Bukefalos 28 år!

När olyckan är framme...

Status
Stängd för vidare inlägg.

biffen

Trådstartare
Just hemkommen efter ett dramatiskt dygn på sjukhuset.
Lilla tjejen, 3,5 år, var hemma från dagis igår o vi åt i lugn o ro frukost. Efter en stund kom en kompis till mig och ville kika på min nya sadel. Sagt o gjort, vi klädde på o gick ut alla tre.

Vi var inne i stallet och tittade på sadeln som både dottern o jag provridit dagen innan. Kompisen o jag fördjupade oss i sadelns konstruktion medan min lilla tjej gick ut ur stallet. Hon brukar vara ute hemma på gården o leka i lekstugan o med de andra sakerna så jag oroade mig inte för det.

Plötsligt avbryts vi i våra funderingar av någon som förtvivlat ropar efter mamma. Jag tittade först mot huset o lekstugan för det lät som om det var där hon var, men hon kom gåendes från hästhagen.... Hon grät, sa mamma hela tiden o var smutsig i ansiktet o på händerna. Då började jag verkligen bli orolig, och frågade henne gång på gång vad som hänt. Fick ur henne mellan hulkningarna att det var Biffen (min häst) som "knuffat" henne.

Men hon kallsvettades o andades orytmiskt o konstigt så vi kastade oss i bilen till hälsocentralen. Fick hjälp omedelbart o de ringde direkt efter ambulans. Väl inne blev det skiktröntgen o det visade sig att hon fått en skada på mjälten.... :cry: :crazy:
Den har inte spruckit men hon ska ligga kvar i ungefär fjorton dagar så att de får ha uppsikt över henne....

Sambon o jag ska turas om ett dygn i taget där inne iom att vi har djur o ett barn till att ta hänsyn till, dessutom är det väldigt långrandigt att vara där. Hon ska ligga ner så mycket som möjligt så man är väldigt låst.

Lilla gumman, så många slangar, dropp, kateter o hela köret....
Hon är sååå duktig.... :love:
Hon mår mycket bra, alla värden är jättebra och hon har inte ont, men som sagt hon måste vara stilla o under uppsikt.

Och vad gör man med alla skuldkänslor? Det finns inga ursäkter för att jag släppte henne ur synfältet för ett par minuter. Hon VET att man inte ska vara i hästhagen mycket väl, men hon umgicks med hästen mycket dagen innan o kände väl sig trygg. Men det är ju mitt fel hur jag än vrider o vänder på det. Vi har haft tur mitt i allt, men ändå så ofantligt onödigt.... :cry: :cry: :cry:
 
Sv: När olyckan är framme...

Usch så hemskt! Du ska inte klandra dig själv, hon är en egen liten människa som ville gå på upptäcksfärd själv...
Hoppas att allt blir bra med henne! Hon lärde sig nog något i alla fall...
 
Sv: När olyckan är framme...

Barn är alltid barn,,,du ska inte klandra dig själv......

Hoppas att allt blir bra och att hon blir kry fort igen...

*kram kram*
 
Sv: När olyckan är framme...

Det är svårt att låta bli att skuldbelägga sig själv, jag kan ju i alla fall inte säga att det var hennes fel... Hon som dagen innan när hon fick rida på honom klart o tydligt deklarerade att hästar kan sparkas.... och jag försökte liksom släta över det o förklara varför, jag vill ju inte skrämma henne....
 
Sv: När olyckan är framme...

Försök att inte klandra dig själv utan koncentrera dig på att klara av allt annat så att lilltjejen har en glad mamma att komma hem till! Hoppas att hon snart mår bättre!

*Många tröstkramar*
 
Sv: När olyckan är framme...

Jag kan ju inte göra det ogjort, men jag gissar att jag får hökögon efter detta..
Men det känns som ett dyrbart sätt att lära sig på. Har just pratat med lillstumpan o hon hade blivit av med droppet o tom fått lite saft. Hon mår ju förhållandevis bra ändå.

Tack för kramarna. Ska nog krama på storasyster riktigt nu innan hon ska sova....
 
Sv: När olyckan är framme...

Min unge blev "översprungen" av ett föl när han smet iväg mot förbjudet område som 2½-åring. Han var inte ens utan uppsikt utan bara helt enkelt snabbare än jag :o Han fick revbensskador men var cirkulatoriskt och respiratoriskt stabil och oöm i buken så jag åkte inte till sjukhuset.

Med facit i hand kan det ha varit direkt livräddande, för nu AKTAR han sig faktiskt :p

Vilda barn kan råka illa ut.

MEN om man har otur och olyckan är framme och barnet klarar det (vilket din tjej kommer att göra utan men!) så har de ofta lärt sig något de har enorm nytta av.

Visst, det var onödigt och NU kanske du känner dig som världens sämsta mamma. Men försök att vänd på det, det gick bra och ungen har förhoppningsvis lärt sig att passa sig så hon INTE blir värre åtgången någon annan gång. Och du har lärt dig att inte lita på henne som förståndigare än vad hon är, vilket också är nyttigt...

Släpp skuldkänslorna och var tacksam för att det gick så bra :love: :idea:
 
Sv: När olyckan är framme...

Silverkedjan skrev:
Han fick revbensskador men var cirkulatoriskt och respiratoriskt stabil och oöm i buken så jag åkte inte till sjukhuset.

:

Haha det hörs att du är läkare! Själv hade jag nog inte ens funderar på att kolla sånt utan ringt ambulans medans jag sprang mot barnet... :D

biffen:
Men som sagt barn är barn och jag tycker inte att du ska ha skuldkänslor, det gav ju dig en rejäl tankeställare och dottern kommer ju garanterat att komma ihåg det... Tan hand om er och stora kramar till hela familjen.
 
Sv: När olyckan är framme...

Lägesrapport: Allt är stabilt o hon har sedan igår fm varit "frikopplad". Hon är piggelin o vill leka o hitta på hela tiden, men hon ska ju vara i stillhet så mycket det går. Tur att det finns närmare 200 filmer att titta på....
Efter fastan under nästan två dygn så är hon superhungrig o äter massor, dessutom får man ju springa på toaletten då...;) o det är ju ett välkommet avbrott.
Skönt att vara hemma o ladda o ta hand om djuren, men också ensamt. Stora flickan hade sedan tidigare bestämt att hon skulle sova över hos mormor ikväll så hon ska åka dit om en stund.
 
Sv: När olyckan är framme...

Vilken tur att hon är på bättringsvägen. Man blir alldeles iskall när man läser om olyckor som den här. Det är ett ögonblicks verk, och som Silverkedjan skrev; ibland hjälper det inte att man är precis där. Reaktionsförmågan hos oss är alldeles för långsam när det handlar om sekunder.

Tyvärr är det nog så att man krasst får konstatera att hästar/stora djur och små barn inte hör ihop. Det krävs viss ålder och mognad för att man skall kunna hantera hästsituationer.

Ibland hjälper det inte ens att vara vuxen, olyckor inträffar ändå... :(

Med detta menar jag att man som förälder bör tänka sig för innan man tar med sig sitt barn till stallet.

/Priffe som också utsatt sina barn för onödiga risker
 
Sv: När olyckan är framme...

*lånar knapp* Stor kram till dig och lilltjejen, försök att inte anklaga dig själv nu utan fokusera på att hon ska bli frisk,det är det hon bäst behöver. Olyckor händer.
 
Sv: När olyckan är framme...

nej usch!! stackars liten!! :( men jag vet att hon kommer klara det! *håller en tumme för henne* tänker på er!!
 
Sv: När olyckan är framme...

biffen skrev:
Och vad gör man med alla skuldkänslor? Det finns inga ursäkter för att jag släppte henne ur synfältet för ett par minuter.

Tänk dig motsatsen, att ditt barn inte kan ta ett steg eller ens andas utan att du är där och ser, hör och tar på henne hela tiden.

Ibland händer plötsliga oförutsedda saker, det gör bara så extra ont när det rör ens barn och man själv är den som skall "skydda det från allt ont", skuldkänslorna försvinner inte, men de mattas av och man har lagt ytterligare en erfarenhet i ryggsäcken.

Hoppas att allt går bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

W
Hästvård Igår kväll, hittade jag mitt minishetlandsto död inne i lösdriften. Hon var dräktig, o beräknades föla i mitten av juni. Vi hade varit...
2
Svar
27
· Visningar
4 150
Senast: Mickis2003
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 413
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp