När ska man skriva kontrakt?

Sv: När ska man skriva kontrakt?

Jag har haft tre hästar på foder, och har två av dem nu. På C-ponnyn står vi för allt, inklusive försäkringen, även om den fortfarande är skriven på ägaren. Vi har haft henne i åtta och ett halvt år och under den tiden har ägarna sett henne max tio gånger, på håll i hagen. All utrustning följde med när hon kom, men det är nog bara sadeln som fortfarande hänger med av de grejerna, resten har jag köpt själv. Nu är hon 24, och hon får stanna hos oss resten av sitt liv, ägarna vill inte ha henne tillbaka och ingen annan vill ha en så pass gammal häst, så egentligen räknar jag både henne och alla prylarna som mina. Ägarna är egentligen bekanta till min pappa, och M kom in i mitt liv på den tiden vi inte var så vana, så vi gjorde ingen veterinärbesiktning. Dock gjorde ägaren det två månader tidigare när hon lämnade den förra fodervärden, och det stod ägaren för.

D-ponnyn ägs av min stallägare. De flesta grejerna följde med när hon kom från förra fodervärden, dock inte sadel. Läget är ju lite speciellt eftersom det är stallägaren som både är uppfödare och ägare, men vi betalar för henne som om hon vore vår häst, med undantag från försäkringen.

Jag har även haft ett halvblod på foder. Jag stod för alla kostnader utom försäkringen. Hon veterinärbesiktigades inte p.g.a. att ägaren inte ville, hon hade en medfödd skada som kunde försämras vid böjprov, men istället skrev vi in i kontraktet att ägaren skulle ta tillbaka henne direkt om det visade sig att hon inte skulle gå att använda p.g.a. skadan, eller om något som annars skulle kommit fram vid en veterinärbesiktning skulle komma fram senare.
Hon hade sadel, träns och två täcken med sig när hon kom. Allt det (och lite andra grejer jag köpt till henne under tiden och som jag inte hade användning för längre, då jag bytte till ponny) skickade jag med henne när hon åkte hem igen.
Ägaren avmaskade henne tre dagar innan vi hämtade henne och vi avmaskade henne tre dagar innan hon åkte hem, det var den överenskommelsen vi hade gjort. Ägaren lämnade henne nyskodd, jag betalade för en skoning när vi skickade hem henne då ägaren ville att hennes vanliga hovslagare skulle göra jobbet. Det hade vi inskrivet i kontraktet.

Det enda jag kan säga som jag verkligen vill poängtera är med uppsägningstiden. Vi skrev på ett år med halvblodet (en månads prövotid), som sen skulle förlängas med ett år i taget om vi inte sa till att vi inte skulle ha henne senast två månader före att kontraktet skulle förlängas. DÅ när vi skrev tyckte jag att det var bra, men när jag inte ville ha henne längre (mycket strulig häst, till slut fick jag ge upp eftersom hon började bli farlig att hantera, även för andra) var det inte fullt lika kul. Vi kom överens om en kompromiss till slut (jag fick betala hennes stallhyra för tre månader mot att hon hämtade hästen och så revs kontrakten), annars hade vi egentligen behövt ha kvar henne än då kontraktet inte går ut förrän i augusti.
Med D-ponnyn förlängs det automatiskt med tre månader i taget, perfekt för både ägare och fodervärd egentligen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 171
Hästmänniskan Hej! Då jag inte hittat någon som verkat skriva om något liknande tänkte jag höra här om detta låter rimligt. Jag ska till våren börja...
Svar
4
· Visningar
1 239
Hästmänniskan Ska lämna iväg min ponny till fodervärd från och med september. Besiktning görs i nästa vecka. Vissa saker känns självklart att ha med i...
Svar
15
· Visningar
1 547
Senast: nickan1
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 926
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp