Bukefalos 28 år!

När är det dags att välja ut sadel?

Askur

Trådstartare
Jag har börjat fundera kring detta med ny sadel till min unghäst men känner mig lite osäker. Eftersom att dom växer så himla mycket och dessutom musklar om sig, är det verkligen värt att kolla på "den ultimata sadeln" och hur länge ska man vänta? Hur gjorde ni med era unghästar och vad för sadel köpte ni?

Naturligtvis går alltid passformen för hästen först men jag är själv ganska kräsen vad gäller sätet osv. Jag är väldigt tacksam för svar!
 
Sv: När är det dags att välja ut sadel?

Ja det är verkligen värt det, som sagt de växer bara en gång och det som är klart går inte att göra ogjort. Våra hästar har alltid fått inpassade sadlar, de har sedan kollats med ungefär var 6-8 månad, skador efter felaktigt inpassad utrustning kan komma väldigt snabbt och bli väldigt permanent.
 
Sv: När är det dags att välja ut sadel?

Jag är rädd för att han skall växa ur sadeln med tanke på att han kommer att växa + lägga på sig muskler. Då undrar jag; skall man vänta tills han ridit tills lite mer, skall man köpa en sadel som går att ställa om, en sadel som är för stor som han kan växa in?

Jag är nybörjare vad gäller sadlar, helt klart. Har alltid tagit ut sadelprovare under alla åren men det känns lite svårare nu när man har en unghäst som växt till sig något enormt på bara några månader!
 
Sv: När är det dags att välja ut sadel?

Jag har bytt sadel i takt med att hästen har utvecklats, så den sadel som passat när vi har varit där har sen kollats. Har då hästen ändrat sig så pass i ryggen att en annan sadel har behövts så har vi bytt.

Nu har jag haft en stor fördel genom att vår sadelmakare även har ett enormt utbud av begagnade sadlar, så i ett fall fick jag en annan sadel till hästen utprovad samt pengar tillbaka på den sadel vi hade med oss.
 
Sv: När är det dags att välja ut sadel?

köp bomlöst när du rider in så kan hästen ändra sig under första året hur mkt den vill.
Idag finns det bomlösa som är lika stabila som en vanlig sadel Typ maxflex, star.trekk

Man kan ändra bomvidd UTAN att sadelns bom ändrar sig.. för det finns ju ingen bom att andra:D

Jag fick byta över 5 sadlar på MINDRE än 1 år när jag red in mitt sto för hon ändrade sig så sjukt mkt inte bara att hon vart grövre utan hon växlade 2 ggr från överbyggd till högställt tillbaks till överbyggd under detta året(växte)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 851
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 842
Senast: Nota
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 356
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp