Bukefalos 28 år!

När blir Sthlm marathon fullbokat?

Lena Furberg

Trådstartare
Någon som vet när Stockholm Marathon brukar bli fullbokat? Det kanske redan är?

Jag är frestad att anmäla mig, men eftersom jag idag inte springer längre än 6 km, tänker jag att jag kanske drabbats av hybris och borde tänka om. Eller i vart fall vänta lite. Men hur länge törs man vänta? Somliga evanemang, som Vätternrundan t.ex. blir ju fullbokade på 20 minuter!
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Det är ingen brådska än. :)

2008 års lopp var fulltecknat 11 december 2007
2009 års lopp var fulltecknat 1 december 2008.
2010 års lopp var fulltecknat 17 november 2009
2011 års lopp var fulltecknat 19 november 2010
2012 års lopp var fulltecknat 1 dec 2011
2013 års lopp var fulltecknat 7 januari 2013
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Men tack!!!

Nu återstår bara självrannsakan: Är jag drabbad av hybris eller testar jag pannben och form samt ger mig en utmaning att sikta mot? O_o
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Mitt nya motto är "Äh va f*n" - så varför inte?? :p
Kikade runt lite på nätet och hittade program där man kan träna upp sig för maraton på 12 veckor och du har ju betydligt längre tid på dig ;)

Vet dock inte vilken mängd du springer idag, men du bör nog vara beredd på att lägga mellan 3-5mil per vecka om du ska springa maraton. Själv ligger jag på runt 2.5 nu och blir faktiskt lite taggat att försöka fastän jag hela tiden sagt att maraton inte är ngt för mig, men jag får nog vänta några veckor till mitt revben läkt (gjorde en ordentlig vurpa i skogen förra helgen :( )
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Jag har levt efter mottot att ett tjockt pannben fixar det mesta. Med det tog jag mig runt Vättern och Vansbro ... men jag misstänker att maran kräver liiite mer än så. Just nu springer jag bara 15 km i veckan men är på uppgång. Har haft knäproblem pga att jag tog i för mycket för snabbt, men det är borta nu, så nu ska jag börja öka varje vecka

Jamen - då anmäler jag mig då :D
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Jag har levt efter mottot att ett tjockt pannben fixar det mesta. Med det tog jag mig runt Vättern och Vansbro ... men jag misstänker att maran kräver liiite mer än så. Just nu springer jag bara 15 km i veckan men är på uppgång. Har haft knäproblem pga att jag tog i för mycket för snabbt, men det är borta nu, så nu ska jag börja öka varje vecka

Jamen - då anmäler jag mig då :D

Bra med tjockt pannben, oftast. Tänk dock på att det finns ett liv efter maran. Det är för många som tagit sig igenom ett maraton med för lite träning men tack vare ett tjockt pannben. Sviterna av det kan sitta i väldigt länge efter.

men du fixar det! Börjar du förbereda dig nu och får lite volym i löpningen så fixar du det!
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Någon som vet när Stockholm Marathon brukar bli fullbokat? Det kanske redan är?

Jag är frestad att anmäla mig, men eftersom jag idag inte springer längre än 6 km, tänker jag att jag kanske drabbats av hybris och borde tänka om. Eller i vart fall vänta lite. Men hur länge törs man vänta? Somliga evanemang, som Vätternrundan t.ex. blir ju fullbokade på 20 minuter!
Varför just Stockholm maraton då? Det finns ju många andra trevliga maratonlopp som inte är riktigt lika mycket marknadsförda, som är betydligt lättare att komma med på.

(varför inte börja med Nattloppet, 5,6 km?)
jag kommer vara funktionär där...
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Bra med tjockt pannben, oftast. Tänk dock på att det finns ett liv efter maran. Det är för många som tagit sig igenom ett maraton med för lite träning men tack vare ett tjockt pannben. Sviterna av det kan sitta i väldigt länge efter.

men du fixar det! Börjar du förbereda dig nu och får lite volym i löpningen så fixar du det!

Tack! :-) Ja, jag vet att en mara inte direkt är positivt för kroppen.... Snarare en kick för själen! Men jag tanker inte ge mig på det utan att vara verkligt väl förberedd. Så ... då vågar jag kanske, ändå!
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Varför just Stockholm maraton då? Det finns ju många andra trevliga maratonlopp som inte är riktigt lika mycket marknadsförda, som är betydligt lättare att komma med på.

(varför inte börja med Nattloppet, 5,6 km?)
jag kommer vara funktionär där...

Nattloppet hade jag inte hört talas om! Tack för tipset! Det lät kul - och är inte långt härifrån! :)

Stockholm hade jag funderat på pga folkfesten runtom, allt kring Vätternrundan t.ex. (som jag gjorde 2012) var så himla härligt, det var sån otrolig stämning! Vore jag I kanonform skulle jag vilja göra en Ironman men SÅ långt kan jag I dagsläget inte ens tänka, det vore bisarrt. (Fast min man ska till Kalmar om några veckor.... Jag också, fast som serviceperson åt honom.) Konstigt, för det är egentligen inte "jag" alls, men just kring sportevanemangen av den här typen tycker jag stämningen är så härlig!

Men jag ska anmäla mig till någon av de kortare distanserna här hemma I November också. Först ;)
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Varför inte gå med i en löparklubb och träna ihop med andra? Bra med peppning när det går tungt, vettiga råd om hur man lägger upp en mara och träning inför det, kul med andra som jobbar mot samma mål o.s.v. Jag vet en på arbetet som gjorde det inför ett långlopp och han sa att det var det bästa han gjort för han fick med sig så otroligt mycket.Särskilt under vinterhalvåret tyckte han det var skönt att ha folk att springa med. Sen kan man välja om man vill träna själv vissa gånger ändå och bara träna med dem ibland om det är för att man tycker det är skönt att springa själv.
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Jag är också sugen på Sthlm Marathon "någon gång". Fick dock problem med ena foten efter för snabb upptrappning efter vila vilket tagit 2 år att återhämta mig från :( Idag kan jag springa en halvtimme utan att få ont så ett maraton ligger långt borta just nu. Och jag har lärt mig den hårda vägen hur viktigt det är att trappa upp långsamt. Det KAN gå att chansa, man hör och läser ju ofta om de som gått från 0 till 4 mil på 10 veckor etc, men det kan också gå åt helvete med långvariga problem efteråt. Som någon ovan så, det finns ett liv efter loppet också.

Du har haft knäproblem skriver du, hur länge sedan var det du blev bra? Om jag var du skulle jag vänta till hösten med att anmäla mig, det verkar ju inte vara någon panik och ju längre tid du får på dig att känna vad ditt knä klarar desto bättre. Risken är stor att man annars pressar på för att man har anmält sig och så gärna vill att det ska gå, framför allt om man har ett starkt pannben. Du skulle ju kunna springa en halvmara till att börja med?
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Bra råd
Varför börja med maraton?
Börja med ett 10 km lopp eller liknande. Sådana anordnas överallt i landet och ofta med många deltagare och lite ab en folkfest då med. Sen efter det kör du ett halvmararon osv. Då har du lite tävlingsvana när du väl startar ditt maraton
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

*kl*

Sambon gick för maran direkt. Han blev utmanad av en kollega, en utmaning hand behövde för att komma igång med viktnedgången. Innan maran blev det "premiärmilen", ett lopp vid Naturhistoriska museet.

Han valde att gå med i Team Sthlm Maraton, något han uppskattade. Det är lättare att springa långpassen med andra. :)

För egen del var jag stationerad som langare ute på Djurgården. Vilket jag lär bli nästa år också.. Han blev biten. ;)
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Svarar alla :)

Löparklubb funkar dåligt för mig, då jag dels är rätt osocial :D och dels inte gillar att behöva anpassa mig till andras stil/hastighet etc. Jag märkte det tydligt inför Vättern, där cyklade jag solokvist hela varvet.

Men samtidigt är jag sån: Varför köra tusen mil upp till TjejjVättern när man lika gärna kan köra hela rundan? Vansbro likaså - det är låååångt att köra och då kan man lika gärna gå på den långa versionen på en gång.

Nu tänker jag springa en 10-km eller halvmara lokalt i november. Ev en Sprint-triathlon i augusti (fast jag simmar som en kratta.....). Och ja, jag ska öka distansen långsamt. Mitt knäproblem var den sk Gåsfoten, som jag tycks ha kommit över nu, genom att stretcha massor och öka låååångsamt.

Men jag VILL så mycket!! Och vid min ålder (56) har man ju inte hur många år på sig som helst........... Jag vill ju till KONA! :D (Only joking ----eller..???)
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

Löparklubb funkar dåligt för mig, då jag dels är rätt osocial :D och dels inte gillar att behöva anpassa mig till andras stil/hastighet etc.

När det gäller Team Sthlm Maraton så funkade det så att det var olika grupper som jobbade mot ett viss tid på maran. Du kunde hoppa emellan som du ville, utefter dagsformen. O ville du inte prata med en kotte...så gjorde du inte det. :)

Ett alternativ för att få båda världar.
 
Sv: När blir Sthlm marathon fullbokat?

När det gäller Team Sthlm Maraton så funkade det så att det var olika grupper som jobbade mot ett viss tid på maran. Du kunde hoppa emellan som du ville, utefter dagsformen. O ville du inte prata med en kotte...så gjorde du inte det. :)

Ett alternativ för att få båda världar.

Ok, ja SÅ osocial är jag ju inte ;)

Mest handlar det nog om att jag bara har tid att ge mig ut "när det passar in" och det kan bli när som helst, jag har jättesvårt att anpassa min tid och min dag så att det funkar ihop med andra, som ju också behöver träna när det passar dem.

Men jag ska försöka springa med min man ibland - om han nu vill dra ner på hastigheten så det känns ok för honom med .... han får väl springa två vändor istället! Jag har faktiskt aldrig sprungit tillsammans med någon på massor med år, så det kan bli intressant!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 244
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 031
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 306
Senast: jemeni
·
Tjatter Vi har en bokbingotråd, och nu när en av mina favoritpoddar tillverkat en bingobricka för diverse sommaraktiviteter tänkte jag att det...
Svar
2
· Visningar
581
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp