Bukefalos 28 år!

När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

IngelaH

Trådstartare
När är man för lång/tung för sin häst?

Här har ni en tråd där alla frågor och svar om ryttarens vikt och längd kan läggas så slipper vi en massa trådar som går ut på samma sak. :idea:

När är man för tung och lång? vad är för tungt eller långt för:

A ponny
B ponny
C ponny
D ponny
stora hästar från 148
grova kallblod
grova varmblod

Personligen tycker jag, IngelaH, att denna fråga är väldigt individuell och svår att svara exakt på. Hästar är olika höga, olika kraftiga, olika musklade, i olika kondition. Ryttare är olika långa, tunga, olika musklade, olika balanserade med mera, med mera. Det ÄR svårt att svara entydigt på en fråga om Hulda som är 1.75 lång, väger 93 kg, bara kan rida Mr Kyoto, Shirevalack på 1.80, lätt riden och körd i skogen... eller om hon lika gärna kan rida Banzai, korsning fullblod/varmblodig travare på 1.68, mkt riden för tränare och riden i mening att tävla lättare fälttävlan, exempelvis. OBSERVERA, Hulda, Mr Kyoto och Banzai, är HELT fiktiva individer, tagna ur luften och finns inte i verkligheten.
 
Senast ändrad:
Sv: När är man för tung för sin häst?

Är det verkligen hästens MANKHÖJD som är avgörande för hur mycket den kan bära? Skulle tro att det är rätt stor skillnad på hur mycket t.ex. en fjording och en lättbyggd ridponny kan bära, även om de skulle vara lika höga. Kanske är hästens VIKT ett bättre mått på dess förmåga att bära? Då har man ju iaf tagit en viss hänsyn till muskel- och benmassa...
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag tycker att en bra uppskattning på hur mycket man kan väga för att rida en häst regelbundet är att man inte ska väga mer än en sjättedel av hästens vikt. Fungerar ju inte ifall hästen är väldigt tjock men annars så brukar det bli en ganska bra riktlinje
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Hej,

Tycker att inläggen runt vikt och längd har varit mycket underhållande att läsa.
Jag har en väninna som säkert väger 85 kg och över 170 lång och rider sin dotters Connemara (155cm) ett par gånger i veckan.
Hon rider honom mkt bra, i balans och främst dressyr och uteridning.
Hästen klarar henne utan några somhelst problem.

Jag tror det är värre för en häst med en lätt nybörjare i obalans än en tung ryttare med god balans (jämför med en väl packad ryggsäck med bra spännremmar).
Längd och vikt tror jag spelar en större roll vid hoppning än dressyr och uteridning.

Så alla ni som är långa, stora och tunga....(inkl mig själv).
Era hästar kommer att säga ifrån när ni är för stora med att inte vilja gå på som vanligt eller helt enkelt få ont i ryggen.
I övrigt så är det nog bara ni själva som tycker att ni är för stora, hästarna brukar inte bry sig.

mvh,

Cheers,
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Man brukar prata om den teorin när det gäller längder oh så att man ska om man har ponny oh är orolig för om man är för lång osv så ska man ta oh läga handen på mankens höjd med rak arm äraxel armbåge och handled rag eller för hög är man antingen lagom eller för liten för hästen men går den neråt så är man förstor.
När det gäller vikter A-ponnyer är i regel en mycket stark kategori medans B och C-ponnyn är mer ädel oh är inte så musklad som en D-ponny.
Som Tinker oh connemara är stárka hästar precis som fjording oh nordsvensk.
Så länge men inte är 173 oh väger 95 kg så är man inte för stor för en D-ponny sen kan de ju handla om längder oh så för om mna har en tex D-ponny som är 150 och så är man 170 lång själv kan det se lite konstigt ut och även besvär själva ridingen.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Det enklaste är väl att säga att man ska vara uppmärksam på hästen. Man märker fort när hästen tycker man är för tung. Det går inte att ha några generella regler eftersom det är ytterst individuellt, pga ras, kroppsbyggnad, muskler, om den är tränad osv.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Läste på en engelsk hästsida att en häst bär mycket mer än vi tror. Där menar man att en häst bär med lätthet 35 % av sin vikt. Det skulle betyda att en häst som väger 500 kg ska kunna bära en ryttare som väger 175 kg.
Jag tror inte att vikten på ryttaren har så stor betydelse för hästens hållbarhet. Jag tror hur man tränar och rider sin häst har större betydelse. Vilket underlag man rider på. Hur länge man rider. Hur hårt hästen får gå. Hur ofta man rider. att man har en bra sadel som passar hästen o.s.v. Jag tror att det har större betydelse än några extra kilo på ryggen.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

En enkel regel är att ta hästens vikt och dela på sju, den vikt som du får ut är den maxvikt du inkl. utrustning max bör väga.

Ex:
Hästen (kg) - Ryttaren (inkl. sadel)
600/7 = 85 kg
500/7 = 71 kg
450/7 = 64 kg
350/7 = 50 kg
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

detta går jag efter men det beror helt på hur duktig människan är och vad som görs. och hur mkt.
A ponny -50kilo
B ponny -60kilo
C ponny -65kilo
D ponny -70-80max
stora hästar från 148 - 70-80kilo
grova kallblod -70-85kilo
grova varmblod -70-75kilo

och så liknande fast på islandshäst.

B ponny -65-70kilo
C ponny -70-80kilo
grov och mer viktbärande oavsätt höjd: 100kilo
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag undrar hur mycket en fjording klarar av. Min kompis vill åka på ett fjordingridläger men jag väger 90 kg så jag undrar om fjordingarna klarar av mig...:confused: :(
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

då smyger jag in en nervös fråga jag med :crazy:
hur mycket, ungefär, klarar en arabhäst av?
han är kraftigt byggd, kort rygg. bra konditon och god hälsa.
ca 153 hög.

jag är 174 (jag vet att jag är för lång :() och väger ca 60 kg, är jag för tung?
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

"En enkel regel är att ta hästens vikt och dela på sju, den vikt som du får ut är den maxvikt du inkl. utrustning max bör väga.

Ex:
Hästen (kg) - Ryttaren (inkl. sadel)
600/7 = 85 kg
500/7 = 71 kg
450/7 = 64 kg
350/7 = 50 kg"

enligt den så väger jag TIO kilo förmycket för min häst :eek::eek:
eller.. inklusive sadel också. då väger jag 11-12 kg förmycket :crazy:
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Inte en chans att du är för tung!

Sen den där tabellen, den jag sett i ridsport eller var det var, var hästens vikt/6 inte 7.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

mumin skrev:
Det enklaste är väl att säga att man ska vara uppmärksam på hästen. Man märker fort när hästen tycker man är för tung. Det går inte att ha några generella regler eftersom det är ytterst individuellt, pga ras, kroppsbyggnad, muskler, om den är tränad osv.


Hur märker man det?

MVH Thérése
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Varifrån har du fått den listan?
Jag anser inte att jag är för tung för min 500 kg häst 151 cm. Jag har vägt 71 kg vilket är okej enligt din lista men sedan väger min sadel säkert 15 kg (minst).
På en ridskola har jag blivit uppslängd på en D-ponny för hoppning vid den vikten och de skulle absolut inte riskera sina ponnyer med en för tung ryttare. Eftersom det var många barn som red där så fanns det alltid för få ponnyer. Ponnyn bjöd glatt framåt och hoppade stort och fint utan några som helst besvär.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Solsken73 skrev:
Hur märker man det?

MVH Thérése

Olika på olika hästar, men de är rätt tydliga.. Vissa blir oroliga när man sitter upp (vilket vissa blir ändå ska tilläggas), svankar när man sitter upp, stönar ofta vid ansträngning, vill inte fatta galopp t ex. Hästen tycker det är jobbigt istället för kul att galoppera fort.
Svårt att säga exakt vad som händer eftersom olika hästar visar det olika, men jag tror det är svårt att rida en längre tid på en häst som man är för tung för utan att märka det. Du ser förändringar i hästens beteende om du ridit samma häst länge och blir för tung efter hand.

Rörigt förklarat.. :crazy:

Jag är själv kraftig och skulle inte sätta mig på en för liten häst, men mina fjordingar har inga som helst problem att bära mig! :banana:
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Angel skrev:
Jag tycker att en bra uppskattning på hur mycket man kan väga för att rida en häst regelbundet är att man inte ska väga mer än en sjättedel av hästens vikt. Fungerar ju inte ifall hästen är väldigt tjock men annars så brukar det bli en ganska bra riktlinje
Alltså 74kg...
Hihi! Jag kan äta ordentligt med julmat (24kg, om vi ska vara exakt) Men i.o.f.s väger sadeln 16 kg... Så vi får dra bort det... Hmm.... Då blir det 8 kg över, det gick ändå!
Och han är 156cm så då fungerar det med formeln jag lärt mig (hästen 10 cm lägre än ryttaren) då jag är 164:D :D
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Hur mycket klarar en fjording av? Alla säger en vuxen man, men vilken vikt menar man då? Jag väger 90 kg, kan jag då rida en fjording?:confused:
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

SindaCelva skrev:
Hur mycket klarar en fjording av? Alla säger en vuxen man, men vilken vikt menar man då? Jag väger 90 kg, kan jag då rida en fjording?:confused:

Det är jättesvårt att säga en speciell vikt, för även om en fjording klarar mycket vikt så beror det ju på vilken storlek, kondition osv som fjordingen har. Men är det en normalstor fjording i kondition så ska dina 90 kilo inte vara några problem! :)
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Det finns undersökningar gjorda i Uppsala och andra länder (jag tror USA) som visar att islänningar inte är byggda på annat sätt än andra hästar. Alltså är det en myt att de är mer "viktbärande". Hästar bär mycket mer än vi tror! Dock handlar det om kunskaper hos den som rider, om ryttaren väger 90 kg men är duktig så blir den en lättare börda att bära för hästen än en ovan ryttare som inte kan "bära sig själv" men "bara" väger 70 kg.

Enligt någon av "tabellerna" jag läste ovan skulle man alltså inte få rida alls om man väger över 100 kg, vilket man faktiskt kan göra utan att var jättetjock om man är lång!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 036
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 208
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 290
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 273
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp