När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Vart bor ni och när brukar ni senast vilja sätta på snösulor eller snowgrips?
Broddar ni när det börjar frysa på under nätterna men det fortfarande är mjukt/frostfritt på dagen eller väntar ni tills det är hårt och mer frost? eller väntar ni så långt som tils första snön kommer?

Jag och min häst bor i stockholm och jag brukar vilja ha på snowgrips typ nu, han ska skos på söndag. Men hovslagaren tycker att vi ska vänta tills nästa gång pga att vi försöker få ordning på hans förut ganska fula fötter efter att ha gått med heltäckande sula något år. Jag förstår hans tanke men gillar det inte, han får lixom inte vricka sej.

Ska försöka få tag på polarpads i år och ha som back up ifall snön hinner komma innan det är dax för nästa skoning.

Brodda brukar jag vilja göra redan när det börjar frysa på så man slipper ha ont i magen på morgonen den dagen det är helfruset och man inte kan åka ut och brodda direkt.
Däremot gillar jag inte att rida/köra med brodd på barmark i onödan. Hoppas det blir en bra vinter med mycket snö.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Bor i Norra Uppland.

Skodde om nyss (för en dryg vecka sen) och har 4 v intervaller.

Den ena, den jag inte vill behöva ställa av, har sulor (hela, han får inte ha snowgrips) runt om och fyrahålsskor, med iskruvade blindbrodd. Dvs han är 'redo för snön'. Har dock bara blindbrodd i, vi har bara haft en frostnatt.

Den andra som inte är hela världen om jag måste ställa av har inga snösulor och inga broddhål.

Jag vill till varje pris undvika snowgrips och lera så långt det går, och väntar därför med snösulor tills snön kommer. Broddhål däremot vill jag ha nu, men hovis hade inga sådana skor till den lille.

Broddar gör jag när det behövs, dvs när det är halt med blindbrodd. Jag vill inte ha brodd på frusen barmark om jag kan slippa, men det är sällan det är så hårdfruset innan snön kommer att brodden inte går igenom underlaget i hagen, och så får man välja ridunderlag så de går ner i underlaget där med den här 'övergångsperioden'.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Jag bor norr om Stockholm och brukar vänta tills det är hårt i backen. Då brukar min gamla häst bli tjock i bakbenen och då får hon bakskor (har alltid framskor), snösulor och fyra brodd i varje sko. Det brukar bli första halvan av november.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Vi ska sko på fredag men vi väntar till nästa gång (ca 6 v efter) med snösulor och broddar. Har två hål i de skor som sitter på så att om det blir lite halt kan vi brodda på själva. Ska sko unghästarna bak första gången nu och tänkte att de kan behöva en omgång med bara skor innan de även får broddat.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Min ska skos om ett par veckor men kommer vänta tills nästa gång med sulor, han har lätt att tappa skor o med sulor ärrisken ännu större.
Broddar gör jag när det är is inte bara vid lite frost.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Det beror på hur skoperioderna faller :)

I år blir det förmodligen vid nästa skoning, i slutet av november, som vinterskorna åker på.

Använder varken snösulor eller snowgrips, bara brodd.

Bor strax norr om Stockholm.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Funkar det med blindbrodd eller måste du byta stup i kvarten?
Jag har oxå funderat lite över om jag skulle kunna rida med blindbrodd men min häst är så tung så jag tvivlar på att det kommer gå.

Till alla.

Har någon av er erfarenhet av polarpads?
Min medryttarhäst hade det, men det var för typ 9 år sen, och vad jag minns så satte jag på dom när vi skulle ut o rida bara, annars var han utan i hagen.

Jag pratade med en åf idag som läst från sin brochyr och det stod typ att man skulle göra rent under dom med ca 3 dagars mellanrum, då fattar jag det som att man kan ha dom dygnet runt?
Sen skulle man inte ha dom på barmark eller i lera.

Känns ju toppen om man kunde slippa stänga in hovarna/sätta på snowgrips och bara ha "snösula" när det verkligen behövs.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Använde polarpads för många år sen när de kom, de funkade skit.

Skulle beställa nya varianten förra året men de var så kundovänliga så jag lackade ur och struntade i det.

Ang blindbrodd så ja det fungerar utmärkt nu (dvs när det är enstaka frostnätter men i övrigt blött och lätt blir geggigt och gräset är blött osv) - och gjort så även när jag hade kallblod.

Jag byter i princip aldrig från isbrodd förrän till våren när jag väl satt på brodd, ska till en väldigt konstig vinter för det. Utan blindbrodd i för att skydda broddhålen när det skos med fyrhålsskor inför vintern, och sen åker isbrodden i när det behövs och sitter i tills våren när det byts tillbaka till blindbrodd en period innan de åker ur permanent.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

jag bor i skåne och har bara brodd när det är is i hagen/ på väg till hagen. broddar ur på natten och har då blind brodd istället och då hästen har nb skor så är det bara 2 brodd i varje hov.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Hej!

Jag brukar sätta på broddar nångång i november/december, när det behövs- men jag skruvar i själv, hovis sätter bara på skorna med hål i. När det blivit snö byter vi till 4-broddat nästa gång vi skor- ja eller så har jag gjort tidigare år iaf.

I år vet jag inte hur jag ska göra, då hästan behandlas av klinikhovis och nuvarande skor inte har några broddhål.

Snösulor blir det eventuellt bak, men jag vågar nog inte sätta på fram också, med tanke på att våra hovproblem började när vi satte snösulor på.. Fast så har hon hela sulor fram, så där behöver hon nog inga.

Bor också lite norr om Stockholm..

/Lavinia
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Tidigast december, gärna senare ändå. Har fyra broddhål och snowgrips fram, bak oskodd men broddade barfotaboots vid ridning och/eller isig hage.

Har inte gärna snösulor när det är lerigt och aldrig mer än två skoperioder i rad (cirka 7 veckor). Jag bor i Halland
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Snösulor sätter jag sällan på förrän i december, de förstör hovarna så det är absolut inget man skall använda när det är barmark. Och det är sällan det snöar här innan jul.

Skodde i dag, har broddhål men jag kommer inte skruva i brodd innan det fryser ordentligt så att det blir halt.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Ska sko i veckan, det blir brodd direkt. Men de allra kortaste och minsta, både för att här i norr (västerbotten) kan de börja frysa på den här månaden samt hinna snöa innan nästa skoning, plus att nu håller sig broddhålen rena och jag kan byta till längre brodd när det behövs. Hästen har hela sulor fram men snösulor bak blir det inte förrän nästa eller ännu nästa skoning beroende på hur mycket snö det är.

Nu kom jag på att det kanske är dags att se över vinterdäcken till bilen också så man är beredd.. :)
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

*kl*

Har inte bestämt mig för hur jag ska göra än, min häst har NB-skor runt om vilket innebär att han måste byta till vanliga för att få på snösulor. Vill inte att han ska gå för länge med varken vanliga skor eller snösulor då jag märker stor skillnad på honom. Samtidigt så vill jag inte riskera fläkskador om snö och halka kommer tidigt som ex förra året. :crazy:
Nästa skoning blir nångång i november då förra skoningen var 20 september. Antagligen får han på sig vinterpjucks nästa gång för annars blir det inte förrän i januari och kommer det snö i december...


Bor i Halland
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Vi brukar aldrig få snö som ligger mer än några timmar före slutet av november-början av december så därför vill jag inte ha brodd och sula förren då. När det är dags är det guldskor med sex eller fyra brodd och snösula som gäller. De skorna de går med övriga året går bara att brodda i bak och det ser jag inte som något alternativ så därför använder jag inte brodd i de skorna.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Brukar se till att hästarna skos om i oktober, då åker skor med 4 broddhål på, men inga broddar först det är isigt eller tjälen kommit så dom inte halkar på den frusna marken. Sen sitter broddarna i fram till våren, dag som natt, inne som ute! :laugh:

Snösulor sätts dit när snön ligger mer permanent, om det behövs, undviker i möjligaste mån.

Bor i Umeå.
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Bor i Finland i höjd med Umeå ungefär. Hästen ska skos om nästa måndag och det blir nog vinterskor med blindbrodd då, man vet aldrig när snön slår till och när den väl gör det är det hopplöst att få ut någon hovis! Tvekar dock med snowpadsen, är liksom ingen trevlig kombination med snowpads och lera.. Fast å andra sidan behöver han dem verkligen den dag då snön ligger på marken! Varje år är det samma dilemma. :p
 
Sv: När sätter ni på broddar och snösulor/snowgrips?

Mina hästar behöver skos om ca 1-2 v och då tänker jag be om skor med broddhål men inte snösulor ännu. Snösulorna blir nog lagom därpå följande skoning, i mitten av december nån gång. Jag vill inte få in lera under snösulorna med risk för hovbölder eller nåt annat otäckt mellan snösula och hov - inte för att jag vet om risken ökar så mycket, men mina hovslagare rekommenderade i alla fall inte att ha kvar snösulorna för länge på våren när det börjar bli lerigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen ska skos nu här i dagarna,bara jag köpt skor,alltså kommer hon kunna ha dessa skor fram tills i början av december,så skor med...
Svar
5
· Visningar
940
Senast: arabia
·
E
Hästvård Ni som bor i Hallands län eller omkring där. När bankar ni på snösulor på era hästar? Såna längs skokanten gående sulor med luftkanal...
Svar
1
· Visningar
650
Senast: Gem1
·
Utrustning När sko med snösula?? Mustad snösula-hur är de? Det är dax att sko om pållen om någon vecka. Jag sitter och funderar om det är dax att...
Svar
5
· Visningar
1 216
Senast: Oscar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp