När hästen har träningsvärk

Soff91

Trådstartare
Om ni har haft ett hårt träningspass och ni ska rida dagen efter hur gör ni då ifall hästen har träningsvärk? skrittar ni bara eller kör ni på som vanligt?
 
Sv: När hästen har träningsvärk

Jag rider ut i skogen barbacka så han får trampa igenom och stretcha ut ordentligt. Efter en timme har han alltid släppt och är mjuk och fin så nästa dag är det bara att rida på som vanligt.
 
Sv: När hästen har träningsvärk

Varför är alla så rädda för att låta hästen vila?Man måste inte rida varje dag,speciellt inte efter hård träning.Låt hästen få gå ute hela dagen,eller om man ändå vill "greja",så gå ut på promenad vid sidan av hästen eller tömkör ut på promenad.
Glöm inte att stretcha ordentligt efter träning,då du automatiskt minskar träningsvärken dagen därpå.

Good luck!
 
Sv: När hästen har träningsvärk

Om hästen har träningsvärk så skrittar jag en sväng (eller promenad) eller eventuellt joggar lite grann dagen efter för att minska träningsvärken, dvs precis som jag gör med mig själv om jag har riktig träningsvärk. Vila får hästen i så fall göra dag två, inte helvila dagen efter ett hårt jobb om det inte är nödvändigt, det gör bara risken för eventuell stelhet värre.

Går ute hela dagarna gör mina hästar alltid.
 
Sv: När hästen har träningsvärk

Jag försöker definitivt låta bli att vila hästen i alla fall. Det blir antingen minst en timmes skritt i skrittmaskin eller promenad för hand, men bäst fungerar att rida ett lättare pass där jag ser till att bara jogga runt på böjda spår och "lea" upp hästen så att den är mjuk och rund. Detta görs i alla gångarter, men utan krav på något tryck och i låg och rund form.

Uteritt fungerar också, även om det kan bli lite väl livat. Min häst har en förkärlek för att bocka ur sig träningsvärk så uteritter dagen efter hårdare träningspass brukar inte bli stillsamma och lugna på trött häst - utan tvärtom...
 
Sv: När hästen har träningsvärk

Min häst får sällan sån träningsvärk att det märks, men när hon får det så skrittas hon alltid dagen efter det tuffa passet och får sen vanligtvis vila dagen efter det.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
477
Senast: NOC14
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
5 791
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp