Bukefalos 28 år!

När ska vi....(?)

R

Rodneque

När börjar ni vänja era hästar vid att vara ute dygnet runt? Vi bor i Jämtland, och våren är på väg med stormsteg! Det är aldrig under nollgradigt på natten. Så kan vi börja vänja hästarna vid att stå ute?
 
Sv: När ska vi....(?)

Våra får gå ut när gräset har börjat växa lite grann. Runt maj brukar det bli.
Har man bättre möjligheter så tycker jag man kan börja när man är säker på att det inte är för kallt om nätterna, eftersom (om) de är vana vid att stå i ett varmare stall om nätterna.

Tycker absolut ni ska låta era hästar gå ute nu. Blir det för ruggit väder är det ju bara att ta in dem igen.
 
Sv: När ska vi....(?)

Jag har börjat vänja in mina.... Är det ok väder så får de vara ute. Sämre väder så kommer de in....

Ikväll lovar det gott.... Underbart väder ute... många plusgrader.. och senaste dagarnas solsken och vindar har torkat upp backen ordentligt.
 
Sv: När ska vi....(?)

Jag bor i skåne och här har gräset börjat att växa. Jag tänker snart börja vänja mina vid att vara ute. Det är verkligen ovanligt tidigt i år. Jag brukar inte låta dem vara ute på natten föränn tidigast i början av maj. Men vi får se hur det blir i år-
 
Sv: När ska vi....(?)

våra hästar kommer få stå ute så fort marken torkat upp.. min häst vill gärna sova riktigt.. Alltså liggandes totalt borta:D .. hon är en oerhört morrontrött tjej.. kommer man ut till stallet för kl 7 resr hon sej inte förän krubban är full med mat:smirk: ..

sen gör det inget om det är nån minusgrad.. hon kan ha täcke.. bara blasket är borta.
 
Sv: När ska vi....(?)

men är det någon som vet om det finns ett speciellt datum som hästarna måste vara inne i stallet....om man inte har ligghall ute? MVH annie
 
Sv: När ska vi....(?)

så fort hagen är någorlunda torr,plus att det ej är minus grader ute,alltså så varierar det från år till år,förra året så gick hon ut dygnet runt i början/mitten av maj,året innan ungefär samtidigt.

vill att hon ska kunna ligga tort,och inte frostigt,sen att dom ska kunna dricka vatten utan att det fryser...
 
Sv: När ska vi....(?)

men är det någon som vet om det finns ett speciellt datum som hästarna måste vara inne i stallet....om man inte har ligghall ute? MVH annie

Har för mig att det gäller under den period gräs inte växer, alltså inget datum utan det är grästillväxten som styr.
Dum lag enligt mig...det är ju helt lagligt att ha hästen inne 24 timmar per dygn år ut och år in!!!
 
Sv: När ska vi....(?)

ja, det finns lagar om när (vilka mån.) hästen får gå ute dygnet runt utan ligghall. det varierar dock en del beroende på var i sverige man bor. (ring miljökontoret och be att få prata med djurskydds inspektör. dom vet)
 
Sv: När ska vi....(?)

Finns det?
Gud så skönt, då kan jag släppa mina hästar på bete där jag tänkt.

Jag blev lite orolig över att behöva bygga ligghall bara för att få släppa dem på ett bättre bete.. :smirk:
 
Sv: När ska vi....(?)

Hur gör ni som har hästar med olika stora foderbehov? En som endast äter halm nattetid, en hö och en fritt med hösilage? Eller om enbart en vill ha sin häst ute nu och de andra vill vänta ett par månader? Gör ni skillnad på häst, ras, om den klarar av att stå själv ute?
 
Sv: När ska vi....(?)

Hur gör ni som har hästar med olika stora foderbehov? En som endast äter halm nattetid, en hö och en fritt med hösilage? Eller om enbart en vill ha sin häst ute nu och de andra vill vänta ett par månader? Gör ni skillnad på häst, ras, om den klarar av att stå själv ute?

ja jag gör iaf skillnad på ras i komination med hull o päls..
Mitt varmblodsto kan bli frussen i kallregn:crazy: .. då får hon ha täcke.. hon har täcke lite då och då..
jag hade tidigare nordsvenskar.. och jag tror inte ens jag ägde ett enda täcket till dem eller min fjording.:D
mor har en welsh som får ha täcke i extremt busväder eller om mor har ridtit henne..
lillponnyn får inte täcke heller förän vid extremväder..
Men därimot så sätter jag inget schema på den mängd hö de ska ha vintertid.. ju kallare eller ruggigare ju mer hö/hösilage får dom..
Så ute får de mer.. och de får mer då de kommer in..
 
Sv: När ska vi....(?)

Jag skulle kunna låta mina hästar gå ute någon natt när vädret tillåter och att snön har tinat bort, du kanske har ligghall, ser ut som du skulle kunna bo runt Hammarstrand och där är fortfarande mycket snö.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
640
Senast: Habina
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
789
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 934
Senast: Araminta
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 680
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hur får jag loss den??
  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter med olika foderbehov
  • Avliva aggressiv hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp