gå över till s. 2...

Ger upp, får kolla någon annan gång.

AM

I kontrollpanelen kan du ändra antalet trådar per sida, ställ ett högre tal (jag har 50) så ser du ganska snabbt om det är något som är intressant ;)
 
Om jag skulle göra som du föreslog (har testat det) så skulle jag kunna slå mig ner vid Tv och hinna se samtliga V75 lopp innan avelssidan är färdigladdad... :smirk:

Så kul är det att bo ute på landet med små teliaj-ar som gör allt för att sabba internet.

AM
 
Har själv bott på landet med låg hastighet så jag vet vad det innebär ;) längst ut på linan efter en gammal ledning.

Jag har mina inställningar så här
Listvisning
Minimerat
50

Har provat att öppna på modem och det funkar utomordentligt.
Väljer man dessutom:
Se andra användares bilder i deras profiler? Nej
Se andra användares bilder i deras inlägg? Nej
Vill du se andra användares signaturer med deras inlägg? Nej
så snabbar man själv upp hämtningen rejält

Lägg intressanta trådar som favoriter och se till att du får svaren till din hemmamail, då räcker det med att du öppnar din mail och tar hem den.

Sen kan man ju göra så att man öppnar en ny sida för det som är intressant att läsa.

Högerklicka på trådlänken och välj öppna i nytt fönster. När jag körde W98 på min gamla Pentium I (133) hade jag som mest ett 50-tal fönster öppna samtidigt.

Numera använder jag Opera som webläsare och där kan man öppna i princip hur många fönster som helst.

Jag kan hålla med om att jag inte gillar alla de senaste ändringarna Gunnar har gjort men man kan göra mycket själv för att underlätta :angel:

Behöver du eller någon annan hjälp med inställningarna så hjälper jag gärna till.

Anna-Karin
 
Har nu testat dina inställningar.
vissa var redan gjorda innan.
Har inte 50 utan fortfarande 10 eller 15.
Och jag har inte Opera men det går
inget fortare för det... :(

AM
 
Prova att öka antalet på listan till minst 25 iaf.

MEN idag är BUKEFALOS segt även för mig som har bredband. Det tar 15-30 sek att öppna ny sida.
 
Kan väl knappast snabba upp avel med att öka visning från 10 till 25.
Snarare tvärtom.
Jag har ju datorer som arbete så liite granna kan jag nog. :p

AM
 
Var det inte så att ni gnällde över att det tar så lång tid att ögna igenom ALLA de trådarna som inte är intressanta nu när flera forum är sammanslagna, bara för att ni måste bläddra

Försök att inbilla mig att det tar längre tid att öppna EN sida som förhandsgranskar 25-50 trådar än det tar att bläddra 3-5 sidor som öppnar 10 förhandsgranskade trådar.


Men som sagt BUKE är segt även för oss på bredband.
 
Här är jag :)
Jag sitter också och jobbar via modem, isdn-64k, enda anledningen till att jag inte har något annat är för att det i princip inte är möjligt här på landet, om jag inte betalar väldigt många tusenlappar per månad.

Något är dock på gång i komunen så jag har troligen bredband framåt hösten om allt går som det skall.

Visst har det emellanåt varit rejält segt här inne, framförallt då på annonssidorna den senaste tiden.

Alla sidor flyttade i torsdags in på en ny ännu snabbare server som inte alls är belastad på samma sätt som den gamla, vilket borde innebära att det mesta borde gå lite snabbare.

Angående sammanslagningar av forum.
Vilka ämnen som skall ha egna forum eller inte kan man diskutera nästan hur mycket som helst.

Exempelvis skall NH vara ett eget eller skall det ligga under Hantering? Skall Barock vara ett eget? Skall trav och galopp slås ihop?

Eller skall man göra tvärt om dela upp Andra grenar exempelvis så att alla grenar och då menar jag alla skall få en egen rubrik? Skall western delas upp i sina olika grenar? Skall Andra djur delas upp?

Inom avelsrubriken har jag fått följande tips på forum som skulle kunna skapas: Hingstar, raser, stamtavlor, ston, föl, unghäst, avel, färgfrågor. Troligen har jag glömt några. Man skulle alltså kunna göra åtta forum runt avel om man hade lust.

För att förenkla och för att frågor inte skulle hamna på fler ställen eller under fel rubrik, tyckte jag att det kunde vara värt att prova med en sammanslagning.
Jag anser det vara lite svårt att särskilja vissa saker från andra, exempelvis är det väldigt svårt att diskutera lämplig avelshingst utan att diskutera sto och stamtavla. Vill man dessutom ha en speciell färg på fölet och kanske även mycket hovskägg så blir väl även ras och färggenetik inblandade.

Jag tar gärna emot underbyggda förslag till vilka rubriker ni skulle vilja ha. Som alltid tar jag hänsyn till dessa förslag och kan mycket väl tänkas ändra det hela framöver.

Något jag dock är allergisk mot är uttryck av typen: Det var bättre förr, ändra tillbaka till hur det såg ut förut.
Om jag alltid hade lyssnat på detta hade sidan bara haft en Gästbok för alla att skriva i. Inget riktigt diskussionsforum och ingen uppdelning i olika rubriker.

Men som sagt jag är öppen för förslag på vilken uppdelning ni vill ha av avel. Likaså är jag intresserad av om det är något som idag diskuteras på avel som ni anser borde vara under någon annan rubrik exempelvis Gnägg eller kanske på Annonssidorna och inte alls på forumet.

Ingen uppdelning av avelsrubriken lär dock ske den närmsta tiden. Dock kan möjligen reglerna för vad som skall diskuteras där ändras något, om det kommer några bra förslag som är enkla att följa för både moderatorer och användare.
 
och vilken öm tå har jag nu trampat på??? Din?

VAd jag hela tiden menat är att för oss med seg uppkoppling så tar det tid att ladda en sida med 50 trådar.
Ungefär samma tid som att ha 15 och bläddra på två sidor.

Så jag behåller 10-15 visningar.

Vad jag däremot menade var att nu, med sammanslagna forum så får jag i värsta fall på sida1 8-9 om hingstar och deras siffror.

Vilket då intresserar inte mig nämnvärt eftersom jag har koncentrerat mig på ston och föl med allt arbete däromkring.

Det gör att nu kopplar man upp på nätet, kollar sida 1 i avel/foder eller vård och sedan kopplar ur igen.

Det känns som man missat en massa då?
Tydligen är det så bara hos oss på Överberga och det är väl våra teleledningar som det är speciella fel på.


Tyvärr.

Amen
 
Tack för att du svarade. Kommer att lägga ner lite tänkande på vad JAG skulle vilja ha på avelsforumet osv, så hör jag av mig sedan, så får vi hoppas att dom andra gör lika dant.
 
Hej Gunnar, förstår ju att det inte är helt lätt med upp- /indelningen av forumen och hur du än gör så får du klagomål ändå!

Jag återkommer med förslag till uppdelningar vad gäller Avelsforum m.fl. :)
 
Måste bara klaga lite jag me!

Upplever det som så, att användarna inte längre är så benägna att lägga ut frågor, och de som har kunskap har blivit mindre benägna att svara. Detta gäller särskilt "Rasfrågor".

Visst hör väl ras ihop med avel me, men de flesta som dyker upp här på Buke, tror jag mej vara säker på, har inte avel och allt det innefattar som huvudinriktning, utan vill ha ett lättöverskådligt forum utan att behöva leta sej fördärvade.

Finns det något annat stort hästforum som INTE
har en knapp för raser.?

Rasfrågor som sätts i sammanhang med avel tex, kommer ju ändå att diskuteras mellan dem som sysslar med det.

De har ju kanske mera intresse av de raser de redan har än info eller frågor om andra vanliga eller ovanliga raser så för dem vore det säkert en fördel me att slippa det, som det är nu.

Har alltid haft för vana att alltid kolla Rasforumet först förut, vilket jag tror att många gamla Bukefalister gör me, men framför allt de som är mera nya innom hästeriet och på forumet.

Tror alltså att folk som hittar hit, i första hand inte är ute efter info om eller utbyte i frågor om avel.
Men jag kan ju ha fel..?

Vad tror & tycker ni andra?
 
Både utrustning och avel blev ju jätteforum efter de här ändringarna. Om man tittar på antal svar på trådarna nu så ligger det mest på 4-7 svar. Några få har fler svar, många har 2-3 svar. Det beror säkert på att trådarna slussats fram så fort nu att de försvinner innan det kommer igång några diskussioner. Vilket gör vissa frågeställningar helt meningslösa. Forumet blir på så sätt mer ett "upplysningar för små, lätta frågor" änn djupare diskussioner. Trist.

Pga hastigheten på trådarna är det dessutom samma småfrågor som ställs om och om igen.

Antalet trådar ökar medan antalet meningsfulla svar minskar. :mad:
 
Precis!
det var av den anledningen jag ville ha fler i.st.f färre forum.
Det är ju kvaliteten som är viktig, inte kvantiteten.
/P
 
Det är det som är problemet på hästverksamhet också det är så många frågor inom så många områden att de drunknar i varandra, det hinner aldrig bli någon diskussion innan frågan puttats ner så långt att ingen läser den.
Omvänt blir ju resultatet att man läser mindre och mindre på detta uppslag eftersom man inte hittar de frågor man är intresserad av.
Jag upplever också att det är de vuxna användarna som "försvunnit", inget ont om ungdomar men frågorna/diskussionerna hamnar på olika nivåer.
Gunnar må förlåta mig men det var faktiskt bättre förr när bl.a juridik, ekonomi och klubbar var enskilda forum.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp