Bukefalos 28 år!

När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

En bekant väger 110 kg inkl. sadel och rider sin d-ponny, gamska smäcker och omusklad, dålig kondis flera ggr/vecka. Ponnyn har inte ont i ryggen eller så.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Ni får säga vad ni vill, men jag skulle aldrig sätta upp en ryttare på min häst som väger över 100 kg. Balanserade 100 kg eller ej, diskriminerande eller ej, där går gränsen för mig och min häst (stort halvblod).:o
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Gullan86 skrev:
detta går jag efter men det beror helt på hur duktig människan är och vad som görs. och hur mkt.
A ponny -50kilo
B ponny -60kilo
C ponny -65kilo
D ponny -70-80max
stora hästar från 148 - 70-80kilo
grova kallblod -70-85kilo
grova varmblod -70-75kilo

och så liknande fast på islandshäst.

B ponny -65-70kilo
C ponny -70-80kilo
grov och mer viktbärande oavsätt höjd: 100kilo

Detta är ingen påhopp, undrar bara varför en islandshäst kan bära 100kg? och inte en tex shire lr nordsvensk lr något sådant maffigt kan det?
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

På idskolan jag rider rider jag ibland en ltieen ganska nätt c ponny. Hon och jag passar bra ihop måste jag säga (det märks...), menar inte att skryta! men ibland blir man så osäker för egentlidgen är jag "för lång" för henne i coh med att jag är 1,70:o ... men jag väger "bara" strax över 60 kilo så jag tycker inte att jog biorde ara för tung! Och märk vl, detta är en ridskole häst som går ganska mycket lektione = vältränad (men nätt). Jag rider henne inte ofta eftersom jag känner så här, men när jag gör det känns det alltid jätte bra! :D

tycker det är synd att man får komentarer då om att man är för stor:crazy: (bla från buke folk, som förövrigt varkjen sett mig eller hästen) när till och med satllchefen låter mig rida hästen! :cry:

Är jag dum?? :confused: eller är det ok att rida henne? För jag älskar henne sååå mcyket:love: , och jag tycker att det är nyttigt för henne att bli riden av andra än bara nbybörjare som rycker henne i munnen! :crazy:
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Malinigbg skrev:
Ni får säga vad ni vill, men jag skulle aldrig sätta upp en ryttare på min häst som väger över 100 kg. Balanserade 100 kg eller ej, diskriminerande eller ej, där går gränsen för mig och min häst (stort halvblod).:o

Håller helt med! Det skulle gälla alla hästar jag har, hur kraftiga de än må vara. Har ju nordsvensk, hon är stark men skulle ändå inte göra det. Däremot satt en killkompis som väger 120 kg på henne en snabbis när jag tog kort, o d e ju ingen fara.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Lintu skrev:
*kl*
Undrar lite här...
Varför anses en islänning klara av så mycket mer än en vanlig grövre ponny i samma storlek? Benstommemässigt skiljer ju inte en islänning sig från andra hästar, varav belastningen bör i mina ögon anpassas därefter... Eller??

Men sen anser jag att många tycker att hästarna ska var så himla stora, den idealiska hästen ska inte vara för stor för sin ryttare. Varifrån härstammar denna vilja att rida mastodonter? Förr ansågs dessa hästar endast duga som last- och dragdjur just för att dom blir så tunga, och därmed går sönder lättare (jag vet jag är stenålders som går efter medeltida ideal ;))

Men alltså, de som du syftar på med drag/lastdjur, antar att du menar kraftigare kallblod? De går ju iaf inte sönder lättare än andra hästar. Däremot halvblod och sådana raser som aveln tar hårt på, de går sönder lättare.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Ja, det har jag också undrat många gånger!:angel:
En islandshäst är väl som vilken ponny som helst?!:eek:
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Malinigbg skrev:
Ja, det har jag också undrat många gånger!:angel:
En islandshäst är väl som vilken ponny som helst?!:eek:

OJ! så får du inte säga.. då blir du halshuggen av fanatikerna ;)

Nej men alltså.. jag håller med. Har aldrig märkt någon skillnad gällande viktbärande på islandshäst och andra grövre ponnyraser. sen gäller det ju att de är musklade osv, det gäller ju även islandshästar.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Nej syftar inte direkt på någon typ av ras utan bara uttrycker ett gammalt ideal om hästar. Och stora kallblod användes ju ursprungligen som drag/last djur. Hästar av kallblodstyp användes till ridning först när man började rida med rustning, för att hästen skulle orka bära upp, men även då fick hästen inte överstiga vissa höjdmått eftersom man då var okapabel till att hantera svärd från hästryggen.

Sen var egentligen grunden till mina inlägg det att jag inte förstår varför islandsfolk får vara hur stora (och ursäkta mitt språk) feta som helst, o ingen säger ett pip när dom rider en liten islänning, men folk påpekar att min russkorsning på 1,40 skulle vara liten för mig??
Jag förespråkar små hästar, dvs med lägre mankhöjd, även bland de grövre kallbloden (som sällan är vidare höga i mh). Anser att en shire el clydesdale inte är skapt för att vara riddjur, utan dragdjur i grunden, dock inget som säger att dom inte passar som ridhästar om dom får växa upp i fred. JU större häst ju större risk för tillväxtproblem, och därmed skörare benstomme.
MEN... anser inte att en islänning orkar med alla dessa islandryttare man ibland ser... ett stående skämt i travstallet var jag tidigare jobbade var att alla som är överviktiga rider islänning för dom kommer inte upp på andra hästar, och därav har alla islänningar spatt (förslitnings-skada). Visst ett jättegrovt skämt ( tonen är rå men hjärtlig), ,men ibland kan man tycka att det kanske ligger ett litet litet uns av sanning i det? För trots att jag förespråkar små hästar har dom alla viktgränser, och tycker alla bör rida en häst som passar ens kroppsform och ens ridkunskaper.

(nu kommer jag bli lynchad av isis-folket :rofl: )
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Du skrev något som jag velat skriva länge, Lintu!! :bow:
Jag har bara inte kunnat formulera mig bara.

Det är ju verkligen så!! Att om min farsa kommer till stallet o rider på deras hyfsat kraftiga ponny på 145 cm, så skulle folk skita på sig! Då han är lång och väger iaf 85-90. Men om han rider islandshäst i samma höjd och grovhet, då säger ingen nåt.. Det är sjukt.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Tack för tipset, men har tyvärr inte den personligheten att jag kan låta bli att säga något för att glädja någon annan.:angel:
Jag håller helt med er om att det finns mer viktbärande raser än andra, tyvärr har de islänningar jag sett varit precis tvärtom, väldigt tunna över ryggen också. Men det har säkert varit en tillfällighet, man kan säkert kalla dem för viktbärande PONNY. Dessutom sitter de alltsomoftast, avlastar inte ens med lättridning...hujedamej vad irriterade en del kommer att bli nu. :p
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Malinigbg skrev:
Tack för tipset, men har tyvärr inte den personligheten att jag kan låta bli att säga något för att glädja någon annan.:angel:
Jag håller helt med er om att det finns mer viktbärande raser än andra, tyvärr har de islänningar jag sett varit precis tvärtom, väldigt tunna över ryggen också. Men det har säkert varit en tillfällighet, man kan säkert kalla dem för viktbärande PONNY. Dessutom sitter de alltsomoftast, avlastar inte ens med lättridning...hujedamej vad irriterade en del kommer att bli nu. :p

Samma här :angel:

Nej det är också sant, det är inte ofta jag sett de rida lättridning, om man ska vara såpass stor och rida litet, då kan man ju åtminstone avlasta.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Visst är det! Rent bisarrt egentligen och har retat mig på det i alla dessa år. Att det är ok att rinna omkring på en liten islänning, storlek nätt C-ponny, när man är 1,90 och väger hundra pannor, men som 1,70 och 60 kg tung får man inte rida en grov maxad C?? Och till råga på allt så rider jag lätt :rofl: :rofl: :rofl:
Sen att ingen verkar bry sig om hur stora dom är på sina islänningar, bara för att det är en islänning??? :eek: Var finns relevansen i det hela?
Hallååå alla islandsmänniskor och alla mastodontfantaster, förklara er!!! :smirk:
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Lintu skrev:
Visst är det! Rent bisarrt egentligen och har retat mig på det i alla dessa år. Att det är ok att rinna omkring på en liten islänning, storlek nätt C-ponny, när man är 1,90 och väger hundra pannor, men som 1,70 och 60 kg tung får man inte rida en grov maxad C?? Och till råga på allt så rider jag lätt :rofl: :rofl: :rofl:
Sen att ingen verkar bry sig om hur stora dom är på sina islänningar, bara för att det är en islänning??? :eek: Var finns relevansen i det hela?
Hallååå alla islandsmänniskor och alla mastodontfantaster, förklara er!!! :smirk:

Snart kommer dom och skriker på oss.. :devil:
Jag är van.. :)

Men det stämmer faktiskt, de borde många av de som har islandshäst förstå.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag ska inte gapa på dig. Jag har bland annat islänning som min man på 182cm och 100kg rider på. Skulle inte tveka att skicka upp honom på en ponny i samma höjd bara den var van att gå med tunga ryttare. Problemet är väl vårat synsätt på det här med ponny att det bra är ungdomar som ska rida dom. Utomlands så rids även ponny av vuxenryttare. Så nu fick du ett svar av en islandsmänniska som även har tre andra raser så jag är inte "renrasig":cool:
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

på taffsnäs, fjordinglägret jag varit på har de också stor fjordingar som lätt går över hästmåttet och då orkar de ju ännu mer :)
står det inget om broschyrerna om maxvikt så får u ju anmäla dig om du vill, då äre deras problem att de inte gått ut med info om det :)
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

På Taffsnäs var jag också, 1988, hade en häst som hette Orvar :rofl: Världens goaste och lataste fjording :love: :smirk:

Jag har läst någonstans att man inte bör vara mer än 20 cm längre än hästen/ponnyns mankhöjd...stämmer det?
Jag är själv 174 cm lång och väger 65 kg, då skulle det betyda att jag kan rida alla hästar/ponnys som är max 154 cm i mankhöjd då?
Förutsatt att de klarar min vikt ;)
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Det är nog något fel med hur vi ser på hästar i detta land helt klart... att en ponny är en barnhäst och så fort man fyllt 18 ska man införskaffa halvblod? Hih...
Men varför i hela fridens namn är det ok att rida islänning i alla kretsar men inte ponny? Det är vad jag inte förstår, inte heller varför man får vara hur tung och lång som helst och trots det rida islänning? Den enda gång jag var på island o red, fick de tunga ryttarna bara rida högst 20 min i stöten för att dom sparade på hästarna, vi andra red iväg på långritt, men var denna attityd en raritet? Eftersom här verkar alla tycka att "äsch det är islänning hoppa upp o rid du"... jag har ju viktgränser på mina ponnisar, fast mera handlar det om balans och ridkunskap, dvs ingen nybörjare på 80 kg sätter sig på nån av mina mindre hästar.

Och till carinapr: vad jag ser så ska man vara kring 15cm längre än sin hästs mankhöjd. Däremot är det inte så mycket cm som räknas, utan en helhet. Man kan se stor ut på en häst på 1,60 men inte på en som är dryga 1,35, det är helt beroende på hästens anatomi och uppbyggnad. Huvudsaken är ju att hästen kan bevara sitt naturliga rörelsemönster och sin balans med ryttare på ryggen. Tycker jag då ;)
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Håller med dej om det där med att vi ser annorlunda på hästar...det konstiga är att det gör ju vissa ridskolor också. :confused:
När jag red som yngre (13-14) i juniorgrupp så red jag först på ponny och var redan då lång (168 cm/60 kg) men fick ändå rida på D-ponny,
sen växte jag väl ett par cm till och helt plötsligt var jag för STOR för ponny och fick rida stora hästar istället...
varför kan man fråga sig då en del av de stora hästarna, var minst lika höga som en del ponnys.
Och de stora hästar jag fick rida var ju inte liiite stora, de var enorma! :eek:
Jag vet inte ens om jag skulle våga rida så stora hästar idag? ;)

Skulle nog helst vilja rida ponny idag, dels pga den låga fallhöjden :D men även för att ja ponny är ju alltid ponny :smirk:
Jag är inte heller för tung för de D-ponnys som finns i stallet där min dotter rider,
de har en maxgräns på 70/75 kg inkl. utrustning och det skulle jag klara galant :D

Men det är väl bara att acceptera att när man är STOR (över 18) så SKA man rida STORA hästar?!
Tråkigt tycker jag.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Visst är det bisarrt? Då för herrens massa år sedan när jag red på ridskola, och var väl typ 15, och blev lite för lång för ponny tyckte dom (var väl 1,65 typ) fick jag rida en häst på 1,83... snacka omställning, tur man var ung och inte höjdrädd!! Sedan för ett antal år sedan sa min tränare åt mig att köpa en stor häst (red en foderponny), varav ja sa "javisst" och köpte en irländare på 1,49 :rofl: dvs officiell storhäst... nu har han dock vuxit upp till enorma 1,52 men anser honom den ultimata hästen i alla anseenden. Hoppar glatt över 1,40 och är balanserad i dressyren (dock ingen pärla i steget, men taktmässig o fin), så varför skulle jag köpa en större häst???
Men vad jag inte förstår är skillnaden i attityder, med islänningar o andra små hästar, och varför vi med mindre hästar genast räknas som oseriösa?? Ringe på stallplatser en gång i tiden till ett dressyrstall, men vi nekades plats eftersom jag red ponny!!! Jisses liksom.
(Samtidigt förstår jag inte hur islänningar får utsättas för vilka ryttare som helst, och detta har ingen svarat på än... :devil: )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 153
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 240
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp