Bukefalos 28 år!

När börja med böjda spår? (vid igångsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.

lillaana

Trådstartare
Hur länge travar resp galopperar ni på rakt spår när ni sätter igång en häst som stått länge? Alltså hur länge innan ni börjar med stora böjda spår?
 
Sv: När börja med böjda spår? (vid igångsättning)

det beror på om den varit halt eller inte, och om den varit halt så vad hältan berodde på.
 
Sv: När börja med böjda spår? (vid igångsättning)

Skadad häst, rakt fram på hårt underlag, gärna fyra veckor.

Frisk häst, kan man ställa igenom direkt.
 
Sv: När börja med böjda spår? (vid igångsättning)

Hur länge är länge?

Min 4-åriga häst hade vintervila två mån på lösdrift med tre andra unghästar. Jag skrittade en vecka och när jag sen travade, visade det sig att han hade betydligt bättre kondis än vad jag trodde, så jag kan öka tempot/kraven fortare än vad jag väntat mig. Han har knappt tappat några muskler, ryggraden är ff en grop (dvs ryggmusklerna sticker upp), han har ff kvar sin ganska maffiga hals och rumpan har inte direkt ändrat form. Så jag började med böjda spår efter en vecka bara (då har jag naturligtvis inte ridit på 10 m volt 10 min i sträck), men någon volt tillbaka samt några varv på stor volt (typ 20-25 m i diameter) fick han gå både i skritt och trav. Efter ytterligare en vecka blev det även galopparbete på stor volt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Hästhantering Min shettis som gått med en stor häst i flera år har plötsligt börja vända bakdelen mot den andra och sparka rakt på den. Hon har aldrig...
Svar
2
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 404
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp