Bukefalos 28 år!

När är en sadel "för billig"?

Nej, att det inte är superlätt är jag helt medveten om. Men att jag inte på säg 2-6 mån, för ett pris av 1-2k, skulle kunna få iväg en ev. felaktig sadel, låter osannolikt i mina öron :)
...

Det låter inte så osannolikt i mina. Mina har ju som sagt legat ute nu i 4-5 månader. En för 2000:- och en för 3000:-. Båda var betydligt dyrare när jag köpte dom, den ena har jag bara använt några gånger och den andra inte alls så dom är i samma skick.
 
Alltså, jag skulle ju prova det konceptet med 1, max 2 sadlar.
Mycket av anledningen är just att det knappt finns några "märkesoberoende" sadelprovare här i krokarna, än mindre som sysslar med begagnade sadlar i den prisklassen jag skulle kunna vara seriöst intresserad (upp t.om. 10k). De flesta här är bundna till något av de flashigare märken, och om de öht har begagnade sadlar är dem ändå från åtminstone 10-talet. Därtill har jag flera bekanta som haft en massa krångel med sadelprovare. Jag litar kort och gott inte riktigt på de sadelprovarna som finns här i krokarna, och skulle inte vilja ta ut dem i ett första led iaf.

Just nu dressyrar vi runt i en Kieffer Donau (hoppsadel) utan knästöd. Det är ju inte heller optimalt. I sitt tidigare liv, när han tävlades upp t.om. LA dressyr, hade han givetvis en dressyrsadel. Av de bilder jag sett att döma, så verkar det också vara en Kieffer. Hittar jag då en Kieffer dressyrsadel - av samma "generation" som hans Donau, med på pappret rätt bom- och sitsstorlek, så tänker jag att risken för att den skulle vara helt åt pepparn fel är rätt liten. Sen får jag hellre ta ut någon sadelprovare från *annan del av landet* för att prova ordentligt, och lämna den till ett sadelmakeri för ev. korrigering.
Du gör såklart som du vill men du kan lita på att det alla i tråden säger är sant. På 2-6 månader kan du få sålt en populär sadel till bra pris om du har tur. Inte en som väldigt få vill ha. Den kan du få sålt på ett år eller två, om du har tur, annars aldrig. Det är jättesvårt att sälja sadlar.

Som sagt var så behöver du inte köpa från sadelutprovaren, varken ny eller begagnad. Du betalar för tjänsten utprovning, sedan gör du precis som du vill. När du vet vad som passar dig och hästen så kan du leta begagnat precis var du vill. Att han har haft samma märke förut säger inget alls. Det är många hästar som går med sadlar som inte är optimala och har gjort hela sitt liv. Lås dig inte på ett märke utan hitta en sadel som passar just er som ekipage. Det gör underverk för hela ekipaget att ha en sadel som verkligen fungerar för båda parter.

Det finns säkerligen ett flertal sadelutprovare i Stockholmstrakten som är duktiga. Märkligt vore det annars. Sök på sadelmakare annars. De brukar ha gedigen utbildning och är inte låsta på speciella märken i normalfallet.
 
Du gör såklart som du vill men du kan lita på att det alla i tråden säger är sant. På 2-6 månader kan du få sålt en populär sadel till bra pris om du har tur. Inte en som väldigt få vill ha. Den kan du få sålt på ett år eller två, om du har tur, annars aldrig. Det är jättesvårt att sälja sadlar.

Som sagt var så behöver du inte köpa från sadelutprovaren, varken ny eller begagnad. Du betalar för tjänsten utprovning, sedan gör du precis som du vill. När du vet vad som passar dig och hästen så kan du leta begagnat precis var du vill. Att han har haft samma märke förut säger inget alls. Det är många hästar som går med sadlar som inte är optimala och har gjort hela sitt liv. Lås dig inte på ett märke utan hitta en sadel som passar just er som ekipage. Det gör underverk för hela ekipaget att ha en sadel som verkligen fungerar för båda parter.

Det finns säkerligen ett flertal sadelutprovare i Stockholmstrakten som är duktiga. Märkligt vore det annars. Sök på sadelmakare annars. De brukar ha gedigen utbildning och är inte låsta på speciella märken i normalfallet.

Tack för informativt svar! :)

Problemet med sadelprovarna här är som sagt att de mest verkar jobba med nyare märken och modeller, är låsta till vissa märken och ganska "säljiga" som jag förstått. Skulle däremot en sadelmakare fungera bra, så vet jag flera bra! Så en sådan skulle ju kunna titta på den isf. :up:
Vet att det inte är helt lyckat att låsa sig vid ett visst märke, men just Kieffer har han ju haft tidigare, och visst det finns några andra märken som skulle kunna passa, men de verkar vara ännu ovanligare och dyrare på begagnatmarknaden...
 
Tack för informativt svar! :)

Problemet med sadelprovarna här är som sagt att de mest verkar jobba med nyare märken och modeller, är låsta till vissa märken och ganska "säljiga" som jag förstått. Skulle däremot en sadelmakare fungera bra, så vet jag flera bra! Så en sådan skulle ju kunna titta på den isf. :up:
Vet att det inte är helt lyckat att låsa sig vid ett visst märke, men just Kieffer har han ju haft tidigare, och visst det finns några andra märken som skulle kunna passa, men de verkar vara ännu ovanligare och dyrare på begagnatmarknaden...
Ja såklart vill de sälja, det är ju det de tjänar pengar på. Många har ett fåtal märken och har gått en helgkurs i utprovning av just det märket/märkena liksom. Just därför måste man kolla noga vem man anlitar så att det är någon som verkligen är duktig och har erfarenhet av många olika ryggtyper, ryttare och märken.

Om du skulle sätta dig i en sadel som bara känns wow! Skulle du förstå vad jag menar med att inte snöa in på ett visst märke. Det som fungerar och det som känns wow! gör en enorm skillnad. Tillåt dig och hästen att få känna wow! Jag köpte en sadel som var nästan lika dyr som min ena häst. Jag har aldrig någonsin ångrat mig. Att få känna wow varenda gång, att veta att hästen bara älskar den sadeln och kan utnyttja sin fulla potential, det är värt det, jag lovar.
 
Vet att det inte är helt lyckat att låsa sig vid ett visst märke, men just Kieffer har han ju haft tidigare, och visst det finns några andra märken som skulle kunna passa, men de verkar vara ännu ovanligare och dyrare på begagnatmarknaden...

Men hur vet du vilka andra märken som passar/inte passar när du inget provat? Din häst har ingen extraordinär rygg vad jag sett av den, och faktumet att den kan ha Kieffer förstärker ju det intrycket. Jag tycker du gör det onödigt krångligt hela grejen. Står du inte på anläggning? Be att få prova stallkompisars sadlar och lägga på?

Sen har du ju sadelmagasinet hos dig där du både kan få hjälp med utprovning samt låna hem och prova. De är ju inte styrda till ett visst märke heller utan har massor.
 
Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H.
Jag har en tanke om att först titta ut en dito på *insert valfri annonssida*, om bomvidd och ryggprofil stämmer "på pappret" så att säga, köper jag den, för att sedan till att börja med lägga på den och se om den öht ligger någorlunda rätt - om ja, så typ provrida den ca. 5 min, och om fortfarande ja, ta ut en sadelprovare och prova igenom den "på riktigt". Om nej någonstans på vägen, bara sälja den igen för typ lika mycket som jag gav för den.
Till att börja med, hur låter det upplägget? Absolut att man som lekman inte ska börja testa ut sadlar "seriöst" själv, men lägga på den på ryggen säg max 5 min, och om den för ett lekmanna-öga ligger minst okej, testrida den i ca. 5 min, innan man tar ut en riktig sadelprovare och testar igenom den ordentligt, kan väl knappast göra att ryggen tar någon större skada? :confused:

Det är väl knappast heller någon hemlighet att jag främst tittar på Kieffersadlar, i synnerhet modellerna Master, München och Wien, dvs. äldre modeller (främst 90-tal, men verkar även ha funnits något år in på 00-talet) med plats för en högre manke, rätt så rak ryggprofil, "flatare" säten och utan några knästöd. Jag blir dock lite oroad när jag ser prisbilden på många av dem. Absolut att det kanske inte är guds mest attraktiva modeller, +/- 20 år gamla och dessutom tvunget i den något udda kombinationen 16-16.5"/33". Men de kostar ju verkligen ingenting! Alltså de få jag sett som stämmer in på ovanstående kostar seriöst 1-3 000 kr, även om skicket är helt okej! :eek: Oftast runt 2-2 500 kr. Ska de verkligen vara så billiga?! Jag blir seriöst orolig för att jag ska köpa stöldgods när prisbilden är sådan. Absolut att äldre, "oattraktiva" modeller i udda storlekskombinationer inte ska vara svindyra, men jag trodde ändå ca. 5-8 000 kr var ett normalpris för ovanstående, lite beroende på det exakta skicket? När ska man bli orolig egentligen?
Förutom det där nystartade sadelregistret, finns det något annat sätt att kolla upp om sadeln är stulen?

Jag kan bara avråda från att laborera på det viset, det är verkligen att kasta pengar i sjön. Du kommer inte få igen de pengar du lagt ut på begagnade saker. Om du verkligen inte vill ta ut en sadelutprovare; många ridsportbutiker säljer begagnade sadlar. Precis som @cewe tipsade om. Du kan kanske t o m höra av dig till butikerna och säga att du söker en X sadel i Y bomvidd.

Budget 10 000 kr är inte illa. Tycker du ska vidga dina vyer lite också. Inte enbart kolla efter Kieffer kanske. Min gamla häst hade en stenhård, urgammal Stübben som jag då tyckte var fantastisk. Med åren har jag insett att det finna många andra sadlar som funkar bättre såväl för mig som för hästen. Nu rider jag i en Prestige.
(som jag hittade på hästloppis för 300 €!)
 
Ja såklart vill de sälja, det är ju det de tjänar pengar på. Många har ett fåtal märken och har gått en helgkurs i utprovning av just det märket/märkena liksom. Just därför måste man kolla noga vem man anlitar så att det är någon som verkligen är duktig och har erfarenhet av många olika ryggtyper, ryttare och märken.

Om du skulle sätta dig i en sadel som bara känns wow! Skulle du förstå vad jag menar med att inte snöa in på ett visst märke. Det som fungerar och det som känns wow! gör en enorm skillnad. Tillåt dig och hästen att få känna wow! Jag köpte en sadel som var nästan lika dyr som min ena häst. Jag har aldrig någonsin ångrat mig. Att få känna wow varenda gång, att veta att hästen bara älskar den sadeln och kan utnyttja sin fulla potential, det är värt det, jag lovar.

Det är just det, att många här i krokarna verkar vara såna där "helgkursare" och sådana litar jag inte riktigt på.... Men hittar man en sådan person som du beskriver skulle ju det vara guld värt! :love:

Ja, det där "wow"-moment i en dressyrsadel hade ju varit något! Senaste gången jag fick det i sadelsammanhang var förra sommaren när jag skruvade loss knästöden på Donaun, vilken bortsett från att det är en hoppsadel dessutom är alldeles för stor i sitsen för mig. Det säger väl kanske något om mina sadelpreferenser...:angel:
 
Men varför har du bestämt att du måste ha en 20-30 år gammal sadel? För 10 tusen kan du få en relativt ny och fin sadel, jag köpte en två år gammal prestige roma för 9 tusen...

Jag måste naturligtvis inte ;)
Men det känns som det mest självklara valet, då han ju har och haft Kieffer. Det enda andra märket jag kan komma på är Passier, men de är ju ännu svårare att hitta + att många av de nyare är mycket dyrare. Sen angående budgeten så är 10k mitt absoluta max. Preliminärt är 6-8k ungefär vad jag kan tänka mig att lägga om det inte är något väldigt "extra".
 
Det är just det, att många här i krokarna verkar vara såna där "helgkursare" och sådana litar jag inte riktigt på.... Men hittar man en sådan person som du beskriver skulle ju det vara guld värt! :love:

Ja, det där "wow"-moment i en dressyrsadel hade ju varit något! Senaste gången jag fick det i sadelsammanhang var förra sommaren när jag skruvade loss knästöden på Donaun, vilken bortsett från att det är en hoppsadel dessutom är alldeles för stor i sitsen för mig. Det säger väl kanske något om mina sadelpreferenser...:angel:
Det är just det fetade jag syftar på. Det tar oftast lång tid innan man hittar "sin" typ av sadel även om man som jag begåvats med hästar som växer ur, ändrar form och på alla möjliga och omöjliga vis inte kan ha sin sadel längre. Till min ena hade jag 15 sadlar på 18 månader.. Hon gick ifrån rak smal rygg 75 grader vid, till överbyggd och 130 grader vid på den tiden. Till de flesta behöver man såklart inte hålla på och byta så mycket till, den jag syftar på var unghäst då men de flesta har jag fått byta sadel/ändra koppjärn eller annat på någon/några gånger och då inser man hur extremt många olika sadeltyper det finns och hur extremt olika både hästar och ryttare är. Det som passar en passar inte alls en annan även om yttre förutsättningar verkar lika. En sadel som jag förr tyckte var helt okej att rida i skulle jag aldrig ens få för mig att sätta mig i idag nu när jag vet att den inte alls passar min kropp. Ridning är svårt nog ändå, man behöver inte addera en sadel som motarbetar en dessutom.
 
Det är just det fetade jag syftar på. Det tar oftast lång tid innan man hittar "sin" typ av sadel även om man som jag begåvats med hästar som växer ur, ändrar form och på alla möjliga och omöjliga vis inte kan ha sin sadel längre. Till min ena hade jag 15 sadlar på 18 månader.. Hon gick ifrån rak smal rygg 75 grader vid, till överbyggd och 130 grader vid på den tiden. Till de flesta behöver man såklart inte hålla på och byta så mycket till, den jag syftar på var unghäst då men de flesta har jag fått byta sadel/ändra koppjärn eller annat på någon/några gånger och då inser man hur extremt många olika sadeltyper det finns och hur extremt olika både hästar och ryttare är. Det som passar en passar inte alls en annan även om yttre förutsättningar verkar lika. En sadel som jag förr tyckte var helt okej att rida i skulle jag aldrig ens få för mig att sätta mig i idag nu när jag vet att den inte alls passar min kropp. Ridning är svårt nog ändå, man behöver inte addera en sadel som motarbetar en dessutom.

Haha, jag skrattar av igenkänning...
Du låter lite som min tränare, som ofta poängterar vikten av en bra sadel och hur den kan underlätta ridningen (och hur det motsatta kan stjälpa!). Ska absolut ha det i åtanke, tack! :up:
 
Sannolikheten att en sadel du köper som en chansning passar är nog tyvärr minimal, det är ju så mycket som ska stämma för att den ska passa.

Jag köpte sadel för ett par månader sedan. Då lade jag först på alla sadlar jag fick låna i stallet (ca 10 st) för att ha något att utgå ifrån. Det var bara två av dem som passade hästen någorlunda (absolut inte optimalt), men då var det fel sitsstorlek. Sedan måttade jag också hur många grader hon behövde ha i bomvidd och gjorde lite efterforskningar för vad det motsvarade för olika sadelmärken. Därefter "chansade" jag och köpte en sadel från en helt annan del av landet på öppet köp, som stämde in på de kriterier jag hade. Som tur var passade den jättebra!
 
Kom på en grej jag nog förträngt angående att bli av med sadlar. Försökte i tid och evighet stt sälja min gamla Frank Baines Capriole, den bytte jag till slut bort mot ett par ridbyxor. Ingen ville ha den. :D Jag tyckte ändå rätt bra om den men den var för liten i sätet för mig.
 
Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H.
Jag har en tanke om att först titta ut en dito på *insert valfri annonssida*, om bomvidd och ryggprofil stämmer "på pappret" så att säga, köper jag den, för att sedan till att börja med lägga på den och se om den öht ligger någorlunda rätt - om ja, så typ provrida den ca. 5 min, och om fortfarande ja, ta ut en sadelprovare och prova igenom den "på riktigt". Om nej någonstans på vägen, bara sälja den igen för typ lika mycket som jag gav för den.
Till att börja med, hur låter det upplägget? Absolut att man som lekman inte ska börja testa ut sadlar "seriöst" själv, men lägga på den på ryggen säg max 5 min, och om den för ett lekmanna-öga ligger minst okej, testrida den i ca. 5 min, innan man tar ut en riktig sadelprovare och testar igenom den ordentligt, kan väl knappast göra att ryggen tar någon större skada? :confused:

Det är väl knappast heller någon hemlighet att jag främst tittar på Kieffersadlar, i synnerhet modellerna Master, München och Wien, dvs. äldre modeller (främst 90-tal, men verkar även ha funnits något år in på 00-talet) med plats för en högre manke, rätt så rak ryggprofil, "flatare" säten och utan några knästöd. Jag blir dock lite oroad när jag ser prisbilden på många av dem. Absolut att det kanske inte är guds mest attraktiva modeller, +/- 20 år gamla och dessutom tvunget i den något udda kombinationen 16-16.5"/33". Men de kostar ju verkligen ingenting! Alltså de få jag sett som stämmer in på ovanstående kostar seriöst 1-3 000 kr, även om skicket är helt okej! :eek: Oftast runt 2-2 500 kr. Ska de verkligen vara så billiga?! Jag blir seriöst orolig för att jag ska köpa stöldgods när prisbilden är sådan. Absolut att äldre, "oattraktiva" modeller i udda storlekskombinationer inte ska vara svindyra, men jag trodde ändå ca. 5-8 000 kr var ett normalpris för ovanstående, lite beroende på det exakta skicket? När ska man bli orolig egentligen?
Förutom det där nystartade sadelregistret, finns det något annat sätt att kolla upp om sadeln är stulen?
Den där strategin hade jag också när jag skulle ha ny sadel i höstas. Efter många månader tröttnade jag, slängde butgeten åt skogen, tog ut den bästa sadelutprovaren vi har i trakterna och köpte en ny:p
Snabbt, smidigt, rätt från början och värt varenda krona! Tänk vad jag hade sparat tid och frustration om jag bara gjort så från början, men man lär så länge man lever!
 
Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H.
Jag har en tanke om att först titta ut en dito på *insert valfri annonssida*, om bomvidd och ryggprofil stämmer "på pappret" så att säga, köper jag den, för att sedan till att börja med lägga på den och se om den öht ligger någorlunda rätt - om ja, så typ provrida den ca. 5 min, och om fortfarande ja, ta ut en sadelprovare och prova igenom den "på riktigt". Om nej någonstans på vägen, bara sälja den igen för typ lika mycket som jag gav för den.
Till att börja med, hur låter det upplägget? Absolut att man som lekman inte ska börja testa ut sadlar "seriöst" själv, men lägga på den på ryggen säg max 5 min, och om den för ett lekmanna-öga ligger minst okej, testrida den i ca. 5 min, innan man tar ut en riktig sadelprovare och testar igenom den ordentligt, kan väl knappast göra att ryggen tar någon större skada? :confused:

Det är väl knappast heller någon hemlighet att jag främst tittar på Kieffersadlar, i synnerhet modellerna Master, München och Wien, dvs. äldre modeller (främst 90-tal, men verkar även ha funnits något år in på 00-talet) med plats för en högre manke, rätt så rak ryggprofil, "flatare" säten och utan några knästöd. Jag blir dock lite oroad när jag ser prisbilden på många av dem. Absolut att det kanske inte är guds mest attraktiva modeller, +/- 20 år gamla och dessutom tvunget i den något udda kombinationen 16-16.5"/33". Men de kostar ju verkligen ingenting! Alltså de få jag sett som stämmer in på ovanstående kostar seriöst 1-3 000 kr, även om skicket är helt okej! :eek: Oftast runt 2-2 500 kr. Ska de verkligen vara så billiga?! Jag blir seriöst orolig för att jag ska köpa stöldgods när prisbilden är sådan. Absolut att äldre, "oattraktiva" modeller i udda storlekskombinationer inte ska vara svindyra, men jag trodde ändå ca. 5-8 000 kr var ett normalpris för ovanstående, lite beroende på det exakta skicket? När ska man bli orolig egentligen?
Förutom det där nystartade sadelregistret, finns det något annat sätt att kolla upp om sadeln är stulen?
Bara nyfiken, varför så låst vid äldre Kieffer just? Smal kanal som "nyps" längst bak och en balans ofta i bakvikt.
Testa fler märken, finns ju hur mycket som helst!
och har du en budget som tillåter något annat, prova det med :)

Vill du ha en med plattare säte och små knästöd, kika på äldre butet, hade en och älskade den :love:
 
Kieffersadlar, i synnerhet modellerna Master, München och Wien, dvs. äldre modeller (främst 90-tal, men verkar även ha funnits något år in på 00-talet)
För såpass gamla sadlar låter prisbilden 1-3000 adekvat. Är de så billiga behöver de ofta stoppas om då man i princip ridit så länge det bara varit möjligt och sen när den inte ”passar” längre, sålt sadeln för att bli av med problemet - folk tenderar att inte lägga extraslantar för underhåll på en såpass gammal sadel, så räkna med 18-2500kr för helomstoppning, så blir priset mer rättvisande. Det innebär också att du kan pruta på en sadel där ägaren sen många år inte ens kan svara på när/om de stoppat om sadeln - någonsin.
Stroppar slits, kostar ca 300/st att byta, vilket är överkomligt och normalt. Lättåtkomliga sömmar som släppt är också enkelt åtgärdat, och t ex ytliga kattklor kan du pruta en bra slant på utan att tappa funktion.

MEN,
Viktiga punkterna:
Kolla att bommen är hel.
Kolla att bommen inte har vridit sig nämnvärt.
Kolla att bossorna ser ut att vara lika stora (ignorera stoppningen)
Kolla sitsläder, det är dyrt att byta o kan skava om man bara lagar.

Man kan hitta guldklimpar bland äldre sadlar, som hängt o dammat ett tag. Som folk inte orkat fixa stoppning eller stroppar på, eller som inte varit moderna.

Köpte en Passier i oklanderligt skick och såg inte mer än 2-3 år gammal ut, då 20 år gammal men stoppningen ej ridbar längre. Byte av all ull o bomvidd på Passierfabriken, är den fortfarande i tjänst hos mig, nu 7 år senare.
Betalade 1000kr för sadeln + kostnad för omstoppningen. Känns som en god investering. Den håller nog minst 7-10 år till, om jag håller koll på ullen emellanåt.
 
För såpass gamla sadlar låter prisbilden 1-3000 adekvat. Är de så billiga behöver de ofta stoppas om då man i princip ridit så länge det bara varit möjligt och sen när den inte ”passar” längre, sålt sadeln för att bli av med problemet - folk tenderar att inte lägga extraslantar för underhåll på en såpass gammal sadel, så räkna med 18-2500kr för helomstoppning, så blir priset mer rättvisande. Det innebär också att du kan pruta på en sadel där ägaren sen många år inte ens kan svara på när/om de stoppat om sadeln - någonsin.
Stroppar slits, kostar ca 300/st att byta, vilket är överkomligt och normalt. Lättåtkomliga sömmar som släppt är också enkelt åtgärdat, och t ex ytliga kattklor kan du pruta en bra slant på utan att tappa funktion.

MEN,
Viktiga punkterna:
Kolla att bommen är hel.
Kolla att bommen inte har vridit sig nämnvärt.
Kolla att bossorna ser ut att vara lika stora (ignorera stoppningen)
Kolla sitsläder, det är dyrt att byta o kan skava om man bara lagar.

Man kan hitta guldklimpar bland äldre sadlar, som hängt o dammat ett tag. Som folk inte orkat fixa stoppning eller stroppar på, eller som inte varit moderna.

Köpte en Passier i oklanderligt skick och såg inte mer än 2-3 år gammal ut, då 20 år gammal men stoppningen ej ridbar längre. Byte av all ull o bomvidd på Passierfabriken, är den fortfarande i tjänst hos mig, nu 7 år senare.
Betalade 1000kr för sadeln + kostnad för omstoppningen. Känns som en god investering. Den håller nog minst 7-10 år till, om jag håller koll på ullen emellanåt.

Det är lite så jag tänker också. Köpa en billigare äldre sadel (typ Kieffer), lägga på i stallet, på lina någon minut och ev. sitta upp någon minut också för att se om det öht verkar stämma ens någorlunda. Om ja - ta ut sadelprovare/sadelmakare som får ge ytterligare en tummen upp (alternativt tummen ner). Sedan beroende på vad som behöver göras (värmas om, stoppas om, lagas) göra det :)
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 645
Senast: cherie
·
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 541
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 415
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 372
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vilken färg på papper?
  • Dressyrsnack 17
  • Hovlera

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp