När kan man bli medryttare?

sheldon

Trådstartare
När anser ni att man är kunskapsmässigt redo för att bli medryttare? Jag har ridit i 3 år, vilket jag vet inte säger så mycket om vad man kan och hur man är som person.

Jag rider 1-2 gånger i veckan på ridskola. Jag är väldigt uppmärksam på instruktionerna och försöker alltid göra mitt bästa. Tillhör de som kommit längst med ridningen i gruppen som startade som en nybörjargrupp, även om man så klart för varje månad inser mer och mer hur mycket man har kvar att lära.

Jag gissar först och främst att jag måste hitta detta genom kontakter. Annonserna verkar mest framställda som att hästägaren söker en mer eller mindre halvprofessionell tränare till sina pållar! I alla fall krävs det väldigt många års erfarenhet. Jag har aldrig sett en annons som ens varit in närheten till att passa mig. Jag förstår detta också och har respekt för att det tar lång tid att lära sig att hantera hästar säkert och förutse allt farligt som kan hända och hur man ska reagera om något händer.

Det jag söker är egentligen bara tillgång till en häst 1-2 gånger i veckan (jag jobbar mycket) som jag kan rida för att framförallt själv öva i lugn och ro på det vi gjort på lektionerna.

Jag bor i Stockholm och har känslan av att det är ännu svårare då. Vet inte vad jag väntar mig för svar egentligen men jag kände bara för att skriva detta och höra om någon har något tips på hur jag kan ta mig vidare i ridningen (få flera timmar på hästryggen).
 
Sv: När kan man bli medryttare?

Jag tror säkert du kan hitta någon medryttare häst. Du behöver nog bara hitta rätt häst och ägare. Facebook har vissa grupper som är till för folk som vill bli eller ha en medryttare. Jag är med i någon sån. Testa att sätta in annons där. Sen finns ju tex hastnet.se med som är gratis.

Kunskaps mässing är svårt att säga om du är men med rätt ägare till hästen kan det ju funka ändå. Jag tror att person kemin är viktigast mellan ägaren och medryttaren.
 
Sv: När kan man bli medryttare?

Vad man vill ha för medryttare, beror ju på vad man har för häst.

Jag har skapligt grundutbildade hästar och släpper upp personer som inte är särskilt skolade, om de rider snällt och inte sätter sig och försöker dressyra utan motionsrider hästarna.

Jag skulle inte gilla att en halv nybörjare satte sig och försökte träna på det som gjorts på ridskolelektioner, utan övervakning av kunnig instruktör. Visserligen tror jag väl inte att det skadar - som regel förstår hästarna mycket väl att de "kommer undan" med saker och ting med andra ryttare, men måste jobba när det är jag som rider. Men det kan gå ganska fort att få dem stummare i munnen än jag vill ha dem och ridskolor har ju sällan möjlighet att ge så mycket uppmärksamhet till varje enskild elev att de lär ut korrekt timing med eftergifter.

I Stockholm kostar det säkert ganska mycket att få vara medryttare till även ganska outbildade hästar, vilket jag tycker är OK eftersom det är dyrt att hålla häst i Stockholm.
 
Sv: När kan man bli medryttare?

För att bli medryttare måste man ju kunna mycket mer än att bara rida.

Man måste kunna hantera olika sorters hästar, veta hur utrustningen ska sitta, se om en häst är sjuk eller halt, kunna mocka med mera. Jag har träffat på de som ridit på ridskola i många år som inte ens kan tränsa. Ridning är ju bara en liten del av livet med hästar.

Som hästägare vill jag helst ha en medryttare som haft egna hästar eller varit medryttare tidigare. Om jag inte kan vara säker på att personen är riktigt kunnig skulle jag aldrig kunna känna mig trygg nog att överlämna skötseln av mina hästar till någon annan.
 
Sv: När kan man bli medryttare?

Jag tycker att ett bra steg mellan att vara ridskoleelev och att vara medryttare kan vara att ha en sköthäst. Först kanske på ridskolan där det finns personal som kan handleda, men sen i ett privatstall. Man lär sig många viktiga saker genom att hänga i stallet, och hästägarna får en chans att se vad man går för.
 
Sv: När kan man bli medryttare?

Om du vill samla på dig lite mer erfarenhet av hästskösel och hantering, så kolla om de vill ha hjälp på ridskolan du rider. Den erfarenheten kan vara en bra merit när du sen söker medryttarhäst. Vad gäller ridningen av en medryttarhäst så tror jag det ska mycket till för att någon med bara ett par år på ridskola skulle kunna förstöra en häst. Det hänger förstås på person och förnuft.

För att få in en fot (om det är enklare) kan du börja med att söka medryttarhästar där ägaren söker skogsmulle. Även om du rider i skogen så får du fler ridtimmar, tränar balans och får lära dig att hantera situationer som inte uppkommer på en ridskola.

Försök att ha en bra kontakt med ägaren (intresset för häst/medryttare varierar beroende på ägare) eller om det finns någon kunnig i stallet som du kan bolla frågor med när du är där. Rid gärna lektion om du får för ägaren. Ju fler lektionstimmar desto bättre.

/V
 
Sv: När kan man bli medryttare?

Att jag skulle förstöra en häst med något pass i veckan tror jag inte heller, jag har ridit privathästar ett par gånger utan att ägaren varit det nervös varken före eller efter, och tränsa kan jag så klart eftersom vi tar hand om hästen både före och efter lektion. Har även tränat hantering på intensivridkurser då man fått ta hand om sin häst hela veckan från morgon till kväll. Jag tror jag har en ganska balanserad och nykter syn på vad jag kan och inte kan och skulle tex inte rida ut i skogen ensam. Det med skador är det jag är mest nervös för om jag skulle ansvara för en häst, att jag skulle missa att den var halt tex. Vi har inte lärt oss så mycket om skador ännu, men jag har läst på lite själv och brukar öva på att visitera hästen innan lektionen.

Grundproblemet är att jag tycker det går för långsamt fram på ridskolan och vi börjar också bli fler elever i gruppen så att man inte får lika mycket uppmärksamhet. Antagligen kommer jag att flytta upp i grupp snart och jag hoppas det blir ett steg framåt. Jag är hellre sämst i gruppen och får anstränga mig extra för att hänga med än tvärt om.

Jag får göra så att jag försöker knyta så många kontakter som möjligt helt enkelt och se om jag klickar med någon hästmänniska som jag kan få lära mig mera av. Ett traditionellt medryttarupplägg är jag inte bekväm eller redo för ännu.
 
Sv: När kan man bli medryttare?

Det behöver inte alls vara kört att hitta en medryttarhäst om du är en ansvarstagande och noggrann person, vilket du ger intryck av att vara när jag läser det du skriver.

Jag var ingen duktig ryttare när jag hittade min medryttarhäst. Ägaren hade två hästar och ville ha sällskap när hon red ut ett par dagar i veckan. Vi red alltså tillsammans vilket funkade perfekt. Efter nåt år blev den ena hästen tyvärr långvarigt skadad men jag fick fortsätta rida den andra hästen nån dag i veckan ändå om jag ville. Det ville jag gärna eftersom jag trivdes både med hästen och ägaren så jag var medryttare i totalt 3,5 år tills jag köpte min första egna häst. Jag red också två gånger i veckan på ridskola under hela medryttartiden.
 
Sv: När kan man bli medryttare?

För mig handlar det som sagt inte så mycket om ridning utan om hästhantering. Man måste kunna hantera hästar och läsa dem så att man kan möta dem på rätt sätt.
Jag har t ex stått i kollektivstall där min känsliga men lite buffliga häst blev huvudskygg, det visade sig att en av de andra inackorderingarna slog henne i huvudet med ett spö:eek: Så jag är livrädd för de som inte förstår sig på hästspråk alternativt ska försöka med NH-övningar istället för att lyssna på vad jag säger.

Det låter som att det bästa för din ridning i dagsläget är att ta privatlektioner, det är bättre att lägga pengar på det än att betala för att vara medryttare.
 
Sv: När kan man bli medryttare?

Jag hade bara ridit 2 år på ridskola innan jag blev medryttare men utvecklades väldigt fort och fick då möjligheten att börja hoppträna en ponny som var lite för busig för de små flickorna som ägde den egentligen. Jag hade även bra backup och hjälp av min mamma som ridit som ung och ägaren var i många fall med. Så i ett år fick jag rida och tävla innan vi skaffade egen häst och de små flickorna sakta men säkert började kunna hoppa den själv

Väldigt bra start för mig och ägaren var såklart glad över att få den tränad och utbildad. :)

Varför inte prata med din ridskola och säg att du vill utvecklas mer och fortare? Känns självklart att de ska vara lyhörd för elever som faktiskt är ambitiösa och vill framåt. Finns det privathästar på ridskolan också? Varför inte fråga om det finns någon häst du kan få hjälpa till med (ej ridning som start) för att lära dig allt runt hästhanteringen och inte bara ridning. Då har du också möjlighet att visa framfötterna om det är någon som behöver hjälp av en medryttare.
Lycka till!
 
Sv: När kan man bli medryttare?

Tack Murray för ditt positiva svar! Jag ska börja med ridskolan och framförallt berätta att jag vill mer. Ja det finns några privathästar där, ska fiska i det också. Nu när jag har tänkt lite mer på detta så tänkte jag satsa minst ett år framöver på att rida ännu mera på ridskolan, jag får ta fler privatlektioner utöver ridlektionerna eftersom de ger så mycket mer.
 
Sv: När kan man bli medryttare?

Jag bor i Stockholm och har känslan av att det är ännu svårare då. .

Nej då, det där stämmer inte. Det kan finnas massor med lämpliga hästar för dig! :) Jag hade min första sköthäst/"typ" medryttarhäst som tämligen orutinerad 12-åring. Men den hästen var en stencool gammal pensionär som jag mest lullade i skogen med. Men det var väldigt givande det också! Att få rida mer självständigt, att ta stallpass, att ha ett ansvar för just den hästen på just de dagarna man ska komma ut. Det är jättenyttigt och utvecklande! All ridning behöver inte vara träningspass.

Jag tycker att om du ska bli medryttare så ska det vara för att komplettera ridskolan. Alltså att du "skolrider" på ridskola, och sen kan du ha en bombsnäll medryttarhäst bara för att få rida ut mer och få mer sadeltimmar.

Leta efter skogsmullar som du kan vara trygg på. Sen måste jag - som jag har i andra trådar - slå ett slag för den hederliga sköthästen. Verkar vara många som har glömt bort det upplägget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 469
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 070
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 066
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp