När är betet "riskfritt"?

Sparrisen123

Trådstartare
Riskfritt blir det väl aldrig egentligen, men så nära det går att komma...
Jag har en ponny som aldrig haft fång, och så vill jag fortsätta ha det. Han är lättfödd och matglad, så det finns anledning att tänka ett varv extra för att förebygga fång.
Han står nu på bete (gammal ogödslad vall som använts som bete många år, ungefär hälften uppväxt och hälften nedbetat) dagtid och på box (med 2,5 kg hö) nattetid. Jag skulle gissa att betet är ganska näringsfattigt med tanke på att det inte vilat, inte gödslats, och där växer en del smörblommor som väl ofta kan vara en indikation på magert bete?

Hursomhest, med den "dieten" ser han bättre ut än han brukar sommartid och väger 30-40 kg mindre än vanligt. Jag funderar nu på att låta honom gå ute dygnet runt, om det är möjligt...
Alternativet då är att han går i beteshagen från kväll till förmiddag, eller från eftermiddag till morgon (ca 14-15 timmar) och i en mindre hage med minimalt med bete dagtid. Tyvärr finns ingen el till den hagen, så jag vågar inte ha honom där nattetid då han är obevakad...
Annars skulle jag helst ha bort honom från betet på nätterna, för det är väl då det är mest socker i gräset har jag förstått?

Men hur är det egentligen med det? Hur farligt är det att ha en häst i riskzonen på bete på natten?
Och går det att säga på ett ungefär när betet är "ofarligt" (mer näringsfattigt) och när det är farligare? Utifrån väder, temperatur, annat..?
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Hos oss är det supertorrt just nu, dvs inget växer alls i princip. Mina hästar (fd fånghästar) går i grushage med hö året runt, MEN om jag skulle ha dem på gräs hade jag varit livrädd för perioden som kommer när det väl börjar regna....:crazy: Jag tror att vi kommer att se en "fång-boom" när det händer, tyvärr!
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

min erfarenhet är också som Bettysmatte säger , efter torka kommer regn , jag har sett fång på min efter två timmars regn och detta efter extremt torrt väder.
annars tycker jag att gräs en del av dagen och hö en del är bra upplägg.Jag förstår att du vill ha ute hela dygnet , själv tar jag in dagtid pga insektstrycket, hästarna älskar att komma in den varmaste tiden o mysa i stallet med lite hö :)
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Större risk på kväll-natt-morgon då det är fuktigare i luften.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Det är i stort sett omöjligt att avgöra betes näringsinnehåll och innehåll av fångframkallande kolhydrater. Det är alldeles för många olika faktorer som påverkar gräset.
men lite kortfattat:
* under kalla vinterdygn är det farligast på natten eftersom det då är minusgrader vilket gör att fruktanhalten i gräset stiger
* varma soliga sommardagar är det mest olämpligt from ca mitt på dagen fram till kvällen. Då har det hunnit bildas mkt nya kolhydrater. Så på sommaren är nattbete bäst.
* en ogödslad naturbeteshage är (oftast) bättre än en gödslad välskött gräsvall. Naturgräs växer långsammare och är inte lika kraftiga som de framtagna odlade gräsen. Detta med gödsling finns det nog inte så mkt vetenskapligt stöd för men vad jag förstår har det visat sig att det är mindre risk med ogödslade beten.
* timotej är mindre farligt än rajgräs
*långt gräs som blommar innehåller mer fibrer och mindre andel olämpliga kolhydrater än kort, grönt, bladigt gräs
*regn efter torka ökar risken
*en hage med ogräs behöver inte alls vara ofarlig snarare tvärtom. Ogräsen är ju just ogräs dvs de kan växa överallt, när som helst och har lätt att bilda näring
*skuggiga hagar är bättre än soliga

ja det var några exempel

Sedan ska man till sist inte glömma att det till sist handlar om hur mkt gräs hästen lyckas få i sig. En mindre mängd av ett kraftigt gräs kan vara bättre än mycket stora mängder av ett mindre kraftigt. Dessutom är alla situationer olika och det gäller nog att hålla stenkoll på hästen
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

* under kalla vinterdygn är det farligast på natten eftersom det då är minusgrader vilket gör att fruktanhalten i gräset stiger
* varma soliga sommardagar är det mest olämpligt from ca mitt på dagen fram till kvällen. Då har det hunnit bildas mkt nya kolhydrater. Så på sommaren är nattbete bäst.

Det är alltså ingen (ökad) fara med nattbete så länge det är plusgrader?

Och om det är "sämst" sommartid från mitt på dagen till kvällen så är det ju perfekt om min ponny går i grushage då, det vore perfekt!

Inser också att frågan jag ställde är missvisande, riskfritt är det ju aldrig. Som tur är förstod ni ändå :)
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

jag har mina lättfödda på naturbete varje sommar. Det funkar bra. Gärna en hage där det växt upp högt, inte är nerbetat. Det är ju när gräset hamnar i tillväxt som risken ökar.
 
Senast ändrad:
Sv: När är betet "riskfritt"?

jag har mina lättfödda på naturbete varje sommar. Det funkar bra. Gärna en hage där det växt upp högt, inte är nerbetat. Det är ju när gräset hamnar i tillväxt som risken ökar.

Du menar alltså att dina hästar alltid väljer det långa vissna gräset före återväxten ? Har aldrig sett några hästar göra det valet utan så snart det blir återväxt på de bitar som redan är nerbetade först så övergår de till att äta återväxten och ratar allt uppvuxet så länge de kan välja. Bör ju bli precis samma oavsett hur stor igenvuxen hage man har, nytt gräs är alltid godast.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

*regn efter torka ökar risken

Hur lång tid efter att det börjat regna efter torka är risken förhöjd ? Vi har ökentorka här nere och har haft nu i ca 1 mån allt är sönderbränt, nu lovar de rejält åskväder till helgen och blir det mkt regn av det bör ju gräset verkligen explodera från att inte växt en mm på länge. Är det de första timmarna efter regnet kommit eller är det flera dagar efter att tillväxten satt fart igen ?
Har ett par lite för bastanta damer som inte riktigt känns tryggt att ha på gräset i högriskperiod frågan är bara hur lång är denna högriskperiod ?
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Jag har sparat gräs till "efter regnet", dit jag släpper mina så fort regnandet sätter fart. Det är övervuxet men ännu inte torrt.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Du menar alltså att dina hästar alltid väljer det långa vissna gräset före återväxten ? Har aldrig sett några hästar göra det valet utan så snart det blir återväxt på de bitar som redan är nerbetade först så övergår de till att äta återväxten och ratar allt uppvuxet så länge de kan välja. Bör ju bli precis samma oavsett hur stor igenvuxen hage man har, nytt gräs är alltid godast.

Ha ha! Nej det menar jag inte,
Jag menar att i en hage som är väldigt nedbetad är gräset på kraftig tillväxt och det är det inte lika mycket i en hage med högt gräs. Jag vill inte ha så många hästar i hagen att den blir kraftigt nedbetad.
Har mött många med fånghästar som låter hästrna gå i väldigt nedbetade hagar för att de inte ska få i sig så mycket gräs, men det blir kontraproduktivt.
Jag låter mina som sagt gå på magert naturbete. De är väldigt lättfödda. (den ena var högdräktig i år och höll sig rund och fin) Har än så länge inte haft fång på någon häst.
 
Senast ändrad:
Sv: När är betet "riskfritt"?

Var ikväll ute och gick i vår största sommarhage som för första gången på 11 år inte blev slagen innan jag släppte i den iom den dåliga tillväxten under våren och de numera är gamla vallar så var det inte lönt att slå utan hästarna fick behålla gräset, nu har vi iofs haft öken torka här i en månad och det är rejält utbränt men aldrig någonsin när hela var slagen innan släpp har de betat återväxten så hårt som nu normalt när de går ut på en slagen vall så betar de jämt över i stort sett hela vallen och det betas aldrig ner hårt förrän det börjar sina framåt hösten. Nu när de gick ut på uppvuxet gräs så koncentrerar de sig markant på de bitar där de betade ner från början och äter varenda mm av återväxten mkt hårdare än de normalt betar och ratar helt de partier de inte hann beta ner medans gräset fortfarande var färskt. Så jag skulle säga tvärtom faktiskt att de stressar gräset betydligt mer med denna punktbetning där de klipper varenda mm av återväxten på redan avbetade partier istället för att beta jämnt över hela hagen när hela så att säga är återväxt.
Kommer regnet bara igång här så blir det nog helt klart till att ge sig ut och putsa av hela de jättepartier med uppväxt visset gräs de nu lämnar för att få jämnare betning.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Din ponny verkar inte vara i riskzonen, men tyvärr vet man aldrig det. Att tänka på är mer motion, sen kan det vara en risk att låta dem gå i nerbetade hagar eftersom gräset är "stressat". Var försiktig med smörblommor som är giftiga.

Läs denna intressanta lathund!

Fång - Fruktan "Lathund", en bra sammanfattning och tips på hur man kan lägga upp betet och vilka faror som finns.

http://www.djurhalsan.se/fruktan.htm
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Detta med att regn efter torka skulle vara jättefarlig hör man ofta, men har du någon förklaring till varför det skulle vara så? Det låter inte alls logisk med tanke på vad man vet om socker/fruktan, fotosyntes och växt.

När det är soligt och torka en längre period får inte gräset tillräcklig vätska och kan därför inte växa. Det starka solljuset gör att stora mängder socker, som annars hade förbrukats, lagras i gräset.

När det så börjar regna så kan gräset växa igen och då förbrukas det lagrade sockret. Därav borde det vara tvärtom, gräset är livsfarligt för en fånghäst när det är torka, men blir mindre farligt när det kommer regn.

Gräs är nästan aldrig tryggt för en fånghäst, skall man låta de bete så måste man ha stenkoll på väder och temperatur. Att ha dem ute nattetid på sommaren kan vara farligt, här har vi haft flera klara nätter där temperaturen fallit under 5 grader (nedre kritisk gräns för när tillväxt sker).

Det minst farliga är långvarigt molnigt och regnigt väder med temperatur runt 20 grader.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Jag får en stark känsla av det har missats någonting för just som du säger så borde ju fångrisken vara precis tvärtom enligt vad som skrivs MEN det vet nog de flesta som hållit på med hästar många år att fånganfallen kommer "aldrig" under torka utan de stora utbrotten kommer just när det sätter igång att växa igen efter torka, så någonting är fel i antingen orsak till utbrotten alternativt hur fruktanet egentligen "fungerar".

Man kan ju fundera lite på att som det skrivs i texten som länkades ovan

"Fruktan används sedan för att producera andra ämnen som bygger upp växten."

Man kan ju då fundera lite på om det helt enkelt är ytterligare ett steg senare i kedjan som faran kommer i något av de "ämnen" som fruktanet bildar när den har alla beståndsdelar alltså även vatten. Därav att fruktanet i ett gräs som saknar vatten och därav inte växer inte utlöser fång däremot lagrar det upp fruktan så när den sista beståndsdelen som saknas vatten väl tillförs så startar bildandet av nästa steg i kedjan i mängder och att det i själva verket är det ämne som då bildas som är det farliga som utlöser fång.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

En annan intressant observation är att iår har min sockerkänsliga häst helt blivit av med sina depåer utan att vare sig ha bantat eller motionerat mkt. Den stora skillnaden på det hö hon äter i år jämfört med det hö hon ätit tidigare år är att det istället för att skördas på första fina dag har skördats efter flera veckor med torka. Gör ingen sockeranalys på höet men en inte alltför vild gissning säger att detta är lägre i socker jämfört med tidigare år vilket det ju egentligen inte alls borde vara med tanke på vad som skrivit innan utan det borde ju vara skyhögt i socker om gräset stått och lagrat i flera veckor. Hade det varit skyhögt i socker hade inte hennes depåer försvunnit av sig själv.
 
Sv: När är betet "riskfritt"?

Fast då stämmer det ju rätt bra in på det jag skrev, att man ska vara jätteförsiktig med fångkänsliga hästar när det väl börjar regna igen. Gräset som slås under torka är kanske lågt i socker, men att det sedan EXPLODERAR vid första bästa regn?
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 575
Senast: super
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 355
Hästvård Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt...
Svar
4
· Visningar
1 303
Senast: terrific
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp