Bukefalos 28 år!

När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

M

Mildis

Hej!

När är det dags att lära sig att räkna galoppstegen innan hindret? Tips om när man väl sitter på hästen för att få till det så det inte blir fel antal steg?
Ge gärna fler tips när man är på hoppbanan vad man ska tänka på när man rider.

// Matilda
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Innan man ger sig på något högre än bommar, enligt min mening.
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Min tränare har präntat in det i huvudet på mig från första träningen.
Jag tycker att man ska kunna det så fort man ska göra annat än trava över bommar.
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Det är aldrig för tidigt. ;)

Håller inte med om att man ska lära sig det innan man öht kan få lov att hoppa. Små hinder är inga problem, men ska man upp emot så där 70-80 cm kanske så är det rätt bra om man kan se avståndet något sånär iaf. Sen beror de väl mycket på hästen hur mycket ryttaren faktiskt behöver hjälpa till, tumregeln är som vanligt oerfaren ryttare på erfaren häst och tvärt om. Man måste ju börja någon stans, övning ger färdighet! :D

Fel antal språng beror ju liksom på övningen. Hoppar du en linje med relaterade avstånd är det viktigaste att hitta en jämn och fin rytm och komma rätt på hindren. Jag lärde mig genom att alltid RÄKNA sprången mellan hindren. Då får man lättare in känslan för hur stora sprången är och hur snabbt hindret kommer. Gör det fortfarande, det underlättar om man t.ex. ska rida en viss sträcka på ett visst antal språng. Man vet att nu ska jag ha fem språng mellan de här hindren, och när man har kommit till två så ser man att det är tajt att få in tre till då kan man lätt rätta det.

Jag tycker att det är mycket lättare att lära sig det där på en linje, sen när man har lärt sig känna vart man ligger så är det inga problem på enkelhinder där man inte ahr nån egentlig punkt att utgå ifrån.
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

när man får en häst som inte kan taxera :P jag kunde itne det min häst är en riktigt sopa på att taxera så jag hålelr på o lära mig vikket itne är det lättaste eftersom han gjärna rusar mot hinderna men om hästen taxerar själv är det ju inget du behöver tänka på :P
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Det går aldrig att börja för tidigt. Ett bra sätt är att träna på galloppsprån mellan hindrerna, korta och länga, då får man bättre känsla , men sedan så är det ju olika på olika hästar, så det är ju jättebra om du har en egen häst :)
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Lika bra att börja träna på det så fort som möjligt! Lägg ut lite bommar på marken bara och så är det bara att galoppera över dom, räkna högt och försök att "komma rätt" på bommarna... Jag tycker inte att man behöver vara duktig på att räkna galoppsprång för att börja hoppa, har man fin känsla kan man ta sig en bra bit på den...
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

psonligen tycker jag det är bättre att låta hästarna fixa detta till största delen själv. Men ok går du en bana och VET avstånden kan man ju räkna, men annars tycker jag de sköter detta bra själva.
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Vet inte om det var tänkt till mig men jag håller helt klart med dig att hästarna ska lära sig att jobba själva men oavsett så ska man kunna räkna...
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Det är aldrig för tidigt iaf!

När du kommer upp på högre höjder då det behövs att du kanske behöver lägga till ett eller da av ett galoppsprång.

Även om du inte hoppar högt så kan det vara bra att kunna räkna det!

Och även om du har en häst som kan taxera själv så är det du som ryttare som måste se hur var när.

Man ska absolut inte lite 100% på hästen bara för att han kan taxera själv och du som ryttare är för slö för att lära dig.
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Det är aldrig för tidigt iaf!

När du kommer upp på högre höjder då det behövs att du kanske behöver lägga till ett eller da av ett galoppsprång.

Även om du inte hoppar högt så kan det vara bra att kunna räkna det!

Och även om du har en häst som kan taxera själv så är det du som ryttare som måste se hur var när.

Man ska absolut inte lite 100% på hästen bara för att han kan taxera själv och du som ryttare är för slö för att lära dig.
Nä det var inte det jag menade, men man ser OFTA ryttare som klyddar till det för hästarna, så jag tror faktiskt de klarat sig mycket bättre utan vår hjälp i fler situationer än vad vi tror..
Men sen är det ju så, att om du inte kan räkna... så ser du inte när hästen kommer för långt eller för kort eller rätt på... då blir det också fel... Men jag "räknar/ trycker av" aldrig mer än i kombinationer, där jag ibland får klämma in ett extra eftersom min häst är så kort! Men oftast ser jag 1,2 ,3 steg och så hoppar vi... men jag ":bump:klämmer" sällan av henne..
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Okej men då förstår jag bättre av vad du menar:)

Jag låter unghästarna få taxera själva för att dom ska lära sig, och då kan man ju hamna i hindret några gånger men dom lär ju sig att taxera.

En häst ska taxera själv men det är bra som ryttare att kunna se också om du förstår vad jag menar:)
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

När jag hoppar lite högre brukar jag försöka räkna när jag märker att han ser hindret ordentligt och börjar att taxera, men ibland så kanske det blir ett språng för lite eller ett för mycket och när det blir för lite blir det ofta att det blir ett pet, försöker då ända kanske räkna så många språng det blir och trycka av honom för att komma över hindret utan något pet...
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Okej men då förstår jag bättre av vad du menar:)

Jag låter unghästarna få taxera själva för att dom ska lära sig, och då kan man ju hamna i hindret några gånger men dom lär ju sig att taxera.

En häst ska taxera själv men det är bra som ryttare att kunna se också om du förstår vad jag menar:)

Jupp är helt med där! Precis så jag gör... håll i hatten och krasha några ggr, så lär dem sig...Men sen ibland behöver man hjälpa till, som om när man vänder upp från en vinkel hästen inte "hinner" taxera ur!:bump:
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

jag böörjade när jag började hoppa har stor nytta av de :D
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Räknar du då galoppsprång mot enkelhinder?
Hur lång ifrån börjar du räkna?
Händer det att du räknar "fel"?
Räknar du på tävling också?

Jag tycker detta är jätteintressant! Själv är jag helt övertygad om att jag skulle krasha om jag började räkna galoppsprång annat än på relaterade avstånd! Jag vet inte var jag ska börja, och man kan ju ändra så mycket på vägen. Är grymt impad av er som klarar det!!
Jag har helt slutat bry mig om galoppsprång och försöker hålla hästen i balans, framför skänkeln och ta hindret som det kommer.

Kommer jag fel så beror det till 99% på att jag inte hade en bra galopp, eller inte rider en bra väg. Ju mer jag stirrar efter galoppsprång desto sämre rider jag!
Är jag knäpp eller finns det någon annan som känner likadant?
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Räknar du då galoppsprång mot enkelhinder?
Hur lång ifrån börjar du räkna?
Händer det att du räknar "fel"?
Räknar du på tävling också?

Jag tycker detta är jätteintressant! Själv är jag helt övertygad om att jag skulle krasha om jag började räkna galoppsprång annat än på relaterade avstånd! Jag vet inte var jag ska börja, och man kan ju ändra så mycket på vägen. Är grymt impad av er som klarar det!!
Jag har helt slutat bry mig om galoppsprång och försöker hålla hästen i balans, framför skänkeln och ta hindret som det kommer.

Kommer jag fel så beror det till 99% på att jag inte hade en bra galopp, eller inte rider en bra väg. Ju mer jag stirrar efter galoppsprång desto sämre rider jag!
Är jag knäpp eller finns det någon annan som känner likadant?

Jag känner precis likadant! :smirk: Därför fattar jag inte att man klarar av att räkna dem, för när jag gör det så blir det typ fel i räkningen och måste då trycka till ordentligt för att vi inte ska riva. Och när det blir fel så brukar det bli så att min häst hoppar för sent och river... därför kanske vi måste hoppa tidigare och då blir det ett jätte skutt.
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Det är alltid bra att kunna räkna galoppsprången mest för sitt eget bästa då man vet ungefär när hästen ska hoppa av..
Risken med att räkna är att man lätt kan börja måtta VILKET ÄR STRÄNGT FÖRBJUDET, det inbjuder tilkl att backa fram till hindret eller rusa det sista två galoppsprången.. ska någon korrigering ske ska det göras många galoppsprång innan hindret, men om man har ett bra friskt grundtempo och håller galoppen i svängarna så behöver man nästintill aldrig göra några korrigeringar
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Det är alltid bra att kunna räkna galoppsprången mest för sitt eget bästa då man vet ungefär när hästen ska hoppa av..
Risken med att räkna är att man lätt kan börja måtta VILKET ÄR STRÄNGT FÖRBJUDET, det inbjuder tilkl att backa fram till hindret eller rusa det sista två galoppsprången.. ska någon korrigering ske ska det göras många galoppsprång innan hindret, men om man har ett bra friskt grundtempo och håller galoppen i svängarna så behöver man nästintill aldrig göra några korrigeringar

Håller med om det där med att måtta, det går alltid åt skogen när man tänker för mycket. I alla fall är det så för mig, om jag börjar tänka i stället för att känna så blir det fel. Jag var fast i det där backandet ett tag, mest för att hästen känndes stor och konstig efter den lilla varmblodskorsning med taskig och kort galopp som jag hade lärt mig hoppa "på riktigt" med.

Tror egentligen att det mesta handlar om att hitta en bra rytm. När man har hittat de rytmen kan man börja påverka galoppsprångens längd, och genom att experimentera med det lär man sig känna hur långa sprången är och hur man ligger i förhållande till hindret. Återigen, räkna på relaterade avstånd och korta/läng. Känna, inte tänka. ;)
 
Sv: När är det dags att kunna lära sig räkna galopstegen inför hindret?

Håller med om det där med att måtta, det går alltid åt skogen när man tänker för mycket. I alla fall är det så för mig, om jag börjar tänka i stället för att känna så blir det fel. Jag var fast i det där backandet ett tag, mest för att hästen känndes stor och konstig efter den lilla varmblodskorsning med taskig och kort galopp som jag hade lärt mig hoppa "på riktigt" med.

Tror egentligen att det mesta handlar om att hitta en bra rytm. När man har hittat de rytmen kan man börja påverka galoppsprångens längd, och genom att experimentera med det lär man sig känna hur långa sprången är och hur man ligger i förhållande till hindret. Återigen, räkna på relaterade avstånd och korta/läng. Känna, inte tänka. ;)

Det var väl ungefär det jag ville ha sagt.. Satt också fast i det där med backandet ett tag.. inte bra.. känner man att de tendenserna är på väg så sluta räkna och ha en bra galopp och rytm det är precis som daveeka säger A och O och känn rytmen...

Jag har galoppen och räknar för att för mig funkar det, men då gäller det att man antingen ser avståndet vääldigt tidigt för att kunna göra något åt det.. egentligen har jag lärt mig ska man inte göra någonting större efter svängen mot hindret, då ska allting redan vara färdigt.. det är väl kalrt man kan göra små korrigeringar som att rätta upp sig väldigt mycket för att bromsa litegrann eller ge en liten push fram nu snackar vi väldigt lite och absolut inte 2-4 språng innan hindret.. då är det försent.. Räkningen fungerade först för mig mer som ett verktyg för att veta när hästen skulle hoppa av...

Men det bästa är att ta reda på vad som fungerar bäst för dig som individ
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp