Bukefalos 28 år!

När trillar kulorna ner ?

urkella

Trådstartare
Ingen aning om tråden ligger rätt men börjar bli lite orolig för att min lille nye kanske är klapphingst. Han är 17 månader och har lika lite mellan benen som en valack för stunden. Vet ej om dom är sena eller något i rasen då han är som en gammal valack att ha att göra med :p. Än har han verkligen visat 0 i hingstbeteende. Bryr sig inte alls om andra hästar, aldrig ens hetsat upp sig eller visat att han blir irriterad på något. Han går ihop med en 6 årig hingst och en valack men det är mer spring i dom än i honom. Enda gången han springer är när man kommer med mat. Kan dom fortfarande trilla ner eller är det kört för hans del ?
 
Sv: När trillar kulorna ner ?

Dom kan trilla ner fortfarande.
Att han inte visar hingstbeteende boror på att han inte är den dominata hingsten på stället. Så länge han ser någon av de andra som ledare kommer han inte heller visa så mycket intresse för andra hästar. Det kommer först när han anser att han är stor nog att utmana ledaren.
Men det kan finnas där med en gång om han t ex flyttar till annat stall och inte ledaren är med. Så det kan vara lite lurigt.
 
Sv: När trillar kulorna ner ?

Jag hade inte oroat mig nämnvärt förrän jag närmade mig våren som treåring. Har sett flera hingstar vars ena kula inte kommit ned förrän på senhöst som tvååringar. (Har bl. a. 2 hingstar själv som varit extremt sena med att släppa ner.)

Gira
 
Sv: När trillar kulorna ner ?

En hingst jag hade hand om var vi väldigt oroliga att han var klapphingst, så vi körde in honom på klinik när han var 2 för kastrering. Inga kulor nere och inte hade vi sett skymten av dem någon gång, så vi valde att ta det på klinik så de skulle kunna operera ut dem om det behövdes.
Väl på kliniken så känner veterinären på honom när vi lämnar in honom och frågar om vi verkligen är säkra på att han inte redan är kastrerad? Vi är 100% på att han fortfarande är hingst.

När hingsten sederades så trillade kulorna ner och det slutade med en vanlig liggande kastrering.

Det händer ganska ofta tydligen att de trillar ner när hingstarna sederas, så oroa dig inte alltför mycket än på ett tag. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 328
Senast: valegro
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 222
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 439
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp