När ska man skriva kontrakt?

Martina_m

Trådstartare
Ska lämna iväg min häst på foder till hösten. Det är en bekant/vän till mig som ska ha hästen.

Men det är inte förens till hösten, september som de ska ha honom. När är det rimligt att skriva kontrakt? Själv vill jag skriva så fort som möjligt för att ha det bestämt, så man inte står där en vecka innan utan fodervärd. Anledningen är att jag ska iväg på annan ort för att studera. Men är det orimligt att skriva redan nu kanske?

Och till det ekonomiska.
Vad tycker ni att fodervärden vs ägaren ska stå för?
Ska hästen vet.bes? Vem betalar isf?
Skoning?
Foder?
Försäkring?
Självrisk, vet.vård?
Uppsägningstid?
mm...
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

När jag hade min häst ute på foder stod dom för alla kostnader utom försäkringen. Ingenting hände när hon var hos dom men vi skrev in i kontraktet (standardkontrakt) att skada som skett pga fv slarv får dom stå för alla kostnader, men pga ren olycka står jag för det.
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Som ovanstående stod jag för allt utom försäkringen när jag hade min första foderhäst, nummer två (som jag nu äger) där stod jag även för försäkringen, framför allt för att jag ville ha hästen livförsäkrad då jag lånade henne som avelssto och var rädd att det skulle hända något under fölningen. Vi sa även i första fallet att ägaren kunde tänka sig att stå för veterinär räkningarna så vida det inte var rent slarv som orsakat skadan. Det blev dock aldrig aktuellt då hästen var kärnfrisk under hela tiden jag hade den.

I båda fallen använde vi standart kontraktet med någon ändring (i första fallet ändrade vi på uppsägningstiden, den andra gången skrev vi in ett krav på att hästen skulle stå kvar i ägarens stall). Det blev aldrig någon dispyt om villkoren (snarare har jag i båda fallen varit rörande överrens med ägarna) så jag vet inte om ändringarna/tilläggen hade hållt rent lagligt.

Ägaren betalade i första fallet en besiktning i andra fallet gjordes ingen då hästen inte skulle användas till ridning och jag visste att hästen var fertil och frisk i övrigt.

Jag hade nog som du velat ha någon form av kontrakt redan nu så att du inte står utan fodervärd i höst men då kanske du får vara beredd att lämna ifrån dig hästen lite tidigare med?
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Jag har mitt sto utlånad på foder.

Ska hästen vet.bes? Vem betalar isf? - Vi splittade lika. När hästen lämnades ut valde fv vet. (och bokade), när hästen ska lämnas åter ska jag välja vet. (och boka bes.).
Skoning? Står fv för så länge hästen är där.
Foder? Står fv. för så länge hästen är där.
Försäkring? Jag står för livförsäkringen (pga den tillfaller mig om hästen dör/avlivas), fv. står för veterinärförsäkringen + rehab-tillägget (då fv. får stå för dessa kostnader och därmed nyttja försäkringen vid behov).
Självrisk, vet.vård? Står fv. för. (Liksom samtliga veterinärkostnader så länge hästen är där.)
Uppsägningstid? Vi har 2 elr 3 månader (minns inte exakt nu, och orkar inte gräva fram kontraktet i pärmen). Gäller oavsett vem som säger upp, men säger jag upp kontraktet pga misstänkt misskötsel eller liknande kan jag säga upp kontraktet med omedelbar verkan.
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Ska lämna iväg min häst på foder till hösten. Det är en bekant/vän till mig som ska ha hästen.

Men det är inte förens till hösten, september som de ska ha honom. När är det rimligt att skriva kontrakt? Själv vill jag skriva så fort som möjligt för att ha det bestämt, så man inte står där en vecka innan utan fodervärd. Anledningen är att jag ska iväg på annan ort för att studera. Men är det orimligt att skriva redan nu kanske?

Jag hade skrivit nu. Och sett till att fodervarden fick betala i forskott. I mina ogon ar tva manaders forskott rimligt.

Och till det ekonomiska.
Vad tycker ni att fodervärden vs ägaren ska stå för?
Ska hästen vet.bes? Vem betalar isf?
Absolut veterinarbesiktiga. Jag tycker agaren ska sta for den men fodervarden ska vara narvarande. In med resultatet i kontraktet.


Fodervarden. Reglera intervaller i kontraktet.


Fodervarden.


Agaren.

Självrisk, vet.vård?

Fodervarden.

Uppsägningstid? mm

Omedelbar verkan om fodervarden bryter mot kontraktet och rimlig tid om du vill ha hem hasten av personliga skal.

Glom inte att skriva in vite i kontraktet.
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Jag hade skrivit nu. Och sett till att fodervarden fick betala i forskott. I mina ogon ar tva manaders forskott rimligt.
Men, vad är det som ska betalas i förskott?

Glom inte att skriva in vite i kontraktet.

Känner mig lite trög, men hur menar du nu?

Tack för alla svar!!

Ska nog se till att få ett kontrakt skrivet så snart som möjligt.
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Borde man ta ett färdigskrivet Fodervärdsavtal från Lars Deckeman och komplettera det med bilaga?
Eller ska man skriva av de delar av hans avtal som man vill ha med och skriva ihop ett själv? Får man göra så?:o
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Jag har använt Lars Deckemans Fodervärdsavtal och det fungerar bra tycker jag! Där står allt och man riskerar inte att glömma något viktigt! Lycka till!
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Ett par rekommendationer. Besiktiga hästen innan fodervärdstiden och efter. Hos samma veterinär. Hästen ska återlämnas i samma skick som den lämnades ut. Fodervärden är ansvarig för eventuella försämringar - skriv in i kontraktet. Lämpligt kan vara att ägaren betalar vid utlämnandet (för att ägaren har intresse av handling som bevisar hästens skick vid utlämnandet) och fodervärden vid återlämnande (för att fodervärden har intresse av att bevisa att hästen är i samma skick som vid utlämnandet).

Behåll försäkringen och låt fodervärden betala till dig, så betalar du försäkringsbolaget. Det finns många ägare som helt plötsligt haft en oförsäkrad häst (som inte går att försäkra in igen) för att fodervärden slarvat med betalningen av premien.

Skriv in i kontraktet att hästen står uppstallad hos fodervärden i XXX stall, och att den inte får flyttas utan ägarens skriftliga godkännande. Många är de hästägare som blivit av med sin häst då fodervärden helt plötsligt flyttat hästen utan att meddela ägaren.

Skriv en noggrann förteckning över utrustning som följer med, och att den ska återlämnas i samma skick. Ta gärna bilder på hästen så det syns vilket skick den lämnades i.
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Behåll försäkringen och låt fodervärden betala till dig, så betalar du försäkringsbolaget. Det finns många ägare som helt plötsligt haft en oförsäkrad häst (som inte går att försäkra in igen) för att fodervärden slarvat med betalningen av premien.


Men räkningen på försäkringen kommer ju till personen som står på försäkringen, inte till den som har hästen, så det sköter ju ägaren utan FVs inblandning. Om inte FV ska stå för försäkring, men i mina öron låter det dumt iom att det är ägaren (antar jag) som får ut pengarna ifall att något händer under tiden
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Men det är ju det jag skriver. Eller hur? Behåll försäkringen och låt fv betala direkt till ägaren om det är så att fv ska stå för premiekostnaden.
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Hästen ska återlämnas i samma skick som den lämnades ut. Fodervärden är ansvarig för eventuella försämringar - skriv in i kontraktet.

Nu kanske det finns någon allmänt erkänd mall hur man bedömmer sådant här. Finns det det så ber jag om ursäkt för min okunnighet.

Annars måste jag säga att jag som fodervärd nog hade ansett en sådan här skrivning vara livsfarlig. Beroende på hur länge man har hästen så är det ju nästan ofrånkomligt att det kan hända saker med hästen som gör att den kan anses vara i sämre skick än när den kom. Bara naturligt åldrande kan ju ge sådana effekter. Eller att ägaren t.ex. anser att den är för omusklad, fet, tunn man, svans.

Ytterligare ett problem är hur ska man värderar dessa försämringar. För att det ska bli giltigt känns det som att man skulle behöva en detaljerad prislista för alla möjliga försämringar man kan komma på.


Som fodervärd skulle jag i alla fall bli väldigt tveksam till en sådan skrivning. Det känns ju som att man kan komma att åka på en massa 'straffavgifter' för en massa saker man egentligen inte är skyldig till.
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Det hör ju givetvis ihop med det sammanhang jag skrivit det. Veterinärbesiktning. Att bara rycka en mening blir rätt fel.

Om hästen återlämnas med veterinära anmärkningar tycker jag det är helt självklart att detta är fodervärdens ansvar. Varför skulle ägaren ansvara för skador under fordervärdens ansvar?
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Det hör ju givetvis ihop med det sammanhang jag skrivit det. Veterinärbesiktning. Att bara rycka en mening blir rätt fel.

Jag gjorde visst en miss där och ber så mycket om ursäkt.

Om hästen återlämnas med veterinära anmärkningar tycker jag det är helt självklart att detta är fodervärdens ansvar. Varför skulle ägaren ansvara för skador under fordervärdens ansvar?

Det håller jag med om. Samtidigt kan det ju finnas en hel del saker som orsakats av hästens naturliga åldrande som kan synas i en veterinärbesiktning.
Tänder, samt stela leder är några saker jag kommer på direkt.

Fast sådant borde man ju kunna komma runt med någon skrivning att sådant som veterinären anser vara åldersförändringar undantas.
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Du menar att veterinär vid besiktning skulle anmärka på hästens allmänna åldrande? Där utgår man ju från hästens skick. Det är väl knappast en besiktningsanmärkning att en 15-årig häst inte är 4 år?
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Du menar att veterinär vid besiktning skulle anmärka på hästens allmänna åldrande? Där utgår man ju från hästens skick. Det är väl knappast en besiktningsanmärkning att en 15-årig häst inte är 4 år?

Hästar kan ju t.ex. få problem med tänderna när de blir lite äldre. Det är ju en inte helt ovanlig anledning varför man får ta bort äldre hästar. En sådan förändring känns ju lite hårt ifall fodervärden ska behöva betala skadestånd för ifall veterinären anmärker på det vid besiktningen.
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

Å andra sidan kan ju tandstatus mycket bero på vad fodervärden gjort eller inte gjort.

Det är väl knappast någon som kommer att anmärka på att hästen inte är samma ålder som när den lämnades ut?

Skadestånd är ju något som man processar om, och då ska ägaren i det här fallet påvisa att denne lidit skada. Att hästen blir äldre är väl knappast något som ägaren lider skada av, äldre hade hästen blivit oavsett om den varit hos ägaren eller fodervärden.

Jag tror du läser in saker som inte skrivs eller ens avses.
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

*kl*
Jag har redan bestämt att jag kommer stå för försäkring, både liv o vet. Och då har jag 130 000 i vet vård med lägsta självrisk. Men det känns som mitt intresse att ansvara för det.

Ska även se till att han får sin vacc innan sep (brukar vacc honom i sep), tänkte passa på att raspa tänder och förmodligen besiktiga honom samtidigt då!

Vi får väl se vad fodervärden säger, men det verkar ju rimligt att de står för självrisken lr? Eller ska man dela på den? Eller ska jag stå för den själv om det är pga olycka?

Och hur mkt utrustning ska man skicka med? Bara sadel och träns och täcken, eller hur mkt "detaljer" brukar skickas med?

Jag känner ändå att jag kan lita på de som kommer att ha honom, just för att de är mån om hästens bästa. Jag tror och hoppas att det kommer fungera jättebra!

Och tack för alla svar :)
 
Sv: När ska man skriva kontrakt?

En passande sadel hade jag skickat som en säkerhet samt tränset.
(Vet dock av tillfällen där fv fått stå för sadel själv, passande givetvis)

Övrig utrutstning som jag (ägare) anser att hästen måste ha skulle jag också skickat med, typ benskydd, täcken och vice versa.

Resten hade fv fått köpa själv.

Du får väl fundera på hur mycket du är villig att låna ut, ej kommer att sakna, så skulle jag ha resonerat :)

Men jag anser då att smådetaljer ska en fv ha råd att kunna köpa själv också, annars har den personen inte råd/intresse att hålla hästen.

Ang självrisken tycker jag fv ska betala, en eventuell olycka/sjukdom inträffar väl hos fv?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 174
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 403
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Då jag inte hittat någon som verkat skriva om något liknande tänkte jag höra här om detta låter rimligt. Jag ska till våren börja...
Svar
4
· Visningar
1 240
Hästmänniskan Ska lämna iväg min ponny till fodervärd från och med september. Besiktning görs i nästa vecka. Vissa saker känns självklart att ha med i...
Svar
15
· Visningar
1 547
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp