När inte ens hästkliniken har en förklaring...

Ruskare

Trådstartare
Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett slag tänkte jag, ingen hälta. Han gick ut i en annan kuperad sommarhage där det med all sannolikhet fanns alsikeklöver då de andra hästarna blev påverkade och han fick lite mugg på sitt vänstra bakben (den enda vita dutt hästen har på kroppen sitter där) Blev mer och mer svullen i över kotan och en bit upp på benet, svullnaden gick upp och ner inte nämnvärt halt (detta under 2-3 veckors tid) tillslut tog jag ut veterinär, fick antibiotika och inflammationshämmande. Vet inte om den första hårda svullnaden har ett samband med senare svullnad. Vi började ge antiinflammatoriskt bara, men efter två dagar fick han feber, då satte vi in antibiotika och febern försvann direkt samma dag och har inte kommit tillbaka.
Detta gick han på i 10 dagar, vet på återbesök, tyckte då svullnaden såg bättre ut. Kontaktde annan vet för UL, han tyckte inte det behövdes då hästen bara markerade och var lite svullen över kotan, inflammationshämmande togs bort, antibiotika kvar. Två dagar senare blev hästen gradvis sämre för att tillslut bli blockhalt och toksvullen (vid det här laget var muggen borta) tog ut ytterligare en vet som klämde med visitertång (ett skämt jag vet) hon hade heller ingen förklaring. Dagen efter skickar jag in hästen till Ultuna på tre ben. Dag ett görs ett UL (inget avvikande förutom mkt vätska i kotleden och kotsenskidan) alla värden bra. Dag fyra på Ultuna gör man ett nytt UL då svullnaden gått ner efter massor med antiinflammatoriskt och antibiotika, inget på UL förutom den hemska vätskan som är blodblandad, men inga bakterier. Dag fem görs en röntgen, inte heller den visar några konstigheter.
Dag 9 på Ultuna är hästen ohalt i trav efter böjning, men svullnaden i kotan kvarstår. Antiinflammatoriskt tas bort. Dag 12 på Ultuna (idag) görs en artroskopi, inget konstigt hittas förutom den hemska ledvätskan som är tråkig till konsistens och färg (delvis blodblandad). Vet inte status på svullnad om den hade ökat idag ,då jag glömde fråga.
Lååångt inlägg, men finns det någon som varit med om samma sak? Vad kan det vara som orsakar det här?? Ingen främmande kropp har hittats även om det var det veterinärerna hoppades på.
Någon, jag blir gaaalen!!!???
 
Inte på häst men jag har haft något liknande på mig själv i handleden. Det kallas ganglion och det är ledvättska som läcker ut och det blir en knut. Jag har haft det två gånger och blivit opererad för det. Den första gången var ledvättskan blodblandad. Andra gången var den klar, tyvärr kommer jag inte ihåg vad doktorn sa var orsaken.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: Fiorano
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
851
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 299
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp