Bukefalos 28 år!

När anser ni att hunden är gammal?

Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Men va? Varför får inte ens 7åriga hundar vara med på de där uthållighetsproven? :confused:
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Jag tycker att du ska sluta fundera över din hunds ålder. Att han är lite grå i ansiktet säger inte så mycket. Min började bli grå redan som fyraåring. När hon dog, sexton år så när som på två veckor, så var hon helt kritvit i ansiktet. Njut istället av den hund du har nu! :)

På mer än ett sätt är det den bästa tiden med hund när den är mitt i livet och börjar bli äldre. Alla valp- och unghundsfasoner är som bortblåsta, de har fortfarande mycket energi, de har börjat anta den äldre hundens värdighet och man känner varandra så bra att det räcker med ett ögonkast för att kommunicera med varandra. :love:

Precis så ser jag också på det!
Min rackare var en riktig Pain in the ass när hon var yngre för att nu vara en lite lätt dement men stolt Kråkmormor. Jag älskar gamla hundar och deras värdiga sätt och gråa nos!:love:
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Min äldsta springer fyller 13 om några veckor, han är visserligen inte lika spretig som när han var liten. Men det är ändå svårt att tro att han är så pass gammal. Och den andra springern fyller 10 om några månader... Var hos en veterinär för ett tag sen som trodde att hunden var max 2år :angel: De har just börjat sätta gråa hår i ansiktet, båda två, annars är de totalt intakta.
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Apropå det med motion... Fick höra häromdan att en agilityhund är i sina bästa år vid 7årsåldern.
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

I mitt fall beror det på ras när jag anser att en hund är gammal. Hade jag fortfarande haft leonberger så hade jag nog ansett att min hund var gammal vid 7 års ålder då många inte blir mer än 10 år om ens det. Nu med min nuvarande ras så anser jag att 7 år är ja typ medelålders då merparten blir 15 år eller mer.
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Han är blandras mellan boxer/apbt min farbror. Han är fortfarande vääääldigt aktiv,och har lite för mycket spring i benen,vi säger så att den dagen han vandrar vidare,blir väll mitt i ett rejs eller nått. :D

Jag vill inte att han ska bli gammal och få ont i kroppen...:(

Mammas förra hund (dvärgpudel) var endast 10 år,togs bort i sommras,vi trodde att han och min farbror skulle leva ungefär lika länge,tyvär ville ödet annorlunda,och han gick ifrån oss alldeles för tidigt,men han hann aldrig bli gammal,mer än dom sista 2 veckorna. Det oroar mig,att det kommer gå för fort den sista tiden. Men samtidigt vill jag inte att han ska gå runt och vara "gammal och skröpplig" i flera flera månader heller. Kommer ha så svårt att se han gammal,kommer göra ont i hjärtat den dagen han är stel och inte kan göra det han brukar,mitt lilla hjärta!
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Han är blandras mellan boxer/apbt min farbror. Han är fortfarande vääääldigt aktiv,och har lite för mycket spring i benen,vi säger så att den dagen han vandrar vidare,blir väll mitt i ett rejs eller nått. :D

Jag vill inte att han ska bli gammal och få ont i kroppen...:(

Mammas förra hund (dvärgpudel) var endast 10 år,togs bort i sommras,vi trodde att han och min farbror skulle leva ungefär lika länge,tyvär ville ödet annorlunda,och han gick ifrån oss alldeles för tidigt,men han hann aldrig bli gammal,mer än dom sista 2 veckorna. Det oroar mig,att det kommer gå för fort den sista tiden. Men samtidigt vill jag inte att han ska gå runt och vara "gammal och skröpplig" i flera flera månader heller. Kommer ha så svårt att se han gammal,kommer göra ont i hjärtat den dagen han är stel och inte kan göra det han brukar,mitt lilla hjärta!


Sju år och blandis - han är ju bara en snorvalp! Den får du nog slita på i många år till :)

Min förra tjej (typ schabrador) blev grånosad redan runt treårsåldern och behöll detta sofistikerade utseende i nästan tolv år till.

De två sista åren var hon stapplig, dement, sov mycket och var en riktigt gammal hund. Hon kunde göra ifrån sig i sömnen ibland. Inget glamoröst liv för någon av oss. Men jag ångrar inte en sekund att hon "fick" bli så gammal, och det tror jag inte att hon heller gjorde. Hon ville leva. Vi gick vår gemensamma väg tillsammans, så långt vi bara orkade och så gott vi kunde.

Men jag skulle ha gett vad som helst för att få se henne toktumla runt i vattnet och sanden vid Haväng en sista gång.

Jag hoppas att hon väntar på mig vid en annan strand.
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

*kl*

Kan visa en bild på min gamle vän, när denna bilden är tagen så är han över 10 år. :)

IMG_0245.jpg
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Vad vacker han var! Han ser verkligen ut som en klok herre han! :love:
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Min Golden Retriever hane åldrades med värdighet; han var inte särskilt "gråhårig" ens vid 10 års ålder tyckte jag. Men när min Simson var 10+ så märktes det på honom att ungdomens tid var bakom honom. Och vid 12 års ålder så var lederna i riktigt dåligt skick och vid det laget hade han några kilos övervikt som bara gjorde saken värre. Veckan efter han fyllt 13 år så var vi tvungna att avliva honom för få slut på hans uppenbara lidande. Men tja, beroende lite på hundrasen, så tycker jag att runt 10-12 års ålder är ens hund "officiellt" gammal. Men trots det kan ju hon/han hålla i gång likt en unghund så man ska inte bara gå efter åldern...
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Min yngsta hund blir 11 om ett par månader och han är inte ett dugg "gammal". Han tävlas fortfarande och jag räknar med att kunna hävda mig i elitklass minst ett år till. På träning tillhör han de piggaste och spralligaste, och hade han inte varit så grå så hade man aldrig kunnat gissa hans ålder. Visst har han lugnat ner sig något på hemmaplan, han har inte så bråttom längre och han har börjat tänka efter före (ibland i alla fall). Men det är mest rätt skönt.

CIMG0251.jpg


Min äldsta är 15 och hon var helt fräsch tills i våras när hon började tackla av lite. Efter det har det gått lite upp och ner, men slutet är inte allt för nära. Vi har dragit ner något på promenaderna eftersom bakbenen inte är så friska längre, men ser till att hålla igång så gott det går. Hjärnan får också lite stimulans i form av trickträning och näsövningar så hon inte blir helt gaggig.

CIMG0281.jpg


Det jag försöker säga är att din hund är i sin bästa ålder just nu, och om han får vara frisk så kan han leva lika länge till. Inte ska du gå runt och tänka att det kommer ta slut redan?
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Det jag försöker säga är att din hund är i sin bästa ålder just nu, och om han får vara frisk så kan han leva lika länge till. Inte ska du gå runt och tänka att det kommer ta slut redan?

:bow: Precis!

De är så fina och välskötta dina gamlingar! Jag vet precis var jag skulle vilja bo om jag var hund!
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Tycker att du har helt rätt inställning Cilla!

Känner massor av folk som liksom bestämmer sig för att pensionera hunden när den är typ 10, trots att hunden inte har tacklat av eller visat något. Vår förra labbe jagade tills hon var 12 och blev 16, terriern tills hon var 11 (men nu har hon ju en sjukdom, annars hade hon nog varit pigg längre).

Mina är 7 och 9 år nu, och i sitt livs bästa form, skitpigga, inga bekymmer med nånting (förutoms Fs hörsel då) och jag har inte tänkt pensionera dem på länge :)
 
Sv: När anser ni att hunden är gammal?

Efter tio så betraktar jag hundar som gamla. Men mycket beror på ras. Har schäfer och russkiy toy så förväntar mig att dom får långa liv. Hade jag haft en grandis eller skotsk hjorthund så hade 8-9 år känns gammalt och 10 år hade varit fantastiskt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 070
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 764
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 209
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp