När börja vaka?

Shaggy

Trådstartare
I morse fick jag ett samtal som gjorde mig lite fundersam. Stallkompisens sto hade fölat under morgonen. Problemet i det hela var att det igårkväll inte fanns några synliga tecken på att något var på gång. Inga slappa bäckenband, juvret såg ut som det gjort de senaste veckorna förutom att hon fyllt ut en del av det en aning mer men defenitivt inget anmärkningsvärt, "mjölken" var en ljusgul vätska och magen såg ut som den gjort den senaste tiden.
Nu tittar jag givetvis på mitt sto som idag är på dygn 316. Hon visar inte heller några egentliga tecken. Hon är mer ojämn i humöret och man får inte klia henne på korset men den damen har sina bestämda åsikter om saker och ting, bäckenbanden är inte släppta. Igår när jag tog några droppar ur juvret så var vätskan genomskinligt ljusgul men lite slemmig i konsistensen (har tidigare varit blaskig) idag hade hon ganska stora genomskinligt ljusgula kristaller på spenarna men det har hon haft till och från de senaste veckorna. Magen kanske har blivit något mer "spetsig" neråt mitt under det senaste dygnet. Ja och så äter hon gräsligt dåligt men det har hon gjort ett tag nu.
Rent logiskt borde hon gå minst 2 veckor till men nu vet jag inte vad jag ska tro :confused:
 
Sv: När börja vaka?

ja man brukar börja vaka ett par veckor innan, iaf jag men sen beror det på hästen, den senaste visade mycket tydligt när det var dags så jag kollade henne bara en natt, sen fölade hon natten efter men då var jag redan där och hade koll pga att hon haft mkt kraftiga förvärkar hela dan.
 
Sv: När börja vaka?

Vi satte kamera hos henne ca 4 v före beräknad tid och var upp någon gång under natten och kollade henne (via kameran). Två veckor före var vi uppe var annan timme under natten och tittade till henne, visuelt. Vi var lite rädda för det hade varit en del problem under dräktigheten.
Men vad gjorde hon - jo hon passade på mellan två "tittningar"! Klockan 22.00 stod hon lugnt och åt inga tecken på fölning alls. Vid nästa tillsyn 01.00 låg ett föl där!
 
Sv: När börja vaka?

Jag missade också mitt stos fölning. Fölade på dygn 323. Ändå har jag sett tecken när jag rannsakar mig själv.... tempat henne i en vecka och hon låg alltid på 37.6, kvällen innan fölning plötsligt ner till 37.0.

Skrittade hem från betet med raska steg, har annars masat sig hem. Tittade irriterat på magen två gånger och slog med svansen när hon åt kvällsmat. Mjölken hade gått från genomskinlig till något färgad (grå) . Alla dessa tecknen igår kväll, kl 01 i natt stod hon och sov helt lugnt, inga vaxproppar el dylikt. När jag kommer ut kl 3.30 står där ett föl!
Jag skulle litat mer på de tecken jag såg, jag misstänkte ändå att något var på gång.
 
Sv: När börja vaka?

Det låter med andra ord som om jag ska ta och fundera allvarligt på att bo i stallet ett tag framöver. Jag vill dock inte sova där för länge då jag är lätt allergisk mot bla halm (och häst :crazy:)
 
Sv: När börja vaka?

Vad synd att jag har två fölningar kvar, annars hade du kunnat låna mitt Birth Alarm. Då hade du kunnat sova hemma, och få ett mobilsamtal när det var dags att åka till stallet.
 
Sv: När börja vaka?

Något sådant skulle man verkligen ha men när man bara ska ta ett föl blir det ju lite dyrt att investera själv. Jag får nog helt enkelt köra metoden allergipiller och extremt trött Shaggy på jobbet ett tag (och då fölar hon väl i hagen kl 11.35 ;))
 
Sv: När börja vaka?

Men prova att tempa! Det kommer jag att prova vid kommande fölningar, på mitt ena sto funkar det i alla fall. Det är ju så enkelt och en siffra är enkel att tyda :) Fast jag har hört att det inte funkar på alla hästar.
 
Sv: När börja vaka?

Nej det är ju just det. Det funkar inte alltid med temp, släppta bäckenband, vaxproppar, ändrad form på magen och koliksymptom.
 
Sv: När börja vaka?

En sak till att gå efter är att ston oftast INTE ligger ner natten INNAN de fölar.
Så har hon halm i svansen en morgon, bör hon inte föla natten som kommer.
 
Sv: När börja vaka?

Nej det är ju just det. Det funkar inte alltid med temp, släppta bäckenband, vaxproppar, ändrad form på magen och koliksymptom.

:rofl:

Kan det vara därför jag missade :angel:

Mitt sto låg ner natten innan hon fölade, eftersom jag kollade till henne så såg jag det.
 
Sv: När börja vaka?

Din kompis sto då... Har hon haft föl förut? På vilket dygn fölade hon? Ston är ena luriga rackare...
 
Sv: När börja vaka?

Min har inte legat på 2 nätter nu vilket gör mig ännu mer fundersam då hon alltid brukar ligga och gniida in torv och gödsel i pälsen.

Min kompis sto fölade på dygn 342 +/- 2 dagar, förstföderska
 
Senast ändrad:
Sv: När börja vaka?

Hej!
Följer med intresse alla tips och råd som ges här! Mitt D-ponnysto (efter Gentleman) är i dag på dag 322. Hon är dräktig med Veronas Bo-Gi och väntar sitt första föl.
Hon har breddat på sig väldigt senaste veckan, petar i kraftfodret och i går verkade det som hon hade ordentligt med förvärkar. Juvret har vuxit till sig men det kommer ingenting ur spenarna. Jag höll noga koll på henne under kvällen och mellan 20 till 03 var det ett väldigt vankande, suckande (det såg besvärligt ut) och fölisen höll ett fantastiskt liv där inne. Gigantiska sparkar!! Sen blev det lugnt. I dag har det varit lugnt och nu i kväll verkar hon helt oberörd. Fölvakt som ger signal till mobilen är på väg till mig på posten och kommer att kopplas på direkt. Hoppas verkligen att det skall fungera.
Lycka till med vakandet och hoppas allt går bra!
 
Sv: När börja vaka?

Jag vakade 2 nätter innan mitt sto fölade.

Hon fick vaxproppar, släppte bäckenbanden helt & hon var lite orolig.
På natten fölade hon. Hennes andra föl.
Första fölet vakade vi 3 veckor innan.

Förra året vakade vi i 3 veckor sen sov vi vanligt i en vecka innan det var dax att vaka över sto nummer 2 som tog oss med överraskning.
 
Sv: När börja vaka?

Här vakar vi alltid minst två veckor före beräknad tid... oavsett om man inte ser några tecken. Fast de du beskriver skulle vara tecken nog för mig att det är nära.
 
Sv: När börja vaka?

Jag har ett sto som är beräknad till måndag. När hon kom in igår så åt hon inget. Hon brukar i vanliga fall slänga sig på maten. Hon la sig ner och ställde sig upp 2 g och var allmänt irriterad. Kl 24 i natt började hon helt plötsligt äta och allt var som vanligt. Inga vaxproppar men fyllda juvel

Vad tror ni?
 
Sv: När börja vaka?

Kan det verit fölungen som vände sig? Jag skulle hålla koll på det stoet.
 
Sv: När börja vaka?

nej oftast fölar ju inte ston dagtid, men visst ska man ha lite koll även dagtid, det är ju luriga rackare ston.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i Maj i år, väldigt mager o undernärd ( 4 år ) misstänkte till en början att hon kunde vara dräktig pga att hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 131
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 058
Senast: Moa092
·
Avel Ok, lång historia kort. Upptäckte fosterrörelser på mitt sto för ca en månad sedan men då jag inte var säker på om det verkligen var...
Svar
8
· Visningar
2 161
Senast: Nariko
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 296
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp