Bukefalos 28 år!

När är katten för smal?

kolblakkur

Trådstartare
Är lite orolig för min ene kisse. Han är av en ganska slimmad typ, men nu undrar jag om han inte blivit lite väl smal. Man känner kotorna i ryggraden och höftbenen när man klappar honom. Är det för smalt? Eller är jag så van vid feta katter att det är såhär en normalviktig katt ska kännas?
 
Sv: När är katten för smal?

De du beskriver skulle lika gärna kunna vara vår hon katt och hon är alldeles för smal. Vi ska till och avmaska både henne och den andra. Vår lilla katt väger 3,2 kg men är ändå på gräsen enligt vår Veterinär han hade gärna fått lägga på sig lite till. Hon katten har jag inte hunnit väga ännu men hon väger nog mindre en vad lille man gör :(
 
Sv: När är katten för smal?

Min är också den smala typen & där kände man lätt allt
men har din katt gått ner mycket den senare tiden kanske du ska kolla upp honom, min blev plötsligt extremt smal & drack mycket o jag trodde det var diabetes men hon hade en överaktiv sköldkörtel så hon förbrände mer än hon hann äta. Men med specialfoder verkar det gå åt rätt höll.
 
Sv: När är katten för smal?

Vår Nisse är också jättesmal men hoppas det inte är någon fara då han fortfarande växer (10 mån) och för övrigt är pigg och glad. Vår lillkille är en så stort energiknippe så jag tror att han bränner all mat han får i sig. Men en smal katt som inte har lika mycket energi som vanligt skulle oroa mig. Jag har börjat väga Nisse och går han ner i vikt så blir det veterinär annars avvaktar jag. Just nu rör sig vågen inte alls han väger sina stadiga 2,2 kg vilket jag tycker är för lite.

Äter din katt bra?
 
Sv: När är katten för smal?

När du känner på katten ska den vara välmusklad runt ryggen även om den är smal. Är den det är det inte fara.
 
Sv: När är katten för smal?

vi har en som ar sjukt smal :( har blivit mycket varre det senaste ocksa (han ar nyligen avmaskad sa det ar ordnat). Han har otroligt dalig aptit, och ater lite men massor av ganger under dagen. Vilket nu ar helst forstort da min mor konstant tar upp hennes kattagressiva hundar, slapper dem vind for vag sa fort dem kommer och skiter fullstandigt i nar man sager till henne att hon faktist far kontrollera sina hundar. Hon pastar bara att katterna "far lara sig", vad ska dem lara sig att stanna kvar tills hunden hinner ifatt och biter dem?

Kattstackaren vagar sig inte hem och ofta ar han radd flera dagar efter att dem varit har, vilket medfor att han bara kommer hem en gang om natten och ater :crazy:

Tyvarr inte mitt hus, for da hade karringen varit bannlyst for langesedan! Ska bli sa skont att flytta sa man faktist kan saga at henne att hon inte ar valkommen :cautious:

(igar var hon upp, nar jag skulle till jobbet upptackte jag att hon dumpat en av hundarna har?!?!?! utan att fraga om det var ok. Jag korde ner hundstackaren och lampade av den innan jobbet, nagon javla matta far det vara)

Rant over!
 
Sv: När är katten för smal?

Jag har några normalviktiga och några vältränade och på samtliga kan man känna och eller ana ryggrad och höftben. Man får se och känna på övriga kroppen. Revben känner jag också men det är helt klart ett muskel och fettlager över dem.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 685
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 861
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
837
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp